Senaste nytt

Hjälp med biljetter från USA - Boka åt kompis

jerixon

Medlem
Tjenare,

Har en tanke att boka en biljett åt min polare från USA och bjuda honom till Sverige.
Då biljetterna är billigare att boka från Sverige dessutom så kommer jag undan ett par tusen billigare än han hade gjort om han köpt dem från USA.

Går det att göra utan problem? Jag har aldrig bokat åt någon annan när jag ej flugit tillsammans med dem?

Borde ju inte vara några problem tycker jag, men tänkte kolla först :)

Tack på förhand för input!
 

palmen

Moderator
Tjenare,

Har en tanke att boka en biljett åt min polare från USA och bjuda honom till Sverige.
Då biljetterna är billigare att boka från Sverige dessutom så kommer jag undan ett par tusen billigare än han hade gjort om han köpt dem från USA.

Går det att göra utan problem? Jag har aldrig bokat åt någon annan när jag ej flugit tillsammans med dem?

Borde ju inte vara några problem tycker jag, men tänkte kolla först :)

Tack på förhand för input!
Vet inte hur du tänker, men bara för att du sitter i Sverige och köper biljetten blir den inte billigare för någon som startar i USA.
Det är rejält dyrt att starta i USA och flyga till Europa, oavsett om du sitter i Sverige, USA eller Australien när bokningen görs.
 

AABack2ARN

Medlem
Att göra en sån bokning för en resenär från USA till Sverige borde inte medföra några större problem. Åt andra hållet skulle kunna medföra en del frågor. Men med tanke på säkerhethysterin just nu är det nog bra om polaren är förberedd på eventuella frågor från nitiska säkerhetspersoner eller passkontrollanter.

Men hur får du till en resa från USA till Sverige bokad i Sverige som är flera tusen billigare än om motsvarande bokning gjord i USA?
 

jerixon

Medlem
Ja du att jag antar att det har med point of sale att göra.
Har sökt runt lite och hittar billigast biljetter när jag söker på svenska sidor jämfört med de amerikanska :)

Men jag har inte kollat supermycket. Till saken hör dock att jag är skyldig honom lite pengar och jag kan ändå bokade det då jag tänkt bjuda på resten, men jag vill ju inte boka om det blir strul!
 

AABack2ARN

Medlem
Om du helt enkelt ställer om exempelvis united.com till den amerikanska siten kommer du få fram priser som antingen är helt annorlunda eller omöjliga att boka då du precis innan betalsteget riskeras att flytta över till den svenska sidan med svenska priser. Enda riktiga sättet att jämföra priser på detta sätt är att använda sig av funktionalitet som gör att websiten är övertygad om att du är i ett annat land än vad du egentligen är i - exempelvis kan VPN fixa detta.

Jag tror som sagt inte att det kommer leda till några problem om du bokar biljetten åt polaren - och vill ni vara på säkra sidan skickar du helt enkelt ett mail till polaren där du intygar att du har bokat biljetten med ditt kreditkort etc. som polaren visar upp vid eventuella frågor om vem som betalat biljetten. Jag har fått den typen av frågor några gånger då jag rest med amerikanska bolag och säkerhetspersonalen vill veta vem som betalt min biljett och vilket kort som använts.

Notera att på ba.com finns det en kryssruta som du måste kryssa i om du gör bokningen för någon annan och själv inte reser. Det har att göra med att resenären kan anmodas att visa upp kortet som bokningen gjordes med vilket givetvis inte fungerar om resenären inte gjort bokningen. KAN finnas motsvarande på andra siter men det vet jag inte.

För övrigt tror jag denna typ av frågor är mer vanligt förekommande till ensamresande kvinnor som kommer från fattiga länder och reser