Senaste nytt

Nybörjarhjälp i lounge

jisis

Medlem
Hej

Snart närmar sig den första resa i business class!

Jag och min fru har bokat en resa i NYC med SAS. Vi har nyttjat en 2-4-1 och åker från Kastrup.
Då vi aldrig har varit inne i vare sig lounge eller BC på flyg så står vi lite frågandes på vissa saker.
Vi kommer flyga ut 10.25 på en torsdag och hem 23.30 på en måndag.
Vi har ca 3h tågresa till Kastrup.

Vanligtvis när vi flyger så vill vi minimera tid på flygplats och på planet. Äta innan och gå ombord sent.

Men nu är vi lite osäkra hur vi ska göra och vad vi kan förvänta oss. Jag är EBS.

Är det värt att hänga i loungen på Kastrup innan avresa och kan man förvänta sig en hyfsad frukost där?
Brukar ni gå ombord först på planet eller ska man fortsätta men att gå på sent?
När vi sen ska åka hem så har vi bättre möjlighet att utforska loungen på Newark. Jag har lyckats att läsa mig till SAS lounge och Lufthansas båda business borde vi ha tillgång till. Är det värt att utnyttja?
Jag antar att det blir bra mat även sent på kvällen på flyget?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Hej

Snart närmar sig den första resa i business class!

Jag och min fru har bokat en resa i NYC med SAS. Vi har nyttjat en 2-4-1 och åker från Kastrup.
Då vi aldrig har varit inne i vare sig lounge eller BC på flyg så står vi lite frågandes på vissa saker.
Vi kommer flyga ut 10.25 på en torsdag och hem 23.30 på en måndag.
Vi har ca 3h tågresa till Kastrup.

Vanligtvis när vi flyger så vill vi minimera tid på flygplats och på planet. Äta innan och gå ombord sent.

Men nu är vi lite osäkra hur vi ska göra och vad vi kan förvänta oss. Jag är EBS.

Är det värt att hänga i loungen på Kastrup innan avresa och kan man förvänta sig en hyfsad frukost där?
Brukar ni gå ombord först på planet eller ska man fortsätta men att gå på sent?
När vi sen ska åka hem så har vi bättre möjlighet att utforska loungen på Newark. Jag har lyckats att läsa mig till SAS lounge och Lufthansas båda business borde vi ha tillgång till. Är det värt att utnyttja?
Jag antar att det blir bra mat även sent på kvällen på flyget?
Ni kommer in i Business loungen på Kastrup som många tycker är bättre än guld. Aldrig ätit frukost där men mig veterligen är det helt ok. Har man aldrig varit inne en lounge kan det vara skönt och sitta där 1-2h och bara ta det lugnt.
Vad det gäller boarding är det upp till er, ju tidigare ni kommer ombord desto tidigare kan ni få champagne ;-)
SAS och Lufthansa lounge på Newark är inget att skriva hem om. Inget ni behöver planera massa extra tid i enligt mig, ni kommer ha det roligare i new york än i loungen.
 

Agö

Medlem
Ni kommer att ha tillräckligt med tid för ett kort besök i loungen eftersom ni rimligtvis bör vara på flygplatsen 1,5 h före flighten går. Det räcker. Ni kommer att få tillräckligt och därtill bättre mat ombord (trerätters lunch och en lättare servering innan landning). Det finns ingen anledning att åka ännu tidigare än ni redan måste göra.

Samma sak med Newark. Åkte samma sena flight i söndags. Det är inga köer överhuvudtaget på Newark vid den tiden så är ni ute 2 h innan får ni över en timme i loungen. Det duger bra. Möjligtvis kanske ni vill göra som jag, äta middag inne i NYC och sedan ägna flighten åt sömn. Serveringen påbörjas inte förrän typ 00:15-00:30 så det är inte en jättefestlig tidpunkt att äta trerätters middag på.
 

jisis

Medlem
OK, hur funkar det med buffé på flyget som man kan läsa om ibland. Är det efter servering eller gäller det bara under vissa tider?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

fcx

Medlem
OK, hur funkar det med buffé på flyget som man kan läsa om ibland. Är det efter servering eller gäller det bara under vissa tider?

Den "stora" serveringen sker strax efter avgång med en trerätters middag/lunch. En timme före landning får man en lättare måltid (typ sallad eller frukost).

"Buffen" kan man gå och ta från själv mellan måltiderna. Det är mer tänkt som små tilltugg under tiden man tittar på en film exempelvis. Där finns choklad, frukt, godis, läsk och kaffe. Sen kan man givetvis beställa snacks och dricka från personalen.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Agö

Medlem
OK, hur funkar det med buffé på flyget som man kan läsa om ibland. Är det efter servering eller gäller det bara under vissa tider?
Dukas upp mellan måltiderna. Godis, choklad, snacks, kakor, smörgåsar, frukt, glass (som man får be om), diverse drycker m.m.

På din flight till NYC kommer du således få trerätters lunch, buffé och en lättare servering en och en halv timme före landning. Detta är alltså fullt tillräckligt för en åttatimmarsflygning.

På din flight från NYC kommer du således få trerätters middag, buffé och frukost serverad en och en halv tinmme före landning. Även detta är bisarrt mkt.
 

Agö

Medlem
Så här kan t ex en måltid på sträckan Köpenhamn-New York i affärsklass se ut:

873b0fe18b3bc553ba068abf91f917fc.jpg


Därefter tillkommer som sagt buffé och en lättare måltid före landning.
 

jisis

Medlem
På din flight till NYC kommer du således få trerätters lunch, buffé och en lättare servering en och en halv timme före landning. Detta är alltså fullt tillräckligt för en åttatimmarsflygning.

På din flight från NYC kommer du således få trerätters middag, buffé och frukost serverad en och en halv tinmme före landning. Även detta är bisarrt mkt.

Vi är ganska hungriga av oss men det låter som vi kommer överleva :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen