Senaste nytt

Att kalla detta business class måste vara ett skämt

Ystad

Medlem
Jag och min fru har just avverkat en resa jorden runt, reseberättelsen finns här: http://www.businessclass.se/forum/t...8-dagar-nästan-i-phileas-foggs-fotspår.34004/
Jag har också recenserat de allra flesta av de flygningar vi gjorde under resan. Men den första delen av resan, CPH-VIE, gjordes med Austrian/Sunexpress Germany i en B737. Den går inte att recensera på "vanligt" sätt då den inte är inlagd i databasen för recensioner. Därför kör jag en recension här (och hoppas att den kan vara till hjälp för någon).

På flygplatsen:
Vid Austrians incheckningsdisk kunde dom bara checka in oss till Wien (något som vi f ö redan gjort på nätet). Eftersom vi inte kunde checka in på nätet för nästa ”ben”, VIE - DEL med Air India, trodde vi nog att vi skulle få hjälp med det vid incheckningsdisken - men ack nej. Vi hänvisades till att checka in vid mellanlandningen i Wien. Bagaget gick dock att checka hela vägen.

När vi sedan skulle gå genom ”CPH fast track” vid security (och bespara oss 20 minuters köande) möttes vi av beskedet att ”Austrian ingår inte i fast track programmet”. DÅLIGT AUSTRIAN. Men en trevlig dansk vakt lät oss ändock passera.

Väl igenom gick vi till SAS (business) loungen. Som vanligt ganska mycket folk, men jag tyckte att maten, i all sin enkelhet smakade bra - eller så var jag bara hungrig...

Ombordstigning o första intryck:
Som de enda 2 business passagerarna släpptes vi ombord först tillsammans med barnfamiljer och någon enstaka guldkortsinnehavare. När vi kom ombord var första intrycket: slitet, sjabbigt och trångt. Nu var det ingen ordinarie Austrian kärra utan en inhyrd från Sunexpress Germany. Används normalt för att frakta tyska turister mellan Frankfurt och Antalaya - och för det duger den säkert bra. Men om man som jag fortfarande kommer ihåg hur det var att flyga business inom Europa på 90-talet så var detta att betrakta som rena skämtet.

Stolen o underhållnings-systemet:
Stolen var inget att skryta med - trång och ganska nedsutten. Nu satt vi på rad 1 så det fanns lite benutrymme tack o lov. Något underhållningssystem tror jag inte fanns ö h t.

Internet ombord:
Nej

Måltider och service:
Före start fick vi ett glas Prosecco av en trevlig purser - som sedan fortsatte att vara trevlig och artig. Han var nog den största behållningen på hela resan. Som måltid serverades en brunaktig svampstuvning (eller soppa?) som både såg ut och smakade trist. I stuvningen/soppan fanns också en kokt potatis som till konsistens påminde om en gummiboll - den vågade jag aldrig prova. Skålen som maten serverades i såg ut att inte vara diskad. Till dessert dock en helt ok chokladkaka med mangosås.

Sömn:
Inte aktuellt - men skulle förmodligen varit omöjligt i dom stolarna.

Ankomst:
Efter en händelselös flygtur landade vi på utsatt tid. När vi så efter landningen begav oss till Austrians servicedisk för att få hjälp med incheckningen till vår anslutande Air India flight till Delhi så ryckte personalen bara ointresserat på axlarna och hänvisade oss till gaten för det flyget. När vi kom till gaten var den obemannad. Vi begav oss då till nästa Austrian servicedisk - men där var man lika ointresserad och nonchalant som i den första. Vi gav upp och gick till Austrian loungen - och där, tack o lov, fanns det äntligen i receptionen en dam fråm Austrian som både var trevlig, professionell och hjälpsam.

Slutsats:
På det hela taget ett väldigt trist bemötande av Austrians personal, men ok då, pursern var trevlig och damen i loungen ”räddade dagen". Frånsett det tycker jag att personalen på Austrian kan ”dra något gammalt över sig". Men visst, vi tog oss från CPH till VIE på utsatt tid. Men att kalla det business class ... nja, inte i min värld. Fast det kanske är ungefär så det ser ut nu för tiden när man flyger inom Europa. Hur som helst, jag har nog flugit med Austrian tidigare, jag flög mycket i jobbet på 90-talet och minns inte så noga med vilka bolag, men en sak vet jag: ALDRIG MER AUSTRIAN FÖR MIG.
 

