Senaste nytt

Byte flygplats Narita - Seoul Eurobonus award

Ormen

Medlem
Hej,

Planerar awardresa till sydostasien (first) för två vuxna.

Tänkte ta mig hem enligt följande:
Bangkok-Narita/Osaka (Thai F)
Seoul-Frankfurt (Asiana F)
Frankfurt-Köpenhamn (C)
Mellan Narita/Osaka och Seoul tänkte jag köpa vanlig biljett och på så sätt, på EB-bokningen) endast få ett byte i tredje zon.

Min fråga lyder: Är denna bokning tillåten förutsatt att det är mindre än 24h mellan landning på Narita/Osaka och avgång från Seoul? Det är ju inga problem att byta flygplats i samma stad (till exempel Haneda-Narita) men hur fungerar det med byte mellan städer/länder?
Någon som försökt?
 

Dr. Miles

Expert
Hej,

Planerar awardresa till sydostasien (first) för två vuxna.

Tänkte ta mig hem enligt följande:
Bangkok-Narita/Osaka (Thai F)
Seoul-Frankfurt (Asiana F)
Frankfurt-Köpenhamn (C)
Mellan Narita/Osaka och Seoul tänkte jag köpa vanlig biljett och på så sätt, på EB-bokningen) endast få ett byte i tredje zon.

Min fråga lyder: Är denna bokning tillåten förutsatt att det är mindre än 24h mellan landning på Narita/Osaka och avgång från Seoul? Det är ju inga problem att byta flygplats i samma stad (till exempel Haneda-Narita) men hur fungerar det med byte mellan städer/länder?
Någon som försökt?
Det går inte.
Det kallas surface sector, inte Co-terminals (flera flygplatser i samma stad).

Det går i alla fall inte som en awards poängkostnad.
 

Ormen

Medlem
Det går inte.
Det kallas surface sector, inte Co-terminals (flera flygplatser i samma stad).

Det går i alla fall inte som en awards poängkostnad.

@Dr. Miles Tack för snabbt svar. Som jag misstänkte alltså. Typiskt.

Kan ju såklart välja att flyga Thai F direkt från Bangkok till Europa men vill helst bara flyga dem intra-Asien och sedan Asiana/ANA hem. Lyckas dock aldrig hitta 2 platser i F på ANA-flights till europeiska destinationer och det går, vad jag vet, inga intra-Asien flights med first-kabin till Seoul.. Någon som fått till det?
 

JohanA

Medlem
Ta TG F nattflyg från Bangkok till Europa så blir det bra. Du sover gott och får bra hårdvara på B747 eller A380. Se bara till att boka in flight med 9-stolar i nosen om du väljer B747.
 

Ormen

Medlem
Ta TG F nattflyg från Bangkok till Europa så blir det bra. Du sover gott och får bra hårdvara på B747 eller A380. Se bara till att boka in flight med 9-stolar i nosen om du väljer B747.

Tack, det kan absolut vara ett alternativ.
Ett annat skulle vara att ta flyga med Singapore i business till Seoul. Men det förutsätter såklart att Asiana behåller First-kabinen till Frankfurt..
 

Dr. Miles

Expert
vad jag vet, inga intra-Asien flights med first-kabin till Seoul.. Någon som fått till det?
Det finns Singapore Airlines First class på en av de Singapore-Seoul flygningarna men det går inte att boka med SAS EuroBonus poäng eftersom denna flight flygs av Boeing 777-300ER.

Screenshot20160823 01 SQ.png
 

Ormen

Medlem
Det finns Singapore Airlines First class på en av de Singapore-Seoul flygningarna men det går inte att boka med SAS EuroBonus poäng eftersom denna flight flygs av Boeing 777-300ER.

Visa bifogad bild 55490

Aha, det hade jag missat. Tack för info, synd bara att den inte går att boka ;)

Tillgängligheten i business på samma sträcka är dock utmärkt, men tyvärr inte fully flat-säten om jag förstått det hela rätt.
 

nota bene

Medlem
Varför inte åka SQ C (dagflyg?) och sedan ta en <24h stopp och se Seoul innan Asiana eller LH F hemåt?

