Senaste nytt

De Havilland Otter (DHC-3) till Victoria från Seattle - och en dag med öl

palmen

Moderator
Inledning

I april så släpptes det billiga Business-biljetter med Star Alliance Joint Venture till USA. Man kunde flyga till alla Deltas hubbar från Europa för ca 6500 kronor tur och retur. Det var bara att göra som man alltid ska, boka först tänk sen, man vet aldrig hur länge priserna är kvar.

Jag gjorde min bokning via Uniteds sida där man har 24h öppet köp, med andra ord inget att tänka på. Just denna bokning gjordes till Seattle som är en trevlig stad samt möjlighet att maxa antalet miles på resan.

Efter att resan var bokad och klar och det stod klart att biljetterna skulle få behållas började jag leta hotell i Seattle och inser att det är Microsoft-konferens samtidigt. Det resulterar i att Hilton kostar ca 500$ per natt och Holiday Inn tar ca 350$. Det var i och med detta som tanken slog mig att flyga till Kanada och besöka Victoria igen. När jag var här senast för ca 4 år sedan missade jag möjligheten till att flyga sjöplan då jag valde Victoria Clipper (en katamaran som tar ca 3h), tänkte inte göra om det misstaget.

Hittade prisvärda biljetter med Kenmore Air för ca 2000 kronor tur och retur från Lake Union (LKE) i Seattle till Victoria Harbour Airport (YWH). Bokade in mig på Hilton för ca 1000 kronor natten. Jag sparade med andra ord ca 1500 kronor på att ta en 20h tripp till Kanada istället för att bo i Seattle.


Stockholm – Seattle

Denna rapport ska inte handla om resan till och från Seattle men en kort summering kommer här. Hade bokat Swiss från Stockholm till San Francisco via Zurich, vidare med United upp till Seattle.

Swiss Businessclass på deras A340 imponerade inte direkt på mig. Jag hade lyckats få tronsätet på 12A som var helt ok och flygningen över flöt på utan större konstigheter. Väl i San Francisco går jag direkt till immigration där de börjar skruva lite på sig pga mitt resmönster. Det är 4e gången jag är i USA på mindre än 2 månader och ingen gång pga jobb. Onekligen ringer det en massa varningsklockor här och jag blir ordentligt utfrågad om vad jag egentligen ska göra i USA. Bäst att vara ärlig så jag svarar bara att jag ska dricka öl och träffa en vän i Victoria en dag samt besöka Boeings fabrik för att se på flygplan. Efter några minuter släpper de i alla fall in mig.

Tar mig snabbast möjligt till terminalen för Uniteds inrikesflyg och inser att det är rätt stora förseningar upp till Seattle, jag frågar om man kan bli ombokad till en flight tidigare och det var inga problem, den blir ca 1h sen och jag landar därmed 1h tidigare i Seattle än planerat. Tur att jag bokade om för min ordinarie flight blir nästan 2h sen.


Lake Union (LKE) – Victoria Harbour Airport (YWH)

Natten har spenderats på Radisson ute vid SeaTac. Med tanke på hotellpriserna i stan denna vecka har jag bokat detta hotell för 38000 Club Carlson poäng. Checkar in och går och lägger mig mer eller mindre på en gång. Morgonen efter går jag upp i god tid och äter frukost i restaurangen dit jag fått en voucher. Upp till rummet och hämta väskan och checka ut innan jag beställer en Uber som ska ta mig till Kenmore Air vid Lake Union.

Min Uber kommer aldrig, föraren hittar inte mig så efter 15 minuter beställer jag en Lyft istället där jag har bättre lycka. Jag har ca 2h på mig innan mitt flyg ska gå och resan ska ta ca 35 minuter enligt förarens app. Incheckningen måste vara gjord 45 minuter innan avgång. Känner mig rätt lugn i detta men vi fastnar i köerna för att komma av motorvägen, vi står mer eller mindre still i 30 minuter innan vi äntligen kommer av och tar de sista svängarna in till terminalen. Med ca 15 minuter till godo hinner jag checka in och tar en liten promenad utanför terminalen för att titta på allt som händer när sjöplanen kommer in och startar.

DSC_2622.JPG
Kenmore Air Terminal

DSC_2625.JPG DSC_2626.JPG
Checkindisken samt gaten

DSC_2617.JPG
Utsikt över gateområdet

DSC_2619.JPG
Utsikt över de uppställda planen

DSC_2621.JPG
Plan som taxar ut mot startbanan


I god tid innan boarding som ska påbörjas ca 15 minuter innan avgång går jag tillbaka till terminalen och sätter mig så nära utgången som möjligt. Jag har fått ett rött ”boardingpass” som det står 25S på. En massa olika färgkombinationer och siffror ropas upp innan det blir dags för mig att boarda. En familj hinner dock före så jag är bara nummer 5 ut till planet. Dagens flight visar sig vara full, dvs 10 passagerare och en hel del bagage som besättningen börjar att lasta ombord, de sista väskorna fick åka nere i pontonen.

DSC_2614.JPG
Mitt boardingpass

DSC_2627.JPG
Vi anländer till planet som ska ta oss till Victoria, BC, Kanada

DSC_2630.JPG
Sista väskorna får åka i ena pontonen


DSC_2629.JPG
Sekunder innan boarding börjar


Nu har barnfamiljen ingen prio och jag ser till att vara först ombord när vi erbjuds att stiga ombord. Det är ju viktigt att få en fönsterplats tänker jag. Vi har fått reda på att bäst utrymme är längst fram och längst bak i planet och jag väljer att sätta mig längst fram till höger (trodde jag). Det finns enbart fönsterplatser på detta plan så det spelade mindre roll. Jag har dock itne gjort min hemläxa och räknat antal stolar ombord, det är bara 9 stolar i kabinen och vi är 10 passagerare. En man sätter sig på andra sidan av första raden, där sitter han ungefär i 2 sekunder innan han hoppar in i cockpit och tar stolen som är absolut längst fram till höger. Jag gråter lite inombords när jag inser att den 10e platsen är i cockpit och jag går miste om denna chans och har kvar min plats ”bakom skynket” som i detta fall är en vägg.

DSC_2631.JPG
Min plats som jag trodde var första raden

DSC_2633.JPG
Först ombord och en bild från insidan

Jaja, ingen idé att gråta över detta, jag ska trots allt flyga sjöplan som jag sett fram emot sen resan bokades. Vi får först en säkerhetsgenomgång av kapten med den viktigaste infon innan han sätter sig i cockpit och vi puttrar ut mot startbanan som består av Lake Union mitt i Seattle. Jag har ingen aning om vad man kan förvänta sig men efter en relativt kort accelerationssträcka så lyfter vi. Vi har fått info om att vi ska flyga på ca 2000 fots höjd samt att flygningen kommer ta ca 45 minuter. Direkt vid start sätter kapten kurs norrut mot Kanada och Victoria.

DSC_2634 1.JPG DSC_2636.JPG
Precis innan vi startar, samt kapten strax efter start

DSC_2639.JPG
Vi har precis lyft från Lake Union

Här har ni filmen från starten på Lake Union


På grund av den korta flygtiden så erbjuds ingen servering ombord. Däremot blir alla erbjudna noise cancelling hörlurar och det finns en ”manuell karta” över flygningen samt lite IFE (In Flight Entertainment).
DSC_2646.JPG
Senaste versionen av noice cancelling hörlurar

DSC_2645.JPG
Den manuella kartan där man själv får peka var man är

DSC_2643.JPG
IFE bestod av en välbläddrad folder på 2 sidor

DSC_2642.JPG
Säkehet ombord


Själva flygningen går bra, några små gupp verkar vi åka över samt lite vingel någon gång men i övrigt en väldigt lugn flygning där vi närmar oss Victoria. Det är en väldigt intressant inflygning där man gör ett rätt brant dyk ner mot hamnen i Victoria innan landning bland turistbåtar och allt annat som rör sig på vattnet.

DSC_2651.JPG
Inflygning till Victoria

Video på inflygningen och landningen


Efter att ha taxat på vattnet i några minuter lägger vi till vid en av flytbryggorna och får vårt bagage innan alla går i samlad trupp för att göra immigration till Kanada. Går smidigt även om jag får en del frågor om varför jag ska till Victoria samt om jag har med mig snus eller annan tobak.

