Senaste nytt

Begäran om uppgradering vid ändrad tidtabell American Airlines?

Axel55

Medlem
Jag har bokat en flygresa med American Airlines från Miami till New York i november. Från New york ska jag fortsätta till Stockholm kl 17.55 med en SAS-kärra som jag hade bokat sedan tidigare. Nu fick jag ett mail om tidtabellsändring som innebär att min flight från Miami kommer till Newark 20.25 istälelt för 12.59. Jag vet att jag har rätt att avboka hela resan, problemet är att det inte finns några rimliga biljetter på den andra sträcka jag har bokat på samma bokning (som jag dessutom åker med sällskap och ogärna vill avboka).

Då kvarstår alltså alternativet att försöka boka om till en annan flight med AA. De har inga direktflighter som kommer fram i tid utan alternativet blir att ta ett flyg 06.30 (alldeles för tidigt för att flyga i mina ögon) med en mellanlandning som landar samma tid som jag skulle ha landat ursprungligen (12.59). Det jag undrar är om någon har erfarenhet av en liknande situation och om det är rimligt att be om en uppgradering med tanke på att jag dels kommer vara dödstrött samt dessutom "tvingas" ta två flighter (med allt vad det innebär, längre tid i luften, större risk för förseningar etc).

Det som stör mig mest med hela situationen är att när jag bokade föll valet på AA pga bäst flygtider.

Tack för input,
Axel
 
  • Gilla
Reactions: Gus

AABack2ARN

Medlem
Fråga kan du alltid göra men jag tror nog du bör räkna med att få ett nej. ;)

Kan du inte fråga om de kan boka om dig till ett annat bolag? United borde ha en del flyg till Newark. Jag tror den chansen faktiskt är större.

Ett annat alterantiv (för att slippa 06.30) kan vara att flyga till Kennedy och sedan trassla med buss. AA kommer nog inte betala bussbiljetter men ni kanske slipper flyga 06.30. Men räkna med att det tar tid mellan flygplatserna...
 

palmen

Moderator
Som redan sagts kan du alltid fråga, men du får vara beredd på att de kommer att säga NEJ!
Att du har en annan flygning senare är inte American Airlines problem och med tanke på hur mycket tidtabellsändringar de gör och tar bort flighter så skulle väldigt många få uppgradering i så fall om de applicerade detta.

Rådet som brukar ges är att har man biljetter på olika bokningar så bör man ha minst en natt mellan bokningarna för att klara sig mot förseningar, tidtabellsändringar och annat. Lägger man bara in 5h så kan det lätt bli väldigt tight med byten om det blir förseningar eller som i ditt fall när de tar bort en flight.

Ombokning till andra flighter är väl det bästa du kan få till, de har massvis med flighter till LGA och JFK som du kanske kan nyttja istället? Annars är nog alternativet att avboka och få pengar tillbaka och boka med United. De har väl en flight som kommer fram runt 13:30 som bara är 30 minuter senare än din flight med American Airlines?
 

Axel55

Medlem
Tack för input. Förstod att uppgradering kan bli svårt men om någon hade fått igenom det i liknande fall hade jag åtminstone haft mer kött på benen. Jag ska slå AA en signal snart och tänker först be om uppgradering på flyget med mellanlandningar för att i annat fall be om ombokning med annat bolag på andra benet av resan (MIA-EWR). Som sista alternativ får jag helt enkelt acceptera det tidiga flyget då jag vill undvika att boka om första benet (PHL-MIA).

Tack för tips om JFK/LGA bad dem att även kolla på dessa flygplatser när jag pratade med dem förut men det fanns inga bra flyg dit. De som fanns gick visserligen senare men blir tight att ta sig från JFK till EWR då även detta plan mellanlandar. LGA hade de bara sena avgångar till enligt hon jag pratade med.

Är det en genomgående bokning eller två separata?
Det är två separata bokningar. Det som ställer till det ytterligare är att den första bokningen är open jaw (PHL-MIA-EWR) där jag kommer att ha sällskap på PHL-MIA varför jag ogärna vill avboka hela resan och boka om nya biljetter med annat bolag).

Ombokning till andra flighter är väl det bästa du kan få till, de har massvis med flighter till LGA och JFK som du kanske kan nyttja istället? Annars är nog alternativet att avboka och få pengar tillbaka och boka med United. De har väl en flight som kommer fram runt 13:30 som bara är 30 minuter senare än din flight med American Airlines?
Absolut, jag har kollat på United och det finns bra alternativ där. Jag vill dock ogärna boka om mitt första ben på resan då jag reser med sällskap (ja det är en kort flight men är en person jag sällan träffar och vill passa på när jag kan, dvs på flyget).
 

Axel55

Medlem
Jag skulle inte ens orka fråga. Det är ungefär lika stor chans att det snöar på Bahamas idag som att de går med på att uppgradera dig som någon slags kompensation.

Förstår att chansen är minimal, men skadar inte att fråga.

Flygbolags schemaändringar är något jag har stört mig på länge och det är märkligt att konsumentskyddet är så svagt (eller obefintligt) som det är. Jag bokar exempelvis ofta resor för att åka fredag efter jobbet och tidtabellsändringar som innebär att jag hamnar på ett tidigare flyg gör ju att jag inte kan ta flyget. Även irriterande när man bokar exempelvis tåg från destinationsflygplatsen och tidtabellen ändras så att man måste boka om tåget.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

AABack2ARN

Medlem
Du borde väl rimligen kunna begära att American betalar tillbaka din biljett MIA-EWR och låter utresan PHL-MIA vara orörd.

MEN det finns en stor risk att agenten säger en sak och gör en helt annan sak och så sitter du där med en avbokad biljett för fel segment eller något annat dumt.
 

chazzie

Medlem
Jag hade ett likande problem med United och försökte få dem att bara "uppgradera" till deras Premium Economy (dvs. +10cm i skillnad) men det var tvärt omöjligt, tyvärr...
 

Axel55

Medlem
Du borde väl rimligen kunna begära att American betalar tillbaka din biljett MIA-EWR och låter utresan PHL-MIA vara orörd.

Det tyckte jag också men inte American Airlines. De hävdar att eftersom båda resorna är på samma bokning kan de inte avboka bara den ena resan. Jag ifrågasatte logiken bakom att de kan avboka båda men inte en och fick inget vettigt svar mer än en upprepning om att det inte går. Det hade annars varit den bästa lösningen.
 
Toppen