Senaste nytt

Säkerhetskontroll på Kastrup vid ankomst?

palmen

Moderator
Vid vilka flighter måste man göra säkerhetskontroll i Köpenhamn vid transfer? När jag anlände med SAS från Tokyo var det kontroll. När jag kom med Air Canada så var det ingen säkerhetskontroll, enbart passkontroll.

Är det bara från vissa länder man behöver denna kontroll?
 

AABack2ARN

Medlem
EU har avtal med vissa länder (däribland USA och uppenbarligen Canada) om att man inte behöver göra säkerhetskontroll vid ankomst från dessa länder. Hittar ingen länk just nu men har för mig att detta infördes för några år sedan. Dock är det många länder som inte valt att implementera detta kanske beroende på hur flygplatsen är konstruerad. Köpenhamn och Helsingfors har uppenbarligen löst det på något sätt. Storbritannien bryr sig inte om något utan säkerhetskontrollerar ALLA som inte anländer från Irland eller Storbritannien :(
 

JohanA

Medlem
EU har avtal med vissa länder (däribland USA och uppenbarligen Canada) om att man inte behöver göra säkerhetskontroll vid ankomst från dessa länder. Hittar ingen länk just nu men har för mig att detta infördes för några år sedan. Dock är det många länder som inte valt att implementera detta kanske beroende på hur flygplatsen är konstruerad. Köpenhamn och Helsingfors har uppenbarligen löst det på något sätt. Storbritannien bryr sig inte om något utan säkerhetskontrollerar ALLA som inte anländer från Irland eller Storbritannien :(
Exakta samma minne jag refererade till vid ankomst till ZRH igår... US/Canada behöver inte göra säkerhetskontroll vid transit.

Vid ankomst behöver ingen göra det, bara passera immigration.
 

Agö

Medlem
+1. Försöker tänka vart den utpasserings/transitkontrollen skulle vara nånstans. Har aldrig sett det på CPH, eller ARN. Bara OSL.
Den finns, det kan jag lova dig. Så här ser det ut vid normal ankomst på den sidan, som du kan se på bilden ska man följa skylten med de två flygplanen för att komma till transitsäkerhetskontrollen. Jag minns inte om detta är våningen under eller våningen över det plan man normalt vistas på vid boarding till USA, klart är i vart fall att det inte är den normala passkontrollen.

upload_2016-8-18_12-16-18.png


Och här kommer Köpenhamns egna regler kring separering av s.k. Status 3-passagerare.

Non-Schengen arrivals

Arriving passengers from non EU / Non Schengen destinations, which do not have special
agreements with the EU, must be separated from passengers and personnel with EU status
within the airport.

These arrivals are specified as Status 3 – arrivals:
Status 1 = EU status passengers
Status 2 = EU / Non Schengen status passengers = passport check
Status 3 = Non EU / Non Schengen status passengers = passport check /
security screening
All status 3 arrivals are supervised by CPH Security. All status 3 arrivals can only be initiated by
CPH Security personnel (Gatekeeper). The current relevant gates are:
Pier C gates, C20 – C26 – C28 – C29 – C30 – C32 – C33 – C34 – C35 – C36 – C37 - C39.
 
Den finns, det kan jag lova dig. Så här ser det ut vid normal ankomst på den sidan, som du kan se på bilden ska man följa skylten med de två flygplanen för att komma till transitsäkerhetskontrollen. Jag minns inte om detta är våningen under eller våningen över det plan man normalt vistas på vid boarding till USA, klart är i vart fall att det inte är den normala passkontrollen.

Visa bifogad bild 55361

Och här kommer Köpenhamns egna regler kring separering av s.k. Status 3-passagerare.

Non-Schengen arrivals

Arriving passengers from non EU / Non Schengen destinations, which do not have special
agreements with the EU, must be separated from passengers and personnel with EU status
within the airport.

These arrivals are specified as Status 3 – arrivals:
Status 1 = EU status passengers
Status 2 = EU / Non Schengen status passengers = passport check
Status 3 = Non EU / Non Schengen status passengers = passport check /
security screening
All status 3 arrivals are supervised by CPH Security. All status 3 arrivals can only be initiated by
CPH Security personnel (Gatekeeper). The current relevant gates are:
Pier C gates, C20 – C26 – C28 – C29 – C30 – C32 – C33 – C34 – C35 – C36 – C37 - C39.
Bra att du reder ut begreppen för oss ungvalpar
 
Toppen