Senaste nytt

Phuket-Bangkok-Köpenhamn-Stockholm med Thai Airways/SAS i business class

2 veckor i Thailand går fort. Så var det då dags att bege sig hem till kyla och snö, Sverige m a o.

Phuket-Bangkok med TG 222
Flygtiden var beräknad till ca 1,2 timmar och det var med en utav Thai´s nyare 747-400 som skulle ta oss den första sträckan upp till Bangkok. Flyget var indelad i 3 klasser, Royal First, Royal Silk och Economy. För denna resa fungerade Royal First även som Royal Silk vad gäller servicemässigt. Riktigt glad blev jag när jag såg att våra platser hade blivit assignade i Royal First delen.

2011-2012 025.jpg

Vi kom ombord, fick varm handduk samt alkoholfri välkomstdrink, fin gest utav Thai.

När vi kommit upp i rätt höjd påbörjade kabinpersonalen omgående med serveringen. I ekonomiklass bjöds det på en snackbox (oklart vad den innehöll) och för oss i Royal Silk en varm middag bestående utav kyckling och ris. Till det även en kaka till dessert. Följt utav kaffe och te. Så för er som uppskattar att få dessert ombord så är Thai ett lysande val...:)
2011-2012 026.jpg

Tackade nej till kaffet och beslöt mig för att vila ögonen en liten stund. Stolen en full flat bed med sleeping pods var gudomlig att sova i, om än för 30 korta minuter..
2011-2012 027.jpg

Tiden går tyvärr fort när man flyger bekvämt. 15 minuter innan landning var det dags att ställa tillbaka sängen i stolsläge, piffa till sig och förbereda sig för landning.

Hade drygt 2 timmar i Bangkok som spenderades i Thai´s lounge, i vilken ni kan läsa här: http://www.businessclass.se/artiklar/119-thai-airways-royal-silk-lounge-bangkok-c-piren.html

Bangkok-Köpenhamn med SK 972
När vi kom fram till gaten vilket låg ca 5 minuters promenad från loungen hade boardingen redan påbörjats. Separat linje för passagerare i business och med en egen ingång (Via L1), business sektionen bakom L2, eco extra och eco använder sig utav L2. Självklart kan business pax som är seatade bakom L2 även använda sig utav L1.
Det gamla vanliga när man kommer ombord, champagne, OJ eller vatten. Självklart det förstnämnda. Flyger man med SAS vet man vad man får, definitivt ingen lyxkänsla här inte jämfört hos andra flygbolag. Enligt drinklistan skulle de servera Henriot, men den var idag utbytt mot Pommery.
Säkerhetsfilmen spelades upp, planet satte fart mot Köpenhamn dit vi skulle komma om dryga 10 timmar.

Omgående när vi kommit upp i rätt höjd påbörjades servicen ombord. Amenity kit delades ut, tillsammans med tofflor och hörlurar. Även menyn delades ut i detta skede. Då detta var en nattflygning gick servicen skedde servicen i ett litet högre tempo än motsvarande dagsflygning till Chicago. Inget mig emot då jag både var hungrig och trött. Men säkert för andra som ville njuta lite utav servicen kunde detta uppfattas som dålig service från SAS.

Middagen idag bestod utav:

Förrätt:
Rökt forell, dillpotatis sallad, tomat och schallotenlök

Varmrätt

Siamaborre, svampcannelloni, bönor, grillad aubergine samt körsbärstomatconcassé

eller


Fläskfilé med sötpotatismos, babymorötter, bönor samt rosmarie sås.

eller

Grillad polenta, mixade grönsaker och svamtragu.

Dessert

Petit fours. [/I]
Mitt val utav varmrätt föll för forellaborren som smakade väldigt gott. Dock var cannellonin ingen höjdare. Jag påpekade detta för en utav flygvärdarna. Till svar fick jag att thailändare inte är någon höjdare på annan mat än typisk thaimat ??!! Ok??, inget svar jag förväntar mig. Betalar jag ca 10 000 för en enkelbiljett och då det finns billigare och betydligt bättre alternativ t ex. QR eller TK, då förväntar jag mig att det är någonsådär klass på maten. Inget svar som imponerade hos mig. Om nu cateringföretaget SAS anlitar i Bangkok inte är några höjdare på pastarätter, ja då kanske SAS antingen ska se sig om efter annan leverantör eller byta ut den maträtten.

