Senaste nytt

Varning: ExpertFlyer visar kanske inte alla flighter per default

agehall

Medlem
Jag skulle kika lite på bokningsläget för BA183 (LHR-JFK) den 20/6 och slog upp flighterna för den dagen i ExpertFlyer. Till min förvåning syns inte BA183 i EF, trots att den är fullt bokningsbar på BA.com.

Efter att ha lagt pannan i många djupa veck har jag nu kommit fram till att ExpertFlyer har en bugg om man väljer ett visst flygbolag i sin sökning. Söker jag bara efter BA-flighter, så får jag inte upp BA183 och jag får inte heller något "Get more results"-länk. Söker jag efter alla flighter eller sätter tidpunkten till tex 2000, så kommer flighten upp.

Men, man kan alltså inte lita på att EF visar alla flighter under en viss dag mellan två städer med ett visst bolag per default.

Jag har kontaktat EF om detta och förhoppningsvis så fixar de till det, men tills dess är det något man ska vara uppmärksam på!
 

AABack2ARN

Medlem
EF verkar överhuvudtaget ge en del konstiga svar (just nu?)

Om man kollar på LHR-JFK den 20JUN så får man en hel del olika svar beroende på vad man väljer. Undrar om det är EF som buggar eller GDS:erna som svarar konstigt.

Med POS=US och filter på BA så dyker BA-flygen upp (utom just BA181 och BA183) samt tre stycker AA-opererade BA-flyg. Två av dem har tillgängligheten "F9 A9 J9 C9 D9 R9 I9 Y9" vilket får ses imponerande med tanke på att AAs F-kabin har 8 platser. AAs egen tillgänglighet säger "F5 A4 P4 J7 R7 I7 D7 Y7 H7 K7 B7 M7 L4 V0 G0 S0 N0 Q0 O0" (notera att AA har en maxgräns på 7 platser i sitt inventory)

Med POS=UK så dyker tre UA-flyg som dessutom går till EWR upp överst i listan samt alla BA-flyg utom just BA181 och BA183.

Med POS=UK och inget flygbolagsfilter så försvinner helt plötsligt de AA-opererade BA-flygen (BA1510 tex)..! Ungefär samma sak om POS=US.

Att POS=US kan ge ett annat resultat än POS=UK är inte helt omöjligt att förstå, men det andra känns lite läskigt.

Hoppas EF svarar omgående.
 

agehall

Medlem
jag tror att de räknar hur många resultat sökningen gav två gånger - en före filtreringen och en efter. Den första gången tror systemet att det ska visas flera sidor och plockar fram resultat för det. Sedan räknar de hur många de filtrerade resultaten blev och då tycker sidan att allt borde få plats på en sida och visar inte länken för att hämta fler resultat. Klassisk bugg.
 

agehall

Medlem
Fick svar från EF under natten.

Deras förklaring är att om man anger ett speciellt flygbolag (tex BA) så söker de via en annan databas för att kunna söka mer än 330 dagar ut. Den returnerar dock färre resultat. Är osäker på om detta är specifikt för BA eller om det är något som gäller alla (eller bara vissa) bolag när man anger dem specifikt.

Hsh, det är något att vara uppmärksam på.
 

Juraj

Medlem
Det verkar som att det fortfarande är oförändrat (om det nu inte är någon annan bug som jag råkar på).

Sedan hittade jag några fel när det gäller tillgänglighet av bokningsklass - flygbolaget har tillgängliga biljetter i flera klasser där Expertflyer rapporterar 0. Hur pålitlig (korrekt) är Expertflyer generellt?
 

AABack2ARN

Medlem
Vilket flygbolag rör det sig om?

Jag upplever att det generellt sett är ganska hög pålitlighet på resultaten från ExpertFlyer. I alla fall avseende de flygbolag jag använder mig av inom Star Alliance och oneworld. Man måste dock säkerställa att man väljer rätt POS annars kan det uppstå problem med tillgänglighet som inte finns eller tvärtom.
 

Juraj

Medlem
Konkret var det Turkish och Thai jag kollade.

När det gäller Turkish så får man inte vissa flyg om man specificerar flygbolag, flygen visas bara om man lämnar detta fält tomt.

Thai var bolaget som säljer biljetter till Melbourne i V och W bokningsklasser, medan Expertflyer rapporterar V0 och W0.

Vad använder du som POS?
 
Toppen