Senaste nytt

Begränsningar att boka awardresor online med Atlantic airways?

SK989

Medlem
Enligt SAS hemsida kan man boka bonusbiljetter med Atlantic Airways (RC) online och när jag försöker göra detta ARN - FAE (Färöarna) får jag, oavsett valt datum, svaret att det inte finns platser. Om jag däremot söker efter bonusbiljetter CPH - FAE får jag upp lediga platser på valda datum (7 resp. 14 februari - 17). Det finns också lediga platser ARN - CPH valda datum, men om man söker ARN - FAE får man alltså svaret att inga lediga platser finns.

Kan det vara så att onlinebokningen helt enkelt inte fungerar om man vill boka ARN-CPH-FAE (några direktflyg ARN-FAE finns inte). Någon som haft erfarenheter att boka bonusbiljetter med RC?
 

palmen

Moderator
Kan ju vara married segment, har diskuterats en del tidigare om att det verkar finnas. Testa ring och boka och se om det går.
 

sweflyer

Medlem
Enligt SAS hemsida kan man boka bonusbiljetter med Atlantic Airways (RC) online och när jag försöker göra detta ARN - FAE (Färöarna) får jag, oavsett valt datum, svaret att det inte finns platser. Om jag däremot söker efter bonusbiljetter CPH - FAE får jag upp lediga platser på valda datum (7 resp. 14 februari - 17). Det finns också lediga platser ARN - CPH valda datum, men om man söker ARN - FAE får man alltså svaret att inga lediga platser finns.

Kan det vara så att onlinebokningen helt enkelt inte fungerar om man vill boka ARN-CPH-FAE (några direktflyg ARN-FAE finns inte). Någon som haft erfarenheter att boka bonusbiljetter med RC?
Jag har inte haft problem med bonusbiljetter (aldrig testat). Däremot har jag ibland inte hittat något Arlanda-Köpenhamn-Vagar (FAE), men resorna har funnits som separata biljetter.
 

peng

Medlem
Jag märkte det samma i våras, det verkar som om det går att boka om man kontaktar SAS (i a f när jag kollade med SAS Gold support).

Det fanns dock inga passande bonusplatser tillgängliga för min del när jag skulle boka så det blev att köpa. Reser dit imorgon, ska bli spännande.
 

SK989

Medlem
Blir två bonusresor, 20' med SAS och 20' med Atlantic Airways.
Så är det ju poängmässigt men man borde ju kunna boka det på en biljett - jag vill ju inte boka på två separata biljetter.

Jag ringde och kollade o fick svar ganska snabbt faktiskt. Det gick bra att boka via telefon på de datum som jag hittat bonusbiljetter på hemsidan ARN-CPH samt CPH-FAE men alltså ingenting alls om jag sökte ARN-FAE. Det verkar alltså inte vara married segments-problem som gör att man inte kan boka denna biljett online. Telefonbokningen hade ingen aning om varför det inte gick men hade en teori om att det "kanske har att göra med att det är SK och RC som inte systemet kan få ihop". Jag undrar dock om den förklaringen stämmer eftersom man ju kan boka vanliga biljetter genom att söka ARN-FAE på SAS hemsida.
 

SK989

Medlem
Jag försökte boka en vanlig biljett LPI-CPH-FAE men det går inte att göra via SAS utan måste göras via resebyrå.
Kanske var något särskilt med de datum du sökte? Jag provade för skojs skull att söka LPI-FAE på de datum jag kollade (ut 7 feb 2017 hem 14 feb 2017) på SAS hemsida och det går att boka.
 
Toppen