Senaste nytt

Norwegian nekade incheckning trots inom tidsram

levy

Medlem
Hej på er,

Igår hade min 17-åriga syster tre flights varav den sista mellan Oslo och Bardufoss med Norwegian (kom med SAS från ARN). Hon landar 13.25 och flighten från OSL skulle gå 14.45, dessvärre fick hon vänta på sitt bagage i evinnerlighet, men lyckligtvis så hann hon ändå fram till incheckningsdisken 14.12 - tre minuter kvar till incheckning stänger dvs. Här börjar det märkliga. Hon blir nekad att checka in och ombeds gå och köpa en ny biljett. Därefter följer en kombination av tårar och åtskilliga sympatilösa (och rentav otrevliga) dialoger med olika representanter för Norwegian, vilket slutar i att hon får köpa en ny biljett och vänta 6 timmar på nästa flyg. Rimligt agerande?!

Så, vad skulle ni gjort om ni fått reda på detta? Vad kan man kräva i en dialog med kundservice i efterhand? Är det så här det ska gå till när man kommer när gaten snart ska stänga? Vad finns det för förklaring för Norwegians agerande?

Uppskattar er input.
 

Dr. Miles

Expert
Hej på er,

Igår hade min 17-åriga syster tre flights varav den sista mellan Oslo och Bardufoss med Norwegian (kom med SAS från ARN). Hon landar 13.25 och flighten från OSL skulle gå 14.45, dessvärre fick hon vänta på sitt bagage i evinnerlighet, men lyckligtvis så hann hon ändå fram till incheckningsdisken 14.12 - tre minuter kvar till incheckning stänger dvs. Här börjar det märkliga. Hon blir nekad att checka in och ombeds gå och köpa en ny biljett. Därefter följer en kombination av tårar och åtskilliga sympatilösa (och rentav otrevliga) dialoger med olika representanter för Norwegian, vilket slutar i att hon får köpa en ny biljett och vänta 6 timmar på nästa flyg. Rimligt agerande?!

Så, vad skulle ni gjort om ni fått reda på detta? Vad kan man kräva i en dialog med kundservice i efterhand? Är det så här det ska gå till när man kommer när gaten snart ska stänga? Vad finns det för förklaring för Norwegians agerande?

Uppskattar er input.
Frågan är: Vilken tidpunkt din syster kom fram till check in disken och blev hennes tur att checka in. (ej för tiden hon ställde sig i kön).

Om hon inte har filmat det hela med flygplatsens klocka i bakgrund, blir det svårt att hävda efteråt.
 

JohanA

Medlem
Det relevanta är enbart när hon dök upp för incheckning på OSL. Vad hon gjorde innan är dessvärre irrelevant för frågeställningen.

Vad gav de för anledning till att inte låta henne checka in? Är ni säkra på att klockan var 14.12? Klockor kan vara olika synkade.

Var hon sen på riktigt kan jag inte se att hon har rätt att kräva någonting alls.
Var hon i tid är bevisbördan svår i efterhand.
 

levy

Medlem
Personalen sa att incheckningen var stängd, kort och gott. Mobiltelefoner är ganska felfria vad gäller tidsangivelser mig veterligen. Men om jag uppfattar er korrekt så är det inte så mycket att kräva utan mer en fråga att kontrollera om det finns någon goodwill hos kundservice, vilket inte fanns vid incheckningen. Sett så många lösningar för dessa situationer med passagerare som är sena, men norwegian är ett lågprisbolag, det är tydligt.
 

johhenrik

Medlem
Personalen sa att incheckningen var stängd, kort och gott. Mobiltelefoner är ganska felfria vad gäller tidsangivelser mig veterligen. Men om jag uppfattar er korrekt så är det inte så mycket att kräva utan mer en fråga att kontrollera om det finns någon goodwill hos kundservice, vilket inte fanns vid incheckningen. Sett så många lösningar för dessa situationer med passagerare som är sena, men norwegian är ett lågprisbolag, det är tydligt.
Well, mobiler går inte synkat med alla klockor inte. Vet inte hur det är idag, men för några år sen diffade det ju ett par minuter mellan Telia och Tele2s klockor som mobilerna synkade med.

Jag har varit med om också att jag kommit efter inchecking stängt (20 min sen var jag), då som Platinum på en long-haul med KLM mellan Dubai och Amsterdam. Jag fick tjata en hel del för att få komma med den gången. De ringde till o med piloten och frågade om det var okej. Jag hade en ekonomibiljett, men det fanns inga ekonomi kvar. Jag sa jag uppgraderar isf, de skulle dra miles, men det gjorde de aldrig, så för min del blev det business hem. Blev ett bra slut på det hela, efter att jag strulat till det med tiden. :)
 

Dr. Miles

Expert
Din syster verkar att ha haft ganska kort anslutningstid i Oslo trots att hon reste med två separata bokningar.
Sånt gör man helst inte även man reser endast med handbagage. Med incheckad väska bör man ha väldigt bra marginal.
 

Nemo

Medlem

flum

Medlem
För typ sex år sedan blev jag nekad att checka in på norwegian trots att jag hade dyraste biljettklass (Full flex) samt att det var tio minuter kvar till incheckningen för min flight skulle stänga.
- Flyget är fullt - du får inte inte checka in, utan du måste gå till biljettkassan och boka om din biljett.
WTF!! Jag var rosenrasande! Hon i checkin stod dock på sig och flyvförbannad begav jag mig till biljettkassan. När jag kom dit fick jag heller inte boka om min full flexbiljett
- du har en full flexbiljett på företagskonto
* ja
- ja ser du, på en sådan full flexbiljett dras kostnaden först när du checkat in. Jag ser att du inte checkat in så därför har du ingen biljett!!!
* Du är inte helt seriös va?
- Jodå, du har missat checkin så nu du får helt enkelt lösa en ny biljett.
* Även fast jag inte tilläts checka in trots att jag var i tid ???!?
- jodå, vi har ju inte fått betalt så du måste lösa en ny biljett
* #%%##%##$£€##

Efter denna episod har jag inte satt min fot på Norwegian igen. Skrev ett ytterst kritiskt brev till Norwegian som jag även bifogade till ansvarig för vårt reseavtal. Jag har inskrivet i min reseprofil att jag inte behöver åka Norwegian och kommer heller aldrig att göra det!
 

JohanA

Medlem
Personalen sa att incheckningen var stängd, kort och gott. Mobiltelefoner är ganska felfria vad gäller tidsangivelser mig veterligen. Men om jag uppfattar er korrekt så är det inte så mycket att kräva utan mer en fråga att kontrollera om det finns någon goodwill hos kundservice, vilket inte fanns vid incheckningen. Sett så många lösningar för dessa situationer med passagerare som är sena, men norwegian är ett lågprisbolag, det är tydligt.
Om hon var vid incheckningen och talade med personalen vid disken mer än 30 min före avgång och de sa att incheckningen var stängd så får hon som sagt lägga ett officiellt claim till Norwegian nu i efterhand.

Hon ska absolut inte nämna något om varför hon kom dit precis före incheckning skulle ha stängt, det är irrelevant för detta case.

För övrigt är inte Norwegian ett lågprisbolag, snarare ett lågkostnadsbolag.
 
Toppen