Senaste nytt

Hotelltips på Malta?

troligt

Medlem
Hej!

Jag och min fru kommer att för första gången besöka Malta i höst, vi landar lördagen 10 oktober och åker hem igen torsdagen den 15 oktober (SAS Plus direktflyg T/R ARN).

Syftet med resan är att ta det lugnt och umgås, så schyssta rum, en bra frukost och ett trevligt poolområde är högt rankat på listan. Finns det lounge eller motsvarande på hotellet så är det en bonus, men inte ett krav - detsamma gäller närhet till strand (vi räknar inte med att kunna bada i havet mycket/alls men man vet aldrig!).

Vi har inte för avsikt att hyra bil, utan det blir promenader, taxi och eventuellt buss.

Vi har kikat på 3 hotell som vi nu väljer mellan;

  • Hilton Malta (~1900 kr/natt el. 40 000 HHonors points per natt. Vi har ~110 000 poäng och är HHonors Diamond).
  • Radisson Blu Resort & Spa, Malta Golden Sands (~1700 kr/natt, vi har inga nämnvärda poäng, Club Carlsson Gold).
  • Intercontinental Malta (~1400 kr/natt el. 45 000 IHG points per natt. Vi har ~110 000 poäng, 3 frinätter samt är IHG Platinum Ambassador).
Eventuellt kan vi bo 3 nätter på ett hotell och 2 på ett annat för att prova olika om vi ser en fördel med det, eller så bor vi 5 nätter på samma - det går vilket som.

Ni som har bott på endera av ovan hotell, vad tyckte ni och skulle ni välja samma hotell igen om ni åkte tillbaka?

Generella tips på aktiviteter på Malta för oss som förstagångsbesökare mottages också tacksamt.

Mvh,

Daniel
 

Alx

Medlem
Jag har, trots många år som bofast på Malta, bott på samtliga tre hotell du nämner. De är alla helt OK val, men bäst är helt klart Hilton Malta som erbjuder bästa läge, trevligast atmosfär, i särklass bästa poolområde och ett helt nyrenoverat hotell.

På en god andraplats kommer Intercontinental som har OK läge om bargatan är det viktigaste att ha nära till. Poolområdet är OK men ligger några våningar upp i komplexet och är ofta väldigt blåsigt och ger ett småtrist intryck. Hotellet har egna solstolar på den enda (minimala) sandstranden i St. Julians.

Radisson går bort för egen del. Förvisso ligger hotellet vid en av Maltas få större sandstränder och rummen är helt OK. Men utan bil är man helt förpassad till hotellets egna restauranger samt någon enstaka restaurang på stranden. För övriga upplevelser väntar låååånga buss-/taxifärder.

Med din status på Hilton och de priser du indikerar är Hilton helt klart det bästa valet av de tre hotellen.

Ha en trevlig vistelse på Malta!
 

famhanssons

Medlem
  • Radisson Blu Resort & Spa, Malta Golden Sands (~1700 kr/natt, vi har inga nämnvärda poäng, Club Carlsson

Mvh,

Daniel

Jag har bott ett flertal gånger på ovanstående hotel som jag tycker uppfyller era krav. Dock behöver ni bil vilket i praktiken inte kostar någonting. Malta är rätt litet så några längre bilfärder blir det inte.

Om du är beredd att investera 1-2 timmar på att de vill sälja in timeshare så kan ni i princip bo gratis. Gå in på Azure.com så kommer ni erbjudanden.
 

troligt

Medlem
Hej!

Tack för alla svar och tips!

När jag kommer hem i eftermiddag skall vi sätta oss ner och titta lite på dessa tips tillsammans.

// Daniel
 

gdaily

Medlem
Bo två nätter på Hilton och tre nätter på Intercontinental för era poäng/gratisnätter, enligt mig. Hilton är jättebra, med perfekt läge.
 

samsung

Medlem
Bodde en uke på IC på pointbreaks. Fikk suite fri minibar og lounge som RA. Bra deal. Og parkering. Eneste på regningen ved utsjekk var 5€ tray charge for isbiter:)
 
Jag ska nog bo 4 nätter på Hilton Malta i September. Är det prisvärt 200€/natten i billigaste kategorin? Är förvisso HHG så hoppas på upgrade isåfall.
 

Krotan

Medlem
Kan rekommendera Le Méridien också vid St Julian Bay om alternativ övervägs.
Bott där ett antal gånger med jobbet och det är ett bra hotell.
Dock Starwood så kanske fel kedja?
 
Toppen