Senaste nytt

Hur maximerar man antalet poäng mellan Arlanda-Cairns?

Jag vill flyga ekonomi och samtidigt maximera antalet eurobonuspoäng på en tur och retur resa till CNS (Carins, Australien). Verkar inte finnas något Star Alliance alternativ hela vägen dit?
 

Ormen

Medlem
Singapore Airlines/Silk Air flyger direkt från Singapore till Cairns.

Förutsatt 100% intjäning hela vägen blir det drygt 20k EB-poäng.
Någon annan får dock bekräfta huruvida flygningar på Silk Air ger samma intjäning till EB som Singapore Airlines-metall, eller ej.
 
Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
Var är din destination? Cairns (CNS)
När vill/behöver du resa ut? November (mitten)
När vill/behöver du komma hem? November (slutet)
Hur länge vill du vara borta? Några dagar
Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
I vilken kabinklass? Ekonomi
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst med Star Alliance (eller i alla fall maximera eurobonuspoängen)
Vad är din budget? (per person): -
Vad är det viktigaste för dig? Eurobonuspoäng
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
 

Ormen

Medlem
Silk Air är inte Star Alliance medlem därför får man inga poäng till SAS EuroBonus.

Inte? Då har jag missuppfattat. Trodde Silk Air var Singapore Airlines dotterbolag som skötte stora delar av de regionala flygen.
Motsvarande Widerøe när det kommer till SAS. Widerøe är ju inte heller officiell medlem av Star Alliance, åtminstone inte enligt deras hemsida, men ger ju motsvarande poängintjäning till Eurobonus (och väl även övriga Star Alliance program?).

Ber om ursäkt om jag haft fel, kan dessvärre ej ta bort mitt tidigare inlägg.
 

Dr. Miles

Expert
Inte? Då har jag missuppfattat. Trodde Silk Air var Singapore Airlines dotterbolag som skötte stora delar av de regionala flygen.
Motsvarande Widerøe när det kommer till SAS. Widerøe är ju inte heller officiell medlem av Star Alliance, åtminstone inte enligt deras hemsida, men ger ju motsvarande poängintjäning till Eurobonus (och väl även övriga Star Alliance program?).

Ber om ursäkt om jag haft fel, kan dessvärre ej ta bort mitt tidigare inlägg.
Det är två olika saker. Star Alliance partner och samarbetspartner.

Wideroe är samarbetspartner till SAS EuroBonus men inte till andra Star Alliance flygbolag.
Liknande gäller även för Silk Air. Silk Air är samarbetspartner till Singapore Airlines KrisFlyer men inte till andra Star Alliance flygbolag.
 

Ormen

Medlem
Det är två olika saker. Star Alliance partner och samarbetspartner.

Wideroe är samarbetspartner till SAS EuroBonus men inte till andra Star Alliance flygbolag.
Liknande gäller även för Silk Air. Silk Air är samarbetspartner till Singapore Airlines KrisFlyer men inte till andra Star Alliance flygbolag.

Tack för info, då vet jag. Hade alltså missuppfattat när jag trodde att dotterbolagen gav poäng till samtliga Star Alliance-bolag och inte "bara" till det egna frequent flyer programmet.

I sådana fall är det väl, för trådskaparen, mest intressant att flyga Singapore/Thai till Sydney eller annan stad i Australien och sedan färdas vidare därifrån på separat bokning.
 
Tack för alla svar hittills! Det verkar inte helt lätt att hitta ett bra Star alliance flyg till Cairns. Kanske är det SAS till Singapore och sedan någon annat bolag sista biten. Förra gången jag åkte dit var det med byte i Hongkong via cathay pacific och då blev det ju inga poäng.
 
Toppen