DSC_2653 1.JPG DSC_2654.JPG
Vi har lagt till vid flytbryggorna i Victoria Harbour


20 timmar i Victoria

Vädret denna dag är strålande och jag är grymt nöjd med att få se staden igen under dessa förhållanden, tidigare var jag här i mars och då var det mer regn och mulet. Jag blir direkt mött av min vän som är uppvuxen ute på Victoria Island. Lärde känna henne för 10 år sedan då vi tog dykcert tillsammans i Cairns och sedan korsades våra vägar en del när vi backpackade ner till Sydney. Det var 4 år sedan vi senast sågs och jag blir körd de 200 meterna till Hilton Double Tree som jag bokat för natten. Som tur är kunde jag checka in redan innan lunch och får ett rum på 11e våningen med utsikt över hamnen. Kanske fel att säga ett rum, snarare en lägenhet med vardagsrum, sovrum, toalett och badrum.

Nu finns ingen tid att slöa så vi tar oss ut på en promenad i cirka 2 timmar innan vi är tillbaka i hamnen igen. Jag är inte så svår att guidea runt, visa mig några trevliga vattenhål så är jag nöjd. Vi går in på turistinformationen mitt i stan för att få info om vart man ska dricka öl. Här briljerar de verkligen. Vi får inte bara reda på vart närmsta bryggerier är utan istället får vi svaret ”Just a second, I’m just gonna get you the Craft Beer Map of Victoria”. PÅ RIKTIGT!!! På turistinformationen har de en specifik karta framtagen för att guidea turister rätt till olika bryggerier samt pubar som serverar lokal craftbeer. Det här måste vara den bästa karta som någonsin skapats och jag ser stor potential för flera städer att ta efter detta.
DSC_2679.JPG
1469848299842.jpg
THE CRAFT BEER MAP

Vi bestämmer att ta varvet motsols och se hur många ställen vi hinner med innan vi ska avsluta på Spinnakers Gastro Brewpub & GuestHouse. Första stoppet blir Canoe Brewpub, det är precis vad det låter som, en gammal lokal för en kanotklubb som nu är ett bryggeri och restaurang. Det erbjuds 6 olika egna öl på fat och vi tar in 4 var och beställer lite lunch. De har en gigantisk uteservering men vi kände mest för att sitta inne för att få lite svalka. Jag beställer in porkbelly sliders som smakar bra och ölen får helt ok i betyg, inget speciellt men helt ok.

20160728_141324.jpg
Min flight med 4 öl

20160728_153201.jpg
En våning upp ovanför baren bryggs ölen

20160728_150618.jpg
Trevlig inredning i den gamla kanotklubben


Vi fortsätter sedan norrut där Phillips Brewing och Vancouver Island Brewing ligger. Vi bestämmer oss för det sistnämnda, minnet svek mig lite när jag trodde att jag inte varit där men det blir istället ett kärt återseende. Åter igen är det 4 olika öl som ska testas, bådas favorit visar sig vara Black Betty Blackberry Saison, en riktigt bra öl som jag gärna tagit med mig ett flak av hem men reser enbart med handbagage.

20160728_155135.jpg
20160728_160038.jpg
Så här glad blir man när man får öl

20160728_160416.jpg
Tänk när detta kommer till systembolaget, möjlighet att köpa kall öl, dvs så den ska förvaras och inte i en varm butik med lysrör


Vi fortsätter vidare västerut där både Driftwood Brewery och Hoyne Brewing Company ligger och bestämmer oss för ett besök på det sistnämnda. Lite kul att vi springer på samma människor här som vi mötte på det tidigare bryggeriet, de gör onekligen samma vandring som oss.
På Hoyne får vi lite problem, de får tydligen inte sälja samples och man kan bara köpa hela flaskor eller fylla growlers. Det finns dock en liten lösning där man kan donera lite dollar till någon form av välgörenhet så matchar bryggeriet detta bud i form av öl, win win. Ett litet problem dock då vi inte har några canada-dollar. Mina 7 amerikanska dollar anses dock vara helt ok för att vi ska få 4 smakprov var. Detta är inget ställe som erbjöd något speciellt, men vi blir varmt rekommenderade att besöka Driftwood som ligger på andra sidan parkeringen.
20160728_170529.jpg
Mina 4 öl på Hoyne