Min middag, notera att man fick varmrätten i samband med förrätt och bröd. Ingen separat servering utav varmrätt m a o.
2011-2012 028.jpg
2011-2012 029.jpg

Sedan följde petit fours som var mycket goda. Tillsammans med ett mycket gott vin, 2002 Château Romer du Hayot Sauternes
Det jag reagerade på när petit fours serverades var att man fick dem på en pappersservet!!?? Inte alls ok i business class. Påpekade detta och fick självklart en assiett att ha mina praliner på.

Efter serveringen släktes kabinen ner och stolen (lie flat) drogs tillbaka i sängläge. Självserveringsbuffén (min favorit) stod självklart till förfogande när man så önskades. Där fann b l a chips, godis, frukt, vin, polarklämmor (samma som de säljer på inrikeslinjerna)

Snacksbuffén
2011-2012 030.jpg

Ca 90 minuter innan landning tändes kabinen upp, kabinpersonalen väckte de passagerare som önskade att bli det. Varma handdukar och juice serverades.

Sedan följde frukost som jag var mycket nöjd med. Yoghurten smakade mycket bra med tanke på all söt yoghurt som serveras i Thailand.
2011-2012 032.jpg

En separat vagn med varma tillbehör t ex. bacon, korv, äggröra, spenat, skink/ost crepês serverades.
2011-2012 033.jpg

Efter frukost var det dags att fixa till sig, ca 40 minuter kvar till landning började kabinpersonalen förbereda kabinen för landning.

Vi landade ca 40 minuter före tidtabell!! Bra jobbat SAS. Vilket innebar att vi inte behövde köa i passkontroll tillsammans med ankomster från Doha (QR) och Bangkok (TG). Då vi hade 7 timmar i Köpenhamn spenderades dessa på närbelägna Hilton. Genom mitt (statusmatchande) HH Gold fick vi ett rum på Executive floor med underbar utsikt över flygplatsen och startbanan. Synd bara på dimman som rådde!!:rolleyes:

Så var det bara sista biten kvar upp till Arlanda som trafikerades utav en 737-600.
På denna sträcka flyger de med Eco extra och Eco. 4 rader upptogs i Eco extra, restrerande var Eco.
En snackbox serverades med valfria drycker. Lyckades flörta till mig lite småflaskor champagne utav pursen. Till maten blev det vatten.
2011-2012 034.jpg

Vi landar helt enligt tidtabell och våra väskor, som var priotaggade med TG:s taggar var bland de första som dök upp på bandet.

Slutsatser om resan.
Mycket trevlig kabinbesättning som jobbar för att man ska trivas ombord. På BKK-CPH leggen fick jag även en hel flaska champagne och ett gott Chablis. Komforten ombord, naturligtvis bättre än eco och eco extra. Jag vet att folk klagar på att man lätt glider ner när stolen är i liggläge. Jag själv hade inga större problem med att sova. Jag gillar snackbaren ombord, likaså frukosten som serverades. Dock inte imponerad utav middagen.
Jag flyger gärna med SAS och * Alliance. Nästa gång dock jag flyger till Asien blir det med TK, LX eller QR. Mot USA skulle jag gärna vilja prova BA:s CW.
Dessa flygningar krediterade jag till A3 vilket gav mig A3 G status. Fick poäng enligt följande:
ARN-CPH Y class = 600 poäng
CPH-BKK J class = 10 716 poäng
BKK-HKT J class = 832 poäng
HKT-BKK J class = 832 poäng
BKK-CPH J class = 10 716 poäng
CPH-ARN J class = 1200 poäng.

Så nu njuter jag utav *G status fram till December 2015, vilket jag tackar bra tips ifrån BC.se :):):)
 

Miljon3

Medlem
Phuket-Bangkok-Köpenhamn-Stockholm med TG/SK i C

Vanligtvis till Phuket hamnar man i en a300 från 85". stolar och personal med samma utgångsår 98" jag har flugit c denna sträcka två gånger ingen i 747 och så har jag flugit till krabi då är a300 från 92" i c dit och y hem y faktiskt bekvämt
 
Toppen