Senaste nytt

Byte i Auckland - Får man lämna flygplatsen?

Impendill

Medlem
Hej!

Ankommer Auckland på eftermiddagen den 10/12. Finns inget flyg vidare då vi ska mot Nelson som tillåter byte inom ramen för bytestid.

Hittar ett flyg på morgonen 11/12 och kan boka det med EuroBonus genomgående biljett.
Frågan är; Tillåts vi att lämna flygplatsen för att bo på hotell över natten och sedan checka in igen?

Eller måste vi stanna kvar på flygplatsen?
 

JohanA

Medlem
Hej!

Ankommer Auckland på eftermiddagen den 10/12. Finns inget flyg vidare då vi ska mot Nelson som tillåter byte inom ramen för bytestid.

Hittar ett flyg på morgonen 11/12 och kan boka det med EuroBonus genomgående biljett.
Frågan är; Tillåts vi att lämna flygplatsen för att bo på hotell över natten och sedan checka in igen?

Eller måste vi stanna kvar på flygplatsen?
Beror helt på vilken nations pass du reser på.
 

JohanA

Medlem
Sverige är ett av länderna som är med på listan över visa waiver countries, dvs du kan stanna upp till tre månader utan att behöva ansöka om något visa.
 

Impendill

Medlem
Sverige är ett av länderna som är med på listan över visa waiver countries, dvs du kan stanna upp till tre månader utan att behöva ansöka om något visa.

Absolut, det är jag med på.

Men innebär det att vi får lov att gå ut genom flygplatsen och komma in i landet, sova en natt på hotell för att sedan gå in och komma airside igen för att resa vidare mot Nelson, NZ?
 

JohanA

Medlem
Absolut, det är jag med på.

Men innebär det att vi får lov att gå ut genom flygplatsen och komma in i landet, sova en natt på hotell för att sedan gå in och komma airside igen för att resa vidare mot Nelson, NZ?
Ja, du gör immigration. Sedan är du inne i Nya Zeeland. Vad du gör sedan är ju din ensak... din anslutning är ju inrikes så, förstår inte riktigt din frågeställning?
 

Impendill

Medlem
Ja, du gör immigration. Sedan är du inne i Nya Zeeland. Vad du gör sedan är ju din ensak... din anslutning är ju inrikes så, förstår inte riktigt din frågeställning?

Ok, då förstår jag!

Frågeställningen är väl solklar eller?
I Filippinerna var det då inte möjligt att göra på det sättet när jag skulle vidare från Manilla till Bohol på genomgående biljett med övernattning i Manilla.
 

JohanA

Medlem
Ok, då förstår jag!

Frågeställningen är väl solklar eller?
I Filippinerna var det då inte möjligt att göra på det sättet när jag skulle vidare från Manilla till Bohol på genomgående biljett med övernattning i Manilla.
Låter väldigt märkligt. När jag reste genom Manila i förra veckan vidare inrikes så kunde man gör vad man ville efter immigration. Antingen ta taxi ut i staden eller transferbussen till en annan terminal.
Att du inte "fick" lämna airside låter väldigt märkligt. Tror du missförstod, dvs de har en secure area där exempelvis transferbussarna mellan terminalerna åker, så länge man är där så är det relativt enkelt att ta sig runt men åker man ut privat utanför flygplatsområdet så är det en lite snårigare väg tillbaka. Efter att man passerat immigration så är man inte längre airside, oavsett om man är på flygplatsområdet eller inte.
 
Toppen