Senaste nytt

Tappat suget för att flyga i tjänsten

Kevinator

Medlem
Hej, nu ska jag skriva nåt motsvarande "svära i kyrkan" på detta forum. Jag har nyligen gjort en affärsresa t/r ARN-WAR-KRK. Inga långa flygningar och ganska enkelt och bekvämt. Dock märkte jag att jag för första gången har tappat lusten att flyga, åtminstone alla flygningar jag behöver ta för jobbets räkning. Jag vet inte om det har hänt någon?

Har nöjesresor inbokade till EWR, PVG och Tokyo och dem ser jag mkt fram emot. Tidigare har jag rest mkt både privat och i tjänst, både korta sträckor (ARN-GOT) och långa sträckor (HKG-ARN) och alltid tyckt att det varit lika roligt att flyga. Man ser fram emot loungen, ljudet från jetmotorerna, servicen och underhållningen ombord, etc, etc.

Högst oklart om denna nyfunna olusten att flyga i tjänsten bara är en fas eller om det är permanent. Ingenting har förändrats i livsförhållanden, har fortfarande sambo men inga barn.

Ja, jag vet egentligen inte varför jag delar med mig om detta, men hoppas kanske att någon som har upplevt samma känsla kan berätta om sina erfarenheter. Kanske tips och råd på hur man kommer ur det? Andra tröstande ord uppskattas också...

- skriven av en vilsen f.d. Guldmedlem på alla allianser till dagens EBS givet att jag flyger mer sällan i tjänsten och mer för nöje
 

RobHK

Medlem
Flyga i tjänsten var roligt 1-2 första gångerna man besökte en ny destination, för min del var det mestadels Shanghai, Singapore och några år senare London. Det förbyttes väldigt snabbt till pina att flyga, förseningar, bo på hotellrum (jag gillar mitt hem), inte tillgång till vettigt utrustade gym, komma ur rutinen man har med träning osv osv.

Varje gång jag hör eller läser om någon som reser mer än kanske 1 gång i månaden i tjänsten, så tänker jag, stackars sate. Sen förstår ju även jag att den personen kanske njuter i fulla drag. Jag tror dock det är en väldigt liten minoritet som ser det som ett plus att resa i tjänsten.
 

johhenrik

Medlem
Jag brukar säga att det är lite som knark (fast med lite andra baksidor kanske... ;) ). När man är mitt i det och det är mycket så kan det vara förbannat jobbigt, men jag har märkt att om jag inte varit utomlands på c:a 6 veckor då blir det abstinensbesvär. :)

/Skrivet av en med 6 guldkort eller högre för ett år sen... nu har det börjat falla ihop dock mitt lilla korthus. ;)
 
A

Aurora

Guest
Ganske greit beskrevet. Etter 4 ganske intensive år med ~100 flights/året.... Er jeg ganske lei nå. Ikke noe gæærnt i å si det :)
 

jimZon

Medlem
Jag bytte jobb pga just det. Gjorde 60-75 resor per år under åtta år med toppar på upp till 100 resor. Mest till CPH, GOT, OSL och HEL. Tröttnade ganska rejält och bytte jobb. Nu reser jag avsevärt mycket mindre (får knappt ihop EBG på SAS) och jag, min dotter och sambo är mycket gladare.
 

Charlie D

Medlem
Jag har rest mkt i 20-års tid och kan inte sluta. Jag har försökt, men får inte tillräckligt med stimulans på hemmaplan och mår inte bra. Att resa ofta (inte pendla) till olika delar av världen är för mig som att suga ut det bästa av livet. Upplevelser i kvadrat. Jag längtar aldrig hem - bara efter familjen.
 
Last edited:

chazzie

Medlem
Nu reser jag väldigt lite i tjänsten, men försöker resa en del privat, det är alltid kul att planera och genomföra resan, men till viss del så är det skönt att komma hem också, jag har mycket på sidan om hemma och trivs hemma också, så att resa mycket i jobbet tror jag kanske att jag skulle gilla i max ett års tid eller något.

Mycket intressant att höra synpunkter från rutinerade affärsresenärer, de är informativa och till viss del avskräckande!
 

jerixon

Medlem
Reser nästan varje vecka i tjänsten. Blandar mellan bil och flyg då jag har mindre område idag än tidigare men tycker det är en skön tillvaro allt som oftast.
Har jag kört mkt bil ett tag kan jag välja att flyga lite mer och planera annorlunda och vice versa.
Kontoret klarar jag en vecka eller två och sedan är suget av att vara ute hos kunden och driva projekt för stor.
Flyga tycker jag allt som oftast är trevligt och jag känner mig som mest avslappnad på ett flygplan där ingen telefon eller email kan nå mig på en stund :)
Man längtar hem till flickvännen såklart, men jag arbetar med något som jag trivs med och är bra på, så jag anser att jag är lyckligt lottad!
Privat njuter jag oftast än mer då alla long haul nu för tiden är business, medans jag inom europa gärna flyger low cost och fokuserar på hotell/resmål. Alla resor har i mitt tycke sin charm :)
 

staff

Medlem
Reser i tjansten framst till Jakarta, Bangkok, KL, Manila och HCMC. Flyttar snart till Hong Kong och ser verkligen fram emot att inte resa runt lika mycket. Kommer framst bli till Shanghai och Taipei framover, men inte alls lika mycket som nu.
 
Last edited:

niksal

Medlem
Jag kan förstå känslan som trådstartaren har. Jag flyger ca 8-10 sträckor inom Norden per månad. För tillfället mer. Det är inget speciellt, dock har jag fått lite ny inspiration av att ha bytt bolag från SAS till Finnair. Gräset är väl alltid grönare? Det lustiga är att jag trots det intensiva resandet sitter och planerar privata flygresor. Jag tycker det kan vara rätt avkopplande att sitta på en fönsterplats, se på molnen, lyssna på musik och kanske ha ett glass gott i handen. Det blir väldigt lite av det dock, pga små barn. Men bara de blir lite större så får jag sällskap.

Poängen var väl: Försök ändra något i rutinen?
 
Toppen