Senaste nytt

Tips på weekend

Arnel

Medlem
Hej,

Jag letar efter tips på weekend resa (tors-sön) för att fira min födelsedag med familjen (sambo plus 1 åring).
Jag har budget på runt 10,000 SEK. Förslag kan vara på resa inrikes eller utrikes.
Datum: 15/9-18/9

Tacksam för hjälp.

Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
Var är din destination? Förslag?
När vill/behöver du resa ut? 15/9
När vill/behöver du komma hem? 18/9
Hur länge vill du vara borta? 4 dagar
Hur många personer som skall resa? 2 vuxna 1 barn
I vilken kabinklass? N/A
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Spelar ingen roll
 

NyfikenGrau

Medlem
Din budget är om jag förstår det rätt just flygbiljetterna totalt för 2 pers + spädbarn?

I princip hela Europa är väldigt bra att besöka mitten av september, så du får nog vara lite mer specifik om vad ni gillar eller vill se/göra. Nämn 4-5 ställen ni gillat, kan vara restauranger, byar, storstäder, muséer, badplatser, konserter mm.
 

Arnel

Medlem
Nja, de 10' kan vara flyg inkl hotell också. Det är därför jag är ute efter kreativa förslag :)

Vi gillar storstäder, små byar, museer, god mat och så ska det vara barnvänligt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag får nog ta och rekommendera min egen stad, Berlin. Billiga flygbiljetter, ska tydligen vara gott om prisvärda hotell, mycket stort utbud av prisvärda restauranger, helt okej kollektivtrafik, breda trottoarer och platt som Uppsalaslätten så inga problem med barnvagn.

Jag tycker också Prag är jättefint, men jag tror det blir svårt att göra staden rättvisa med barnvagn i folkmyllret på Karlsbron och de trånga backarna upp mot Hradcany.
 

Biggles

Medlem
Ja, Krakow eller Prag = kultur och bra priser. Alternativt flera gamla städer i östra europa t.ex. Budapest. Mycket att se och göra i Budapest samt utomordentligt mat till billiga priser. Varmt bad på Gellert, kafékultur i högklass, god ungersk mat t.ex. Mattias Källaren, matmarknaden mkt god o billig mat med gåslever o alla salamikorvar, Billigast flyg med Wizair Skavsta alternativt Air Berlin/Niki eller SAS. Kanske flyg makt billigt o bo bättre- fantastiskt utsikt över Donau från Sofitel eller Hilton på klippan. Gott om andra hotell i alla prisklasser då turistsäsongen går ner i september men det är fortfarande varmt o skönt. Tips - Sofitel Executive floor är väl värt pengarna för då får ni frukost inpå med rummet, tillgång till lounge med frukost, kaffe, bakelser och kvällsmat inpå. Kall skumpa i kyl hela dagen ! - men ingen öl före kl 17.00? Ni spar alltså rejält med matpengar om ni vill. Suverän service också! Ett upplevelse att äta stekt gåslever på Mattias källaren o be kyparen om råd med ungerska viner osv - zigenarmusik spelas till !
Budgeteras som själavård och utmärkt tillfälle att diskutera ..... ev. ringar !
Engelska går numera utmärkt i Budapest.

Wien är trevligt och man kan hitta bra flygbiljetter med Austrian annars kolla Air Berlin. För en weekend får det ju inte bli resa med för långa byten heller som tar all tid särskilt med en ett-åring. Hilton vi parken har direkttåg till flygplatsen. Klart dyrare mat osv än i Budapest dock. Mycket att se och göra. Stefansdomen, Schönbrunn , operan ... Också gott om kaféer och all slags mat Kaiserschmarren, Schnitzel och en bit Sachertorte på klassiska Café Sacher. Sedan blir man billigt och bra mätt på diverse Schnell- Imbiss (grillkiosker).
 

011430121

Medlem
Hilton på klippan.
Hilton vi parken har direkttåg till flygplatsen. ).
Kanske skall förtydligas, Hilton på Klippan ligger på Buda sidan och heter Hilton Budapest och det som benämns med Hilton vid parken ligger på pest sidan och heter Hilton Budapest City och ligger i ett köpcentrum som heter City West, tydligen har man nyligen fått direkttåg till flygplatsen, men enligt flygplatsens hemsida så är det fortfarande buss till tåget.
By train - bud.hu
 
Toppen