Senaste nytt

Vad ska man välja för kort? Privat och företagsutlägg

Lilleklump

Ny medlem
Hej!

Jag sitter och funderar på vilka kort jag ska använda. Har idag med ett AMEX GreenCard. Jag använder samma kort privat och för utlägg. Jag skulle gärna vilja dela upp så man kan se att alla privata köp för sig och alla utlägg för sig.

Det jag väljer mellan är:

1. AMEX Platinum med ett extra Platinum.
Ett kort för privat och ett för utlägg. Dock är jag fundersam över årsavgiften på 6000 kr per år. Är det värt det? Reser några gånger per år inom Sverige men högst en gång per år utanför Sverige.

2. AMEX GreenCard och AMEXBLUE (med MR).
Blir bara att beställa hem ett extra kort, kostar bara runt 1100 kr per år totalt men jag kan använda poängen för att betala av det.

3. DanskeBank Platinum MasterCard.
Ett kreditkort och ett kontokort i samma fysiska kort med 0.007% cashback i fonder. Jag kan då använda kontokortet privat och krediten i utlägg, jag får endast cashback på alla köp som är under krediten. Men fungerar det på fler ställen än AMEX.
 

palmen

Moderator
Frågan är vad du vill få ut från ditt kort. Utan att veta det är det svårt att ge tips. Är poäng viktiga? Försäkringar? Annat?
 

palmen

Moderator
Det är väl mest försäkringar, poäng/cashback är alltid roligt att få men används bara för att betala av årsavgiften eller liknande.
Amex platinum har en del bra försäkringar. Sök lite om det här på forumet så hittar du massvis med info. Hyrbilsförsäkringen ska vara bland de bättre om jag förstått det rätt.
 

Ricci

Medlem
Jag har också Amex Elit och är mycket nöjd med kortet.
Det enda som jag skulle önska mig är kanske hyrbilsförsäkringen(dock hyr jag inte bil så ofta) och lite längre kredit tid (måste ibland vara snabb att göra mina reseräkningar..)
 
Last edited:

RickardG

Medlem
Hej!

Jag sitter och funderar på vilka kort jag ska använda. Har idag med ett AMEX GreenCard. Jag använder samma kort privat och för utlägg. Jag skulle gärna vilja dela upp så man kan se att alla privata köp för sig och alla utlägg för sig.

Det jag väljer mellan är:

1. AMEX Platinum med ett extra Platinum.
Ett kort för privat och ett för utlägg. Dock är jag fundersam över årsavgiften på 6000 kr per år. Är det värt det? Reser några gånger per år inom Sverige men högst en gång per år utanför Sverige.

2. AMEX GreenCard och AMEXBLUE (med MR).
Blir bara att beställa hem ett extra kort, kostar bara runt 1100 kr per år totalt men jag kan använda poängen för att betala av det.

3. DanskeBank Platinum MasterCard.
Ett kreditkort och ett kontokort i samma fysiska kort med 0.007% cashback i fonder. Jag kan då använda kontokortet privat och krediten i utlägg, jag får endast cashback på alla köp som är under krediten. Men fungerar det på fler ställen än AMEX.
Amex Elite med ett extrakort. Ger dig en bra kombo av poäng, försäkringar och tjänster till en rimlig peng.
 

KiMeister

Medlem
Amex Platinum + extra platinum samt det medföljande Premium med tillhörande extrakort. Sedan gör du alla köp med Premiumkorten. Platinum har du bara för försäkringar och förmåner.
 
Toppen