20160728_174701.jpg
Väldigt fin entré till bryggeriet


Driftwood stänger vid 18 och vi är där några minuter innan. Här blir man bjuden på smakprov utan problem och jag testar deras IPA Fat Tug. Ser ni denna så kan jag bara säga KÖP!!! Bland det bästa jag druckit i IPA väg. Trots att jag bara reser med handbage så köper jag en stor flaska samt en saison som de också hade, blir att checka in handbagaget på hemresan.
20160728_175625.jpg 20160728_175641.jpg
Deras IPA Fat Tug står på översta hyllan, högra bilden är lite av deras merchandise


Vi beger oss nu mot Spinnakers för att inta mat och några sista öl. Det är en promenad på ca 15 minuter vilket nog bara gör oss gott. För mig blir det ett kärt återseende av detta bryggeri och gastro pub. Förra gången jag var här spenderades det en hel dag i väntan på att min vän skulle sluta jobba. Vi är dock långt ifrån ensamma om att tycka att det är en bra idé att äta middag här. Vi väljer att ta baren på övervåningen där det fanns lite bord lediga, som tur är blir ett bord ledigt ute på altanen dom vi tar. Jag har helt missat att fota annat än fasaden på huset så ni slipper fler ölbilder.
20160728_183259.jpg
20160728_183309.jpg
På väg till Spinnakers innan solen börjat gå ner


Efter maten stannar vi till i deras ”giftshop” där man kan köpa diverse choklad, öl, kläder mm. Hade ingen möjlighet att ta med mig något mer så det blir en sista bild på deras öl som man kunde köpa.

20160728_204543.jpg
Souvernirshop på Spinnakers


20160728_204923.jpg 20160728_205833.jpg 20160728_210145.jpg
Spinnakers uppe till vänster (vi satt på övervåningen under vad som ser ut som ett parasoll).
Victoria i solnedgången, en väldigt vacker stad som jag verkligen rekommenderar.



Efter en lång dag på stan så ser jag fram emot att få sova innan det är tidig uppgång dagen efter för att flyga första flighten tillbaka till Seattle. Vaknar vid 6-tiden och mår helt ok trots all öl dagen innan och packar ihop allt och checkar ut samt äter frukosten som erbjuds. En bra frukostbuffé erbjuds men jag är inte direkt hungrig så här tidigt. Tar sedan den korta promenaden ner till flygplatsen för returflighten.



Victoria Harbour Airport (YWH), Kanada – Lake Union (LKE), Seattle

Terminalen på Victoria Harbour Airport är en enda stor lounge med sköna fåtöljer, lite fika samt gratis wifi. Det är återigen Kenmore Air som jag ska flyga med och jag sitter som på nålar i väntan på boarding. Här kommer det vara på liv och död, jag ska bara vara först ut till planet och få resa i cockpit.
DSC_2655 1.JPG
Victoria Harbour Airport (YWH)

DSC_2656.JPG
Buffen i "loungen"

DSC_2657.JPG
Fåtöljer i terminalen/loungen


Planet kommer in och vi ser kapten komma med alla passagerare för immigration, det är bara några minuter till boarding. Likt Usain Bolt är jag laddad till 1000 och far iväg som ett skott när de annonserar att vi är redo för boarding. Jag lyckas med taktiken och är först framme vid dörren ut till flytbryggorna. Vi kommer vara 9 personer på dagens flygning och medan vi går ut till planet frågar jag piloten om man kan få sitta i cockpit och det var inga problem. Väl ute vid flygplanet är det samma procedur med inlastning av väskor innan vi får gå ombord och jag hoppar direkt fram till höger i cockpit. Strax efter mig kommer en kvinna som är allt annat än glad att jag tagit denna plats och snäser åt mig att man måste faktiskt fråga kapten om man får sitta där. Hon hade onekligen samma tankar som mig om vart bästa platsen var. Lägger ingen större vikt vid detta i och med att jag fått tillåtelse att sitta här framme.

