Senaste nytt

Frågor om EuroBonus / SAS Amex Premium

Hej,

Helt ny här och funderar snart på att skaffa Sas EuroBonus Amex Premium Card.
Några frågor först bara som nybörjare:

* Om man blir värvad får man då 12000 poäng istället för välkomstbonusen hos Amex på 10000 poäng?

* Har läst att man måste boka hotell direkt via Scandic tex för att få poängen, men jag använder just nu hotels.com och får var 10:e natt gratis. Kan man inte lika väl då köra via hotels.com och betala med mitt Amex Premium och få poäng via eurobonus på det köpet samtidigt som jag samlar på mig nätter via hotels program? Eller är det mer lönsamt att boka Scandic och få 500 poäng per natt via dem?

* Extrakort som man kan få är det bara för närmsta familjemedlemmar så som fru/barn?

* För att bli uppgraderad på hotell måste man då va med i den hotellkedjans egna bonusprogram tex Hilton eller Radisson?


Mvh

Andreas
 

palmen

Moderator
Hej,

Helt ny här och funderar snart på att skaffa Sas EuroBonus Amex Premium Card.
Några frågor först bara som nybörjare:

* Om man blir värvad får man då 12000 poäng istället för välkomstbonusen hos Amex på 10000 poäng?

* Har läst att man måste boka hotell direkt via Scandic tex för att få poängen, men jag använder just nu hotels.com och får var 10:e natt gratis. Kan man inte lika väl då köra via hotels.com och betala med mitt Amex Premium och få poäng via eurobonus på det köpet samtidigt som jag samlar på mig nätter via hotels program? Eller är det mer lönsamt att boka Scandic och få 500 poäng per natt via dem?

* Extrakort som man kan få är det bara för närmsta familjemedlemmar så som fru/barn?

* För att bli uppgraderad på hotell måste man då va med i den hotellkedjans egna bonusprogram tex Hilton eller Radisson?


Mvh

Andreas
1. Det stämmer, den som värvar får också 12k poäng. Vill du bli värvad läs reglerna för detta som finns högst upp i kreditkorts forumet.

2. Fortsätt boka via hotels.com och betala med Amex. De 5000 poäng du skulle fått värderar jag lägre än en gratis natt via hotels.com

3. Mig veterligen är extrakortet för någon i familjen.

4. Du får inga uppgraderingar med Amex. Då gäller det att ha status hos aktuell kedja för att kunna få detta. Det är dock väldigt få som har garanterad upgrade och bokar du med hotels.com är det inte säkert du får de förmånerna heller.
 

fcx

Medlem
Hej och välkommen hit!

* Om man blir värvad får man då 12000 poäng istället för välkomstbonusen hos Amex på 10000 poäng?

Det stämmer bra. Om du letar efter någon som kan värva dig så finns det en tråd som handlar bara om det.

* Har läst att man måste boka hotell direkt via Scandic tex för att få poängen, men jag använder just nu hotels.com och får var 10:e natt gratis. Kan man inte lika väl då köra via hotels.com och betala med mitt Amex Premium och få poäng via eurobonus på det köpet samtidigt som jag samlar på mig nätter via hotels program? Eller är det mer lönsamt att boka Scandic och få 500 poäng per natt via dem?

Om du vill ha poäng till Scandics program så måste du boka via Scandic, om du vill ha nätter till hotels så bokar du via dem. Det beror helt på dina hotellvanor vilket som är mest förmånligt för dig. För min egen del bor jag för sällan på Scandic för att ha någon bra nytta av deras poäng, så jag bokar via hotels och kan lättare komma upp i frinätter där.

Sen är det upp till dig att avgöra om 500 extra eurobonuspoäng påverkar den kalkylen, men jag är skeptisk. Enligt tumregeln 1 eurobonuspoäng = 10 öre så motsvarar det 50 kr. Hotels frinattsprogram ger 10% av priset för en hotellnatt, vilket oftast är mer än 50 kr på Scandic.

Eurobonuspoäng på det belopp du betalar (20% av summan) får du oavsett hur du bokar.

* Extrakort som man kan få är det bara för närmsta familjemedlemmar så som fru/barn?

Nej, det är inte ett krav. Det räcker att vara över 16 år och skriven i Sverige. Däremot så är det huvudkortsägaren som är betalningsansvarig för alla extrakort...


* För att bli uppgraderad på hotell måste man då va med i den hotellkedjans egna bonusprogram tex Hilton eller Radisson?
Helt korrekt.
 

andreas

Medlem
Hej,

Helt ny här och funderar snart på att skaffa Sas EuroBonus Amex Premium Card.
Några frågor först bara som nybörjare:

* Om man blir värvad får man då 12000 poäng istället för välkomstbonusen hos Amex på 10000 poäng?

* Har läst att man måste boka hotell direkt via Scandic tex för att få poängen, men jag använder just nu hotels.com och får var 10:e natt gratis. Kan man inte lika väl då köra via hotels.com och betala med mitt Amex Premium och få poäng via eurobonus på det köpet samtidigt som jag samlar på mig nätter via hotels program? Eller är det mer lönsamt att boka Scandic och få 500 poäng per natt via dem?

* Extrakort som man kan få är det bara för närmsta familjemedlemmar så som fru/barn?

