Senaste nytt

Hjälp att hitta bonusresa i First eller business till Auckland!

travellerrr

Medlem
Hej,

Är ny på detta med bonusresor men har samlat ihop en hel del poäng. En del tänkte jag bränna på att resa till Auckland med familjen i februari -17. Helst i First annars i business. 3 veckor tänkte vi vara där. Kan någon vänlig själ hjälpa mig att ta fram något alternativ?

Vi som reser är 2 vuxna och ett spädbarn (6 mån). Så nästa fråga; funkar det att resa i First eller business med spädbarn?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Impendill

Medlem
Thai Airways via Bangkok till Sydney i first.
Sedan air new Zeeland till auckland är ett alternativ.

Du säger inte varifrån du vill åka så lite svårt att söka åt dig.

Varför söker du inte själv?
 

Ormen

Medlem

Om jag inte missat någon ny uppdatering så kan man, på Joels eminenta sökmotor, än så länge "bara" söka businessresor på sträckor som har first, så där kan man inte komma hela vägen till Auckland.

Föreslår istället @travellerrr att, som @SNIFF skriver, fylla i frågemallen samt läsa @Dr. Miles guide för award-sökning hos United.

Vill man resa i first är det precis som @Impendill skriver svårt att få tag på andra first biljetter än Thai från Bangkok till Sidney. Därefter får man flyga business med Air New Zealand till Auckland.
Kan man tänka sig business är det inga problem att hitta direktflyg från Bangkok till Auckland. Givetvis förutsatt att man är ute i god tid.

Lycka till!
 
Om du nu skulle flyga business till Auckland skulle jag främst rekommendera Singapore Airlines. De flyger direkt från Singapore till Auckland och de brukar finnas awardplatser från ett antal destinationer i Europa till Singapore.
 

travellerrr

Medlem
Tack för alla svar! Är som sagt ganska ny på det här med att boka bonusresor inom star alliance.

Har fyllt i frågemallen, se svar nedan.


  • Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  • Var är din destination? Aukland
  • När vill/behöver du resa ut? I februari 2017
  • När vill/behöver du komma hem? Senast 10 mars -17
  • Hur länge vill du vara borta? 3 veckor +- 3-4 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna + 1 spädbarn 6mån
  • I vilken kabinklass? Så högt som möjligt
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star alliance
  • Vad är din budget? (per person) Har ca 300.000 poäng hos sas + 2st 2-1 vouchers. Skatter: inte mer än 5.000:-
  • Vad är det viktigaste för dig? Kort restid. Skulle gärna ta en övernattning i t.ex. Bangkok eller Singapore på vägen.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Kanske som sagt någon övernattning på vägen.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för alla svar! Är som sagt ganska ny på det här med att boka bonusresor inom star alliance.

Har fyllt i frågemallen, se svar nedan.


  • Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  • Var är din destination? Aukland
  • När vill/behöver du resa ut? I februari 2017
  • När vill/behöver du komma hem? Senast 10 mars -17
  • Hur länge vill du vara borta? 3 veckor +- 3-4 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna + 1 spädbarn 6mån
  • I vilken kabinklass? Så högt som möjligt
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star alliance
  • Vad är din budget? (per person) Har ca 300.000 poäng hos sas + 2st 2-1 vouchers. Skatter: inte mer än 5.000:-
  • Vad är det viktigaste för dig? Kort restid. Skulle gärna ta en övernattning i t.ex. Bangkok eller Singapore på vägen.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Kanske som sagt någon övernattning på vägen.
Enligt SAS EuroBonus webbsida, kostar en bonusresa mellan Europa-Oceanien (inkl. Auckland) 180.000 poäng per person i Business class, 240.000 poäng per person i First class.

SAS points charts - SAS

Eftersom man inte får någon barnrabatt när man bokar Star Alliance award (förutom för infant utan eget säte som är 0% poäng), så behöver du:

180.000 poäng (för 2 vuxna med Amex 2-4-1 voucher) + 0 poäng (för 1 infant) = 180.000 poäng, om ni reser i Business class.

240.000 poäng (för 2 vuxna med Amex 2-4-1 voucher) + 0 poäng (för 1 infant) = 240.000 poäng, om ni reser i First class.

Du skriver att utresa februari 2017 och spädbarn är 6 mån. Är barnet inte fött än?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Om ni ska resa med ett spädbarn, skulle jag föreslå att ni flyger med THAI så att det blir ett byte i Bangkok i båda riktningar.

THAI:s Business class på Boeing 777-300ER är ganska bra produkt och ni kan sitta tillsammans om ni väljer mittraden.
Nackdelen är att det blir ganska lång layover i Bangkok på väg till Auckland


TG 961
ARN 13:30 - BKK 05:45+1 773
TG 491
BKK18:45 - AKL 12:05+1 777


TG 492
AKL 14:50 - BKK 20:50 777
TG 960
BKK 01:25 - ARN 06:50 773

Det går också att välja via Beijing men det rekommenderar jag inte för resor med spädbarn.
Dels för lång layover i båda ritkningar och för dålig luft i Beijing.


CA 912
ARN 18:20 - PEK 09:40+1 330
CA 783
PEK 01:05 - AKL 18:10 789


CA 784
AKL 20:00 - PEK 04:10+1 789
CA 911
PEK 13:50 - ARN 16:30 330

ARN: Stockholm Arlanda
BKK: Bangkok
AKL: Auckland
PEK: Beijing
 

Erik M

Medlem
Jag ska också flyga ARN-AKL nästa år, i business.

Jag har suttit väldigt många timmar på uniteds sökmotor.

Just nu lutar det åt att flyga via BKK snarare än PEK främst för att jag tror mer på Thai än Air China.

Jag kommer nog försöka få in ett stopp i Zürich på vägen ned, man verkar kunna få 20 timmar där.

Osäker hur jag gör på hemvägen.
 

seat56f

Medlem
NZ till PVG och sen SK via CPH hem har en inte helt omöjlig layover (5-6h). Det som möjligen är omöjligt (höhö) är att hitta availability i C på NZ.
 
Toppen