Då får du pröva flera produkter och får in ett besök i Seoul.

Om det är viktigt att komma hem fort eller så är Thailand F direkt från BKK definitivt att föredra.
 

Ormen

Medlem
Varför inte åka SQ C (dagflyg?) och sedan ta en <24h stopp och se Seoul innan Asiana eller LH F hemåt?

Då får du pröva flera produkter och får in ett besök i Seoul.

Om det är viktigt att komma hem fort eller så är Thailand F direkt från BKK definitivt att föredra.

Jodå, den möjligheten finns absolut, nämnde den tidigare i tråden. Har dock motsvarande resa på bokning i vinter, med lång stopover i Seoul och därefter hemresa med Asiana C, så jag känner inget enormt behov av att se Seoul (säger jag nu, vinterns stopover kommer kanske ge mersmak).
Anledningen till att jag startade tråden är att jag allra helst skulle vilja resa hem med Asiana F men även lyckas testa Thai F från BKK. Det finns dock två bekymmer: 1. Med planerad resplan går det inte att få till båda F produkterna. 2. Det råder viss osäkerhet kring om Asiana kommer ha kvar F på Seoul-Frankfurt under en längre tid.

Med anledning av detta så tycker jag Thai direkt från BKK är ett intressant alternativ, även om jag mycket hellre hade flugit Asiana till Europa.
De F produkter som jag planerar flyga är för övrigt Lufthansa, ANA, Singapore och, som det ser ut nu, antingen Asiana eller Thai.
Bokningen kommer kombineras med en annan där jag flyger Singapore, Thai och Air New Zealand i C (samt ekonomi intra Nya Zealand).

Förresten @Dr. Miles , jag har förtvivlat svårt att minnas vilka Singapore Airlines-flygplan som ej kan bokas (i premium) med EB. Är det A380 och B777-300ER?
Vet du vad som gäller för SQ292 (Wellington-Canberra-Singapore), som jag förstår trafikeras den av B777-200 och borde således vara bokningsbar?
Tack på förhand!
 

Dr. Miles

Expert
Jodå, den möjligheten finns absolut, nämnde den tidigare i tråden. Har dock motsvarande resa på bokning i vinter, med lång stopover i Seoul och därefter hemresa med Asiana C, så jag känner inget enormt behov av att se Seoul (säger jag nu, vinterns stopover kommer kanske ge mersmak).
Anledningen till att jag startade tråden är att jag allra helst skulle vilja resa hem med Asiana F men även lyckas testa Thai F från BKK. Det finns dock två bekymmer: 1. Med planerad resplan går det inte att få till båda F produkterna. 2. Det råder viss osäkerhet kring om Asiana kommer ha kvar F på Seoul-Frankfurt under en längre tid.

Med anledning av detta så tycker jag Thai direkt från BKK är ett intressant alternativ, även om jag mycket hellre hade flugit Asiana till Europa.
De F produkter som jag planerar flyga är för övrigt Lufthansa, ANA, Singapore och, som det ser ut nu, antingen Asiana eller Thai.
Bokningen kommer kombineras med en annan där jag flyger Singapore, Thai och Air New Zealand i C (samt ekonomi intra Nya Zealand).

Förresten @Dr. Miles , jag har förtvivlat svårt att minnas vilka Singapore Airlines-flygplan som ej kan bokas (i premium) med EB. Är det A380 och B777-300ER?
Vet du vad som gäller för SQ292 (Wellington-Canberra-Singapore), som jag förstår trafikeras den av B777-200 och borde således vara bokningsbar?
Tack på förhand!
Ingen har rapporterat att lyckats att boka Singapore Airlines Business class på flygningarna med Airbus A380 eller Boeing 777-300ER, förutom på sträckan Singapore-Hong Kong med SAS EuroBonus poäng.

Även om det inte finns någon synlig restriktion från SAS sida, kan det vara så att Singapore Airlines inte släpper Business class award på dessa flygningar till SAS EuroBonus.
 
Toppen