Senaste nytt

Asien Sommar 2017 - rekommenderade rutter?

JacobGBG

Medlem
Sitter och planerar en resa med 2-4-1 på *A award till Asien sommaren 2017 och ska boka in i Business Class. Ambition att längre fram byta upp till First men det blir ett senare bekymmer och allt nedan är förutsatt att det bara blir en Business award resa.

Målet för resan är Perenthian Islands samt Koh Samui (ungefär 50/50 fördelning över 2-3v). Från KUL går Air Asia flyg både mot TGG samt URT (färjelägen till Perenthian Islands resp. Koh Samui).

Söker lite allmäna tankar om produkten/lounger längs vägen på de alternativ jag hittat som någon form av availability över sommaren. De är inte sådär jätteäventyrliga routningar då vi 2 vuxna reser med en (vid resetillfället) 20 månaders liten tjej.

De rutter som känns aktuella synns nedan, parentes anger produkten på långflygningen (dvs Europa-Asien):

Outbound

GOT-CPH-SIN-KUL (SQ)
GOT-ZRH-SIN-KUL (LX)
GOT-FRA-VIE-SIN-KUL (OS)
GOT-MUC-SIN-KUL (SQ)

Inbound
KUL-SIN-FRA-GOT (SQ)
KUL-SIN-LHR-GOT (SQ) Fanns även outbound men med väldigt tokiga tider
Samt alla ovan i omvänd riktning

Fanns också god tillgänglighet via BKK men har passerat det ett par ggr förut i både Business/First (TH) och tycker SIN är mycket trevligare (samt bättre stad för en 24h visit, speciellt med ett barn). Hade gärna gjort något kreativt likt Europa-PEK/HKG-SIN men behöver nog en hel del övertygning för det med tanke på lilltjejen.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Ingen av de flighter du anger ovan kommer du kunan boka first på, antingen släpps de inte till Eurobonus eller så finns det ingen First. Ska du hitta first till Asien är det nästan uteslutande Lufthansa till Tokyo/Seoul eller Thai till Bangkok som gäller för att hitta 2 platser.
Singapore och Hong Kong kan finnas 2 platser med Lufthansa F men det är desto ovanligare även om det fanns i somras.
 

JacobGBG

Medlem
Ingen av de flighter du anger ovan kommer du kunan boka first på, antingen släpps de inte till Eurobonus eller så finns det ingen First. Ska du hitta first till Asien är det nästan uteslutande Lufthansa till Tokyo/Seoul eller Thai till Bangkok som gäller för att hitta 2 platser.
Singapore och Hong Kong kan finnas 2 platser med Lufthansa F men det är desto ovanligare även om det fanns i somras.

Som sagt, jag tar ej First för givet.. Det är bara en bonus om det skulle dyka upp säten, bara att släppa allt och boka om då. Därför jag skrev "allt nedan är förutsatt att det bara blir en Business award resa.".
 

palmen

Moderator
Som sagt, jag tar ej First för givet.. Det är bara en bonus om det skulle dyka upp säten, bara att släppa allt och boka om då. Därför jag skrev "allt nedan är förutsatt att det bara blir en Business award resa.".
Läste inte allt :)
Hittar du platser på någon av dina rutter skulle jag boka det direkt utan att tänka. Kostar inget att boka av senare.
 
Målet för resan är Perenthian Islands samt Koh Samui
Jag har ingen input på routingen men måste bara säga att jag är grymt avundsjuk på att ni skall till Perenthian. Bland en av de bästa resor jag gjort när jag var där 2009 (även fast F1-loppet vi såg i Kuala Lumpur blev rödflaggat.

Vi ville tillbaka till Perenthian förra året men med barn som kräktes av minsta våg kändes inte just den överfarten som ett alternativ.
 

Glenn E

Medlem
Söker du via ANA för att hitta SQ business platser?
Via lifemiles hittar jag inte några från Köpenhamn till Singapore ens för 1 person.
 

Tostarp

Medlem
Om du ska till Koh Samui så kan du flyga Thai direkt från Bangkok inkluderat i reward-biljetten. Flygplatsen på Koh Samui är mycket trevlig.

I höstas flög jag en delsträcka SIN-BKK-USM(=Koh Samui) vilket fungerade mycket bra. Även om det fanns direktflyg SIN-USM så var dom inte med StarAlliance, dålig timing och väldigt dyra.

Jag tänkte mest om du inte ville åka färja pga ökad tidsåtgång och kräkandes lilltjej...
 

JacobGBG

Medlem
Har Austrian eller Singapore Airlines börjat att flyga mellan Wien-Singapore? Det visste jag inte.

Bra fångat, det ska stå GOT-FRA-VIE-SIN-BKK-KUL (OS) och nu när jag skriver ut det fullt så ser jag ju att det är 5 legs och därmed en icke-tillåten routing.

Doktorn är som alltid min viktigaste korrläsare!

Söker du via ANA för att hitta SQ business platser?
Via lifemiles hittar jag inte några från Köpenhamn till Singapore ens för 1 person.

Använder Expertflyer (Premium). Men nu när jag tittar igen så är det enda datumet jag såg för dessa borta. Antingen så inbillade jag mig igår eller så har det gått direkt. :(

Om du ska till Koh Samui så kan du flyga Thai direkt från Bangkok inkluderat i reward-biljetten. Flygplatsen på Koh Samui är mycket trevlig.

Jag kollade detta men antingen så flyger TG ej den tiden på året till USM eller så har de inte lagt upp det i sitt system än. Expertflyer kan inte ens hitta flighter på sträckan. Misstänker starkt det senare alternativet. Tyvärr får det nog bli €15 i ändringskostnad senare på det när de lägger upp inventariet.

Fungerar inte KBR i Kota Bharu som flygplats när man ska ut till Perenthian också?

Det funkar men *A flyger ej ditt. Man måste likväl ta en bus 1h från TGG/KBR till en liten fiskehamn för att komma ut till perenthian.[/QUOTE]
 
Toppen