Senaste nytt

Intjänings-/bokföringsdatum för poäng vs. brytpunkt för kvalificeringsperioden

rnh

Medlem
Hej BC,

Har sökt och överväger att kontakta kundtjänst (vad det nu ger ) men tänkte testa här först. Börjar komma upp på slutet av mitt intjänandeår på EuroBonus och har en resa strax innan brytpunkten som skulle ta mig över till nästa statusnivå.

Vet att det brukar ta några dagar/en vecka innan poängen trillar in på kontot. Vilket datum är det som räknas för att bumpas upp i status: datumet man flyger eller datumet poängen bokförs?
 

fredrik996

Medlem
Jadu, på mitt konto står det att poängen kommit den dag flygningen skett, även fast de kommit några dagar senare. men torde ju vara den dag flygningen sker i detta fallet.
 

JohanA

Medlem
Hej BC,

Har sökt och överväger att kontakta kundtjänst (vad det nu ger ) men tänkte testa här först. Börjar komma upp på slutet av mitt intjänandeår på EuroBonus och har en resa strax innan brytpunkten som skulle ta mig över till nästa statusnivå.

Vet att det brukar ta några dagar/en vecka innan poängen trillar in på kontot. Vilket datum är det som räknas för att bumpas upp i status: datumet man flyger eller datumet poängen bokförs?
Datumet flygningen avgår enligt tidtabellen.

Exempel 1: planet avgår 23:59 enligt tidtabellen den 31/8 och ankommer 09:00 den 1/9.
Då är det den 31/8 som poängen kommer räknas in på.

Exempel 2: planer är planerat att avgå 23:59 enligt tidtabellen den 31/8 men blir försenat och avgår inte förrän 01:30 den 1/9. Du får ändå poängen registrerade den 31/8.
 

011430121

Medlem
Datumet flygningen avgår enligt tidtabellen.

Exempel 1: planet avgår 23:59 enligt tidtabellen den 31/8 och ankommer 09:00 den 1/9.
Då är det den 31/8 som poängen kommer räknas in på.

Exempel 2: planer är planerat att avgå 23:59 enligt tidtabellen den 31/8 men blir försenat och avgår inte förrän 01:30 den 1/9. Du får ändå poängen registrerade den 31/8.
Det är ordinarie avgångstider som gäller, finns väl undantag när avgången får ett nytt nummer så som te.x SK6946 om den skulle avgå efter midnatt. Detta var vanligt att man fick ett nytt nummer på flygningen mellan CPH och BKK när SAS flög den linjen SK973 avgång 22.50 blev SK6973 när avgången blev klockan 08.00 dagen efter
 
  • Gilla
Reactions: rnh

Funcadelic

Medlem
Som tidigare nämnt är det datumet för ordinarie flygtid. Jag vill minnas att jag läst här på orumet om någon som blivit ombokade till senare flyg, missat guld pga detta men kontaktat kundtjänst och fått poängen tillgodoräknad på rätt sida brytgränsen. Kommer inte ihåg vem det var, dock.
 
  • Gilla
Reactions: rnh
Toppen