Senaste nytt

Bästa nyttjandet av eurobonuspoäng

Hej!

Jag tänkte se om det finns någon här som har erfarenhet av när det är bäst att slå till för att få en bra flygdeal för sina eurobonuspoäng. Jag har sett erbjudande då och då, men känner inte till hur ofta dessa deals kommer ut. Vilken deal kan man förvänta sig kamma hem om man har is i magen och avvaktar? Hur länge bör man vänta och ungefär hur många EB-poäng kan en t/r biljett kosta vid en bra deal?

Allt är av intresse, korta resor inom Europa och längre resor till Asien eller Amerika.
 

palmen

Moderator
Hej!

Jag tänkte se om det finns någon här som har erfarenhet av när det är bäst att slå till för att få en bra flygdeal för sina eurobonuspoäng. Jag har sett erbjudande då och då, men känner inte till hur ofta dessa deals kommer ut. Vilken deal kan man förvänta sig kamma hem om man har is i magen och avvaktar? Hur länge bör man vänta och ungefär hur många EB-poäng kan en t/r biljett kosta vid en bra deal?

Allt är av intresse, korta resor inom Europa och längre resor till Asien eller Amerika.
Det beror helt och hållet på vart ni åker. Det brukar vara några ggr per år som de har rabatterade bonusbiljetter hos SAS. Om du får Svalbard för 10k poäng per person är väl det ett av de bästa värdena för poängen. På longhaul så har jag för mig ekonomi kan gå ner mot 36k poäng per person som billigast vilket är helt ok värde trots allt.
Huvudregeln är dock att ser du någon resa med bonuspoäng som du vill göra, boka först och tänk inte efter. Det är gratis att avboka bonusbiljetter så det är ingen ekonomisk risk att boka först och tänka sen.

Om du väntar på en specifik deal så tror jag tyvärr att du kan få vänta i evigheter. Vill du just åka till Barcelona kanske det är 5 år till nästa gång de har poängrabatt dit, ingen här som vet.

Generellt får du ut mest värde av dina poäng när du bokar longhaul i business med SAS. 100k poäng per person till alla SAS destinationer.
Det största värdet är dock när man bokar första klass med poängen, 150k poäng till USA och 190k poäng till Asien.
De flesta på forumet använder sina poäng till dessa typer av resor eller använder dom för att uppgradera flighter med SAS till plus/business på longhaul.
 

Canadien

Medlem
En sak till, vill man ha med sig barn (2-11) på resan ger SAS 50% rabatt i poäng, medans övriga Star Alliance inte ger någon poängrabatt för barn.
 
Toppen