Senaste nytt

God japansk mat i Hongkong?

D

Deleted member 4140

Guest
Blivande frugan och jag ska till Hongkong den första September för att hinna med Disneyland samt äta så mycket japansk mat som man kan under en dag. Hon saknar verkligen japansk mat och tjatar på mig dagligen om att hon vill äta japansk mat. Jag har givet henne valet att äta så mycket som vi kan i Hongkong eller så kör vi en dags tur till Tokyo, men immigration lär väl tycka man är dum i huvudet om man åker dit och stannar i några timmar för att äta och sedan flyga hem igen...

Det hon och jag är ute efter är någon typ av 定食(Teishoku).

I och med att jag är relativt grön på just Hongkong så tar jag gärna emot förslag :)


Tack på förhand
 

olo

Medlem
Jag rekommenderar Yardbird. Häng på låset, för det blir fort fullt. Är det kö häng på craft beer-baren bredvid medan ni väntar.
 

AABack2ARN

Medlem
Finns väl en Nobu i Hong Kong? Sedan är det ju snarast japansk crossover - men kocken bakom kedjan är i alla fall japan.
 

RobHK

Medlem
Som din egen text säger är dedär ju mer lunch-mat. Finns ett antal dyrare japaner i området runt IFC för business-lunch, som serverar liknande mat. Då detta inte är min favorit i det japanska köket så kan jag inte riktigt säga vilken som är bäst. Har provat ett par av dom och den på våning två inne i IFC (i princip rakt ovanför där väskorna checkas in) tyckte i alla fall jag var bra. Kanske kan vara värt att testa den i bottenplan/källaren på Jardine House (huset med runda fönster) som ligger ett stenkast ifrån IFC. Annars sök på openrice.com.hk för reviews.

T.ex. hittar man då denna: Teishoku 8 - Japanese Sushi/Sashimi in San Po Kong Hong Kong | OpenRice Hong Kong
 

RobRoy

Medlem
Japansk mat har blivit väldigt populärt i HK på senare tid, så det finns hur mycket som helst att välja på. I området jag bor har det t.ex. öppnats 9 japanska restauranger de senaste 2 åren. Openrice är som sagts ovan ett mycket bra sätt att få en överblick på vad som anses bra/dåligt, dock inte alltid helt tillförlitligt.

Om vad ni är ute efter är en prisvärd lunchmeny, så kan ett bra alternativ vara att gå till en av kedjorna t.ex. Ootoya, Dondonya Shokudo eller Doraya. Jag har en japansk kollega som är väldigt kräsen i maten som tycker att dessa är OK. Brukar kosta runt 100-150 dollar. De finns på flera olika platser, men exempelvis:

Ootoya 5/F, Soundwill Plaza II-Midtown, 1 Tang Lung Street, Causeway Bay
Opening Hours: 11:30 - 22:30

Dondonya Shokudo DONDONYA
Shop Nos U8-9 & U30, UG/F, Fitfort, 560 King's Road, North Point
Opening Hours: 11:30 - 22:30

Doraya
Japanese Restaurant Doraya - Japanese Sushi/Sashimi in Causeway Bay Hong Kong | OpenRice Hong Kong
453 Lockhart Rd, Causeway Bay
Opening Hours: 12:00 - 15:00、18:00 - 24:00

Om ni är ute efter de bättre restaurangerna så brukar dessa rankas rätt högt:

NOBU(at Intercontinental Hotel)
Japanese Restaurant HK | NOBU Hong Kong | Celebrity Chef Restaurant

Nadaman(at Island Shangri-la Hotel) http://www.shangri-la.com/hongkong/islandshangrila/dining/restaurants/nadaman/

Ueda (Lan Kwai Fong, Central)
料理人 上田 UEDA Washoku Lounge & Dining | Facebook
 

Kebalibre

Medlem
Japansk mat har blivit väldigt populärt i HK på senare tid, så det finns hur mycket som helst att välja på. I området jag bor har det t.ex. öppnats 9 japanska restauranger de senaste 2 åren. Openrice är som sagts ovan ett mycket bra sätt att få en överblick på vad som anses bra/dåligt, dock inte alltid helt tillförlitligt.

Ootoya 5/F, Soundwill Plaza II-Midtown, 1 Tang Lung Street, Causeway Bay
Opening Hours: 11:30 - 22:30

Finns ett helt gäng japanska restauranger på just Tang Lung, i olika prisklasser.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Tack för alla tipsen, blir att pröva en del ovan och se om det gör henne nöjd för stunden :)
 

majer

Medlem
eller så kör vi en dags tur till Tokyo, men immigration lär väl tycka man är dum i huvudet om man åker dit och stannar i några timmar för att äta och sedan flyga hem igen...

Ääh, det har jag gjort och jag tror att @jumbooze har gjort samma sak. Jag fick dessutom en möjlighet till refund av någon skatt på biljetten eftersom jag stannade i landet mindre än 24 timmar.
 

jumbooze

Medlem
Ääh, det har jag gjort och jag tror att @jumbooze har gjort samma sak. Jag fick dessutom en möjlighet till refund av någon skatt på biljetten eftersom jag stannade i landet mindre än 24 timmar.
Stämmer men det var ingen som pratade om "skatteåterbäring" ;) jag var där ca 4h, så att åka över dagen från HKG är ju hur logiskt som helst
 
Toppen