* För att bli uppgraderad på hotell måste man då va med i den hotellkedjans egna bonusprogram tex Hilton eller Radisson?


Mvh

Andreas


Hej o välkommen!

1, Ja det stämmer. Du och din värvare får 12.000 poäng var. Din värvare när din ansökan gått igenom och du själv efter spendering av 15.000 SEK under dina tre första månader. Om du vill bli värvad här på forumet så finns det en tråd om det här Värva mig till Amex | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

2, Jag skulle fortsatt att boka via hotels.com och betala med AMEX för intjäning på så sätt istället för att samla via Scandic.

3, I ansökan om extrakort går det att ange Make/Maka, Sambo, Barn samt Annan. Har inte provat att ta "Annan" men eftersom valmöjligheten finns så är det värt ett försök.

4, Bäst är att vara medlem i respektive hotellprogram. Ibland finns det enklare sätt att snabbt få hög status på hotellprogram. Se denna tråd för Scandic 3rd Floor. Scandic Friends 3rd Floor direkt | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Hälsn,

Andreas
 
* Har läst att man måste boka hotell direkt via Scandic tex för att få poängen, men jag använder just nu hotels.com och får var 10:e natt gratis. Kan man inte lika väl då köra via hotels.com och betala med mitt Amex Premium och få poäng via eurobonus på det köpet samtidigt som jag samlar på mig nätter via hotels program? Eller är det mer lönsamt att boka Scandic och få 500 poäng per natt via dem?

....

* För att bli uppgraderad på hotell måste man då va med i den hotellkedjans egna bonusprogram tex Hilton eller Radisson?

Andreas

Hotels.com är i mina ögon bra att använda sig av när man bor på "udda" hotell som inte ingår i en hotellkedja eller i en hotellkedja som du inte vanligtvis bor på och på så sätt kan dra nytta av deras Rewardpogram.

Man bör också vara medveten om att det också finns många nackdelar med att boka via hotels.com En nackdel är att det oftare är dyrare pris att boka via Hotels.com en annan att man i stort sett aldrig kan få bonuspoäng i hotellkedjans lojalitetsprogram.

Exempelvis för att det skall bli konkret bodde jag för någon vecka sedan på ett Nordic choice hotel i Norge. Hade jag bokat via Hotels.com hade mitt rumspris blivit ca 10% dyrare per natt, men jag hade fått fyra nätter på hotels.com reward samt jag hade inte fått några bonuspoäng i hotellets egna program. Nu är jag medlem i denna hotellkedjas program och bokade direkt via deras hemsida. Jag fick då 10% lägre grundpris+5% rabatt då jag har status på Nordic Choice plus att jag fick. fyra kvalificerade nätter och bonuspoäng. Deras egna bonuspoäng motsvarar ungefär 1 frinatt/10 bokningar. Detta ger totalt sett ett klart bättre erbjudande än Hotels.com i just detta fall och särskilt då jag bor fler nätter hos denna hotellkedja.

Så jag skulle råda att du försöker samla dina hotellnätter i en kedja. Och resterande "strönätter" via hotels.com eller Eurobonuspoäng. På exempelvis Scandic kan man även dubbeldippa och få både Eurobonus och Scandicpoäng.
 

seat56f

Medlem
Nu börjar vi närma oss OT, men för korrekthet:

På exempelvis Scandic kan man även dubbeldippa och få både Eurobonus och Scandicpoäng.

Nej, just EuroBonus kan du inte dubbeldippa med på Scandic: SAS EuroBonus | Scandic hotell
Scandic skrev:
Kan inte kombineras med Scandic Friends, du väljer vilket program du vill tjäna poäng med och du får förmåner från det program du valt.

Däremot funkar det att kombinera Scandic Friends med något av SJ Prio / BRA / Finnair Plus.
 

konsumtion

Medlem
Ställer också en fråga då det handlar om Amex/Eurobonus (men är det i fel tråd så får ni gärna åtgärda det).

Ifall man har en hög spend med ex sitt Amex kort och kommer upp i poäng (samt 2-4 voucher) varje varje år som man kan utnyttja till en longhaul resa....hur påverkar det EB statusen?

Det jag fiskar efter är ifall man kan få EBG ifall man i princip åker "gratis" tack vare hög spend och voucher, eller ifall man MÅSTE betala för biljett med pengar för att det ska påverka EB status.
 

agehall

Medlem
Du måste flyga på betalda biljetter för att få in baspoäng. Så i princip kan du inte få status om du inte flyger på betalda biljetter.
 

palmen

Moderator
Ställer också en fråga då det handlar om Amex/Eurobonus (men är det i fel tråd så får ni gärna åtgärda det).

Ifall man har en hög spend med ex sitt Amex kort och kommer upp i poäng (samt 2-4 voucher) varje varje år som man kan utnyttja till en longhaul resa....hur påverkar det EB statusen?

Det jag fiskar efter är ifall man kan få EBG ifall man i princip åker "gratis" tack vare hög spend och voucher, eller ifall man MÅSTE betala för biljett med pengar för att det ska påverka EB status.
Du kan spendera 10 miljoner på ditt Amex om du vill, det kommer dock inte ge dig någon status hos sas, dock en massa poäng du kan boka resor för. Skaffar du Amex elite får du 20k baspoäng, dvs ett eurobonus silver men det är dock allt. Resten måste du själv flyga ihop
 
Toppen