Vi börjar taxa ut mot startbanan som är en bit ut i hamnen ut mot Strait of Juan de Fuca. Det är två plan som ska starta innan oss som vi får vänta på innan vi sätter fart söderut mot Seattle. Ett av planen framför ska ta ungefär samma rutt som oss så vi följer efter dom ungefär halva flygningen.

DSC_2658.JPG
Plats till höger i cockpit

DSC_2659.JPG
Victoria en strålande fin morgon på väg ut mot startbanan

DSC_2662.JPG DSC_2663.JPG
2 bilder från cruising altitude på ca 2800ft höjd. Kapten är rätt avslappnad

DSC_2669.JPG
Vi har precis landat och ska in till bryggan


För mig är detta en av de bästa upplevelser jag haft i ett flygplan, det är första gången jag får flyga i cockpit och jag njuter av varje sekund. Tyvärr är beräknad flygtid strax under 40 minuter och tiden går lite för fort. Inflygning mot Lake Union och vi kommer att landa norrifrån. Det är dock fult med båtar, kanoter, folk som simmar mm på sjön och man undrar hur det ska sluta när piloten får göra en hel del korrigeringar pga alla som är i vägen under inflygningen. Vi flyger den sista biten max 1 meter ovanför vattnet innan kapten sätter ner höger ponton först i landningen och vi glider sakta in mot terminalen.

DSC_2670.JPG
Bild över cockpit


I och med detta var denna lilla utflykt slut men jag var gladare än en 4-åring på julafton. Från terminalen beställer jag en Über för att resa upp till Everett där jag bokat in en poängnatt på Holiday Inn för 5000 poäng, ett riktigt kap. Det är dock en helt annan story men jag bjuder på två bilder från när ett av Etihads dreamliner och Eva Airs 777 gör några av sina första flighter.
DSC_2677.JPG
Etihad Dreamliner

DSC_2678 1.JPG
Eva Air Boeing 777-300ER
 

chazzie

Medlem
Mycket trevlig rapport! Öl och flyg, kan inte bli bättre!

Jag har flugit sjöflygplan inrikes i Sverige som "crew", det är bäst att sitta i cockpit så klart! Flygningen skedde en vacker sommardag mellan Storuman och Forsmo utanför Sollefteå, jag tror det finns bilder någonstans så det skulle gå visa om intresse finnes :)
 

palmen

Moderator
Mycket trevlig rapport! Öl och flyg, kan inte bli bättre!

Jag har flugit sjöflygplan inrikes i Sverige som "crew", det är bäst att sitta i cockpit så klart! Flygningen skedde en vacker sommardag mellan Storuman och Forsmo utanför Sollefteå, jag tror det finns bilder någonstans så det skulle gå visa om intresse finnes :)
Synd bara att säkerheten ombord var "strict no alcohol". Hade gärna tagit med mig en öl som jag kunde dricka ombord.
 

chazzie

Medlem
Synd bara att säkerheten ombord var "strict no alcohol". Hade gärna tagit med mig en öl som jag kunde dricka ombord.

Finns det en fördel med virtuellt flyg så är det att man kan ta en Single Malt innan landning, även fast man sitter bakom spakarna =} Å andra sidan kanske man kan hålla sig 40 minuter och ta en öl när man kommer fram :)
 

palmen

Moderator
Varför kommer jag inte på att göra något liknande. Tack @palmen för denna trevliga rapport.
Nu har jag ju gjort all research åt dig så bara att boka, kanske ska undvika British Airways om du vill komma fram i tid ;)
Kontrollera hotellpriser i Seattle innan du bokar resa dit, om du inte direkt ska åka vidare till Victoria.
Ta några dagar i Victoria, möjlighet finns att flyga vidare med sjöplan till Vancouver Airport eller Vancouver Downtown om man önskar.
Är man i Victoria rätt tid på året finns det stor chans att få se Späckhuggare och andra valar.
 
Toppen