Senaste nytt

Bästa sätt ta sig mellan Kanarieöar?

ulagun

Medlem
Har bokat långsemester i vinter till Kanarieöarna. Flyger med Brussel Airlines till/från LPA och ska sedan vidare till Fuerteventura och Lanzarote. avslutar i LPA.
Finner två alternativ. Flyg Binter eller färja Armas.
Någon som kan prövat båda och kan tipsa vilket färdsätt som är bäst. Eller om det finns andra alternativ förutom att simma :D
 

fcx

Medlem
Båtarna går fort, typ två timmar till Fuerteventura och en halvtimme vidare till Lanzarote. Blir enkelt att ha hyrbil och slippa hämta/lämna den flera gånger under semestern.
 

NyfikenGrau

Medlem
Båtarna går fort, typ två timmar till Fuerteventura och en halvtimme vidare till Lanzarote. Blir enkelt att ha hyrbil och slippa hämta/lämna den flera gånger under semestern.

Jag skulle kolla upp försäkringsreglerna för hyrbilen i detta fall - vi hyrda av AVIS på Teneriffa så sent som i vår och frågade om möjlighet att ta med den till grannön La Gomera, han frågade om vi ville ha skriftligt tillstånd och började prata om försäkring för detta så vi struntade i det för vi hade bråttom.

Jag tror alltså säkert att det *går* men det är alltid bäst att fråga vid uthyrningstillfället när det gäller färjor. Det är nog få hyrbilsfirmor som betalar bogsering ens på helförsäkring om bilen pajar på en annan ö, OM man inte har uttryckligt tillstånd att ta bilen dit.

Sedan är ju bilhyra kaffepengar på Kanarieöarna, så det blir förmodligen bra mycket billigare att hyra ny bil vid ankomst än att ta den ordinarie tur och retur på färjan (fritt ur minnet i vårt fall 20 euro för en dags hyra på Gomera jämfört med 3-5 gånger mer för färjetransport t.o.r. av Teneriffabilen).
 

ulagun

Medlem
Jag skulle kolla upp försäkringsreglerna för hyrbilen i detta fall - vi hyrda av AVIS på Teneriffa så sent som i vår och frågade om möjlighet att ta med den till grannön La Gomera, han frågade om vi ville ha skriftligt tillstånd och började prata om försäkring för detta så vi struntade i det för vi hade bråttom.

Jag tror alltså säkert att det *går* men det är alltid bäst att fråga vid uthyrningstillfället när det gäller färjor. Det är nog få hyrbilsfirmor som betalar bogsering ens på helförsäkring om bilen pajar på en annan ö, OM man inte har uttryckligt tillstånd att ta bilen dit.

Sedan är ju bilhyra kaffepengar på Kanarieöarna, så det blir förmodligen bra mycket billigare att hyra ny bil vid ankomst än att ta den ordinarie tur och retur på färjan (fritt ur minnet i vårt fall 20 euro för en dags hyra på Gomera jämfört med 3-5 gånger mer för färjetransport t.o.r. av Teneriffabilen).
Tack för tipset.
Fick klart för mig något motsvarande i Grekland denna sommar. Försäkringen gäller inte om något händer med bilen ombord en färja.
Lite kuriosa när vi är inne på ämnet.
På Cook Islands gäller inte försäkringen vid skada orsakat av nedfallande kokosnötter om man parkerat under kokospalmer :cool:
 

NyfikenGrau

Medlem
Haha, kul med kokosnötterna...ja angående Grekland eller Sydeuropa generellt förstår man varför när man sett hur "effektivt" de packar bilarna, får knappt in ett pappersark mellan stötfångarna :D

Glömde tillägga att jag tror just kombon Lanzarote-Fuerteventura kan vara ett problemfritt undantag i detta fall, tack vare kort avstånd och täta förbindelser.
 
Toppen