Attachments

  • 20160810_180207_001.jpg
    20160810_180207_001.jpg
    84,5 KB · Visningar: 891
  • 20160810_182726.jpg
    20160810_182726.jpg
    79,5 KB · Visningar: 889

Holloman

Medlem
Riktigt trist upplevelse! Mitt enda minne av Austrian är två flygningar till Wien kring millenieskiftet och det bestående minnet av dem var att de var riktigt bra. Betydligt bättre än SAS dåvarande business class! Jag har (baserat på det) haft bilden av att det är ett bolag jag gärna flyger igen. Man får hoppas att er upplevelse var ett undantag :)
 

AndersSt

Medlem
När vi sedan skulle gå genom ”CPH fast track” vid security (och bespara oss 20 minuters köande) möttes vi av beskedet att ”Austrian ingår inte i fast track programmet”. DÅLIGT AUSTRIAN. Men en trevlig dansk vakt lät oss ändock passera.

Men CPH Fast Track är inte detsamma som SAS Fast Track? Med SAS guldkort och flyg inom Star Alliance hade ni kunnat gå till vänster efter trappan upp från Terminal 3. Eller har jag missförstått?

Edit: Ser nu att ni gick till SAS Business lounge och inte SAS Guld lounge, då antar jag att ni inte har SAS guldkort och då går det ju inte att ta SAS Fast Track med annat bolag inom Star Alliance, sorry.
 

Ystad

Medlem
Riktigt trist upplevelse! Mitt enda minne av Austrian är två flygningar till Wien kring millenieskiftet och det bestående minnet av dem var att de var riktigt bra. Betydligt bättre än SAS dåvarande business class! Jag har (baserat på det) haft bilden av att det är ett bolag jag gärna flyger igen. Man får hoppas att er upplevelse var ett undantag :)
Ja Holloman,
jag hoppas verkligen att detta var ett undantag. Både för Austrians egen skull, och för dess resenärers skull. Men min åsikt är att om man gör ett misstag en gång så kan man också göra om det. För min del är det slutåkt med Austrian.

Edit: Ser nu att ni gick till SAS Business lounge och inte SAS Guld lounge, då antar jag att ni inte har SAS guldkort och då går det ju inte att ta SAS Fast Track med annat bolag inom Star Alliance, sorry.
Ja AndersSt,
så är det, inget guldkort - annat var det på det glada 90-talet:)
Men min egentliga kritik mot Austrian är denna: så ni är för snåla för att erbjuda era business resenärer denna lilla tjänst som andra bolag erbjuder sina. Fy.

Varför gick ni inte till loungen direkt? Det är ju alltid där man får bäst hjälp som business/stausresenär.
Helt rätt Cristoffer,
Det borde vi naturligtvis gjort.
 

Palazzi

Medlem
Fy vad trist!! Riktigt dåligt hanterat av Austrian.

Jag har själv begränsad, men positiv, erfarenhet av bolaget.

Gällande maten: Det är inte en knödel liggande i soppan? Låter o ser ut som det :)
Ligger normalt i buljong, men har under min uppväxt även ätit den så som man ser på din bild.
Eller fick ni en vanlig kokt potatis i mitten. Verkar otroligt, men isåfall hemskt :/
 

Ystad

Medlem
Gällande maten: Det är inte en knödel liggande i soppan? Låter o ser ut som det :)
Ligger normalt i buljong, men har under min uppväxt även ätit den så som man ser på din bild.
Eller fick ni en vanlig kokt potatis i mitten. Verkar otroligt, men isåfall hemskt :/
Hej Palazzi,
jag gillar det centraleuropeiska köket, så jag vet vad en knödel är och hur den ser ut. Nej detta var en kokt potatis uppvärmd i mikro. När jag tänker efter så påminde den en hel del om de genomäckliga potatisar som man serverade i Malmö skolor på 60-talet. Fy ...
 

Dr. Miles

Expert
Bemötande är trist men andra saker som du nämner gäller för de flesta europeiska flygbolag som har Business class inom Europa.
De har inte riktiga Business class stolar. Vissa av dem serverar också tvivelaktiga mat ombord.
Det finns knappt någon IFE ombord. Sova på Business stolen (på Europa flygning) är lika dåliga för de flesta.
 
Toppen