Senaste nytt

Knyta ihop 2 bokningar

Matta

Medlem
Hej....
Jag ska åka med Finnair från Arlanda till Bangkok och sedan vidare till Koh Samui med Bangkok Airways, och jag har sista flyget till Samui på en egen bokning.

Brukar dom koppla ihop bokningarna så att bagaget går direkt till slutdestinationen (Koh Samui) ?
Det är 1 timme och 45 minuter väntetid i Bangkok.

Nån som vet hur man brukar göra ??
Bägge bokningarna är i C-klass (om det har nån betydelse)...

//mats
 

Dr. Miles

Expert
Hej....
Jag ska åka med Finnair från Arlanda till Bangkok och sedan vidare till Koh Samui med Bangkok Airways, och jag har sista flyget till Samui på en egen bokning.

Brukar dom koppla ihop bokningarna så att bagaget går direkt till slutdestinationen (Koh Samui) ?
Det är 1 timme och 45 minuter väntetid i Bangkok.

Nån som vet hur man brukar göra ??
Bägge bokningarna är i C-klass (om det har nån betydelse)...

//mats
Bokade du som en bokning eller har du bokat två separata bokningar?
 

Dr. Miles

Expert
Två separata bokningar..
Först och främst, 1 timme 45 minuter låter väldigt kort anslutningstid när man har bokat som två separata bokningar.

Finnair och Bangkok Airways har interlineavtal men det betyder inte att du har rätt till att checka in bagaget hela vägen till Koh Samui när du har bokat som två separata bokningar.
Har du tur, kan agenten på Arlanda tagga väskan till Koh Samui men räkna med att det inte händer.

På hemresan är däremot ganska stor chans att Bangkok Airways personal checkar in din väska hela vägen till Stockholm, för att de är vana vid det.
 

niksal

Medlem
Jag flyger själv till Koh Samui med Finnair, men endast från Helsingfors och via Singapore. Jag undrar varför du har två bokningar? I mitt fall var det så gott som samma pris med allt i ett.

Jag skulle inte räkna med att få baggaget taggat till Koh Samui. Oneworld gjorde väl försämringar nyligen just inom detta, och då är inte Bangkok Airways i alliansen...
 

flonken

Medlem
De senaste åren har det inte varit några problem att checka in bagaget hela vägen vid separata bokningar. Det har jag gjort många gånger. Men i april i år när jag skulle hem (Samui-Bangkok-Dubai-Stockholm) så gick det inte att göra så. Det går endast om det ligger på samma bokning sa dom, nya regler. Du måste alltså cleara immigration redan i Bangkok, hämta ut väskan och checka in den igen.

1:45h är sjukt tight tid för allt detta.
 

pep

Medlem
Din chance er, at PG ground staff er utrolig service-mindede og dygtige. Hvis du ikke får lov at checke baggagen helt igennem, da foreslår jeg flg.: check den til BKK, I BKK: stay airside (du har ikke tid til andet!), gå til PG transfer desk, få dit boarding card og vis dem baggage taggen. De vil ringe til "Baggage" og staff vil finde den og give den og dig en ny tag. Sidst jeg lavede det nummer, fik jeg først min baggage tag kvittering efter at jeg havde taget sæde i næste fly. Panic is the driving force! Meld dig evt. in i PGs FFP - det giver dig bedre identitet over for dem. Vælg en let genkendelig kuffert, f.eks. i pink....
 

agehall

Medlem
Jag är inte säker på att det kommer att gå att checka in bagaget hela vägen i någon riktning eftersom OneWorld har gjort om sina regler för hur detta sker. I den här situationen säger reglerna "NEJ", men om Finnair implementerat detta än eller inte vet jag inte.

Och för övrigt instämmer jag med föregående talare, bytestid på 1:45 med separata biljetter är som att be om problem.
 

pep

Medlem
Tack för alla tips och kommentarer....
Jag kollade upp lite mer med Bangkok Airways och dom rekommenderade att ta en senare flight till Koh Samui....
Vilket är gjort....Lätt som en plätt när jag bokat i Klass C.....

//Mats
Bangkok Airways er fantastiske! Selv småting svarer de udførligt på via email eller opkald. Har selv lige lavet en stor ændring i en billig økonomi-billet. Det gjorde de gratis da den oprindelige afgang var ændret med 15 minutter - lidt heldigt for mig, men alligevel har de altid et ekstra gear når det kommer til service. Deres bagage håndtering er den bedste jeg nogensinde er stødt på!
 
Toppen