Senaste nytt

Höstlov i närheten av Malaga

DrKlas

Medlem
Flygbiljetterna till Malaga är bokade. Hyrbil vet jag vad vi ska ha. Hotell är betydligt svårare. Utbudet är ju enormt!

Förutsättningarna är en fyrapersonersfamilj med två barn (fem och sju år) under en vecka i slutet av oktober till början på november. Inom en timma med bil från flygplatsen skulle underlätta, särskilt vid hemresan. Norrut eller söderut vet jag inte men nära havet är ju alltid trevligt.

Helst bor vi en svit/lägenhet med ett eller två sovrum. Frukost eller halvpension kan ingå om maten är bra. Budgeten kan till viss del anpassas till vad man får, men för att gå över 3000 kr/natt krävs det något speciellt. Det är ju inte högsäsong och det finns mycket som verkar okej för betydligt lägre pris.

Väldigt vagt men ändå, någon som har några tips? Både på specifika hotell och i vilka områden det är trevligt att bo.
 

Agö

Medlem
Ju längre västerut du kommer, ju trevligare enligt min mening. Då är det lägre bebyggelse, mindre 60-tal och fräschare. Egentligen från Marbella till San Pedro/Estepona. Hotell har jag dålig koll på, vi har alltid hyrt hus eller lägenhet.

Jag gillar förvisso Torremolinos, Benalmadena och Fuengirola också men kanske mest för nostalgikänslan.
 
Dålig på hotell i området men det finns en uppsjö av trevliga hus med ordentliga pooler och utsikt att hyra för en ganska överkomlig peng. Underlättar givetvis att man har bil men det hade ni redan tänkt på.

Vi har fattat tycke för Benajarafe just för att det inte kryllar av hotell och turister utan är mer villor och lägenheter, men ändå nära flygplatsen i Malaga. Ligger en (enligt barnen och det stora barnet, läs pappan i familjen) väldigt bra vattenpark (Aquavelis) i Torre del mar inom lagom bilavstånd. Riktigt barnvänligt och roliga kanor samt smart planlösning så man har bra koll på pooler och barn.
 

DrKlas

Medlem
Tack för tipsen @Agö och @Holgersson! Ställen som Estepona och Benajarafe är nog vad jag letar efter.

Det låter på er som man ska skippa hotell och satsa på att hyra hus eller lägenhet. Brukar ni hyra genom någon förmedlare?
 
Tack för tipsen @Agö och @Holgersson! Ställen som Estepona och Benajarafe är nog vad jag letar efter.

Det låter på er som man ska skippa hotell och satsa på att hyra hus eller lägenhet. Brukar ni hyra genom någon förmedlare?

Som skrivs ovan är höstlov inte lika internationellt som påsken utan det brukar finnas gott om hus och lägenheter.

Vi har hyrt via förmedlare och det har varit bekymmersfritt men kolla gärna om det är tredjepartssidor som tillåter omdömen att det ser bra ut.

Denna årstid kan även vara gränsfall att du bör kolla om poolen är tempererad.

Jag gillar även att laga mat så ett utrustat kök är att föredra. (Tips kolla så diskmaskin finns)

Finns en ok supermarket i Benajarafe som heter Mercadona samt ett stort köpcenter med supermarket Eroski i Torre del mar. Sen finns lokala slaktare m.m. att tillgå. Kött, Fisk och skaldjur är billigt och gott att laga så det blev det mycket av.
 

DrKlas

Medlem
Så vad blev det då? Jo först tre nätter i lägenhet mitt i gamla stan Nerja. Därefter tre nätter i lägenhet vid stranden i Marbella och till sist en natt i familjerum på hotellet Tryp Malaga Guadalmar nära flygplatsen. Inga fantastiska boenden något av dem men funktionellt och billigt med snittpris under 700 kr/natt.
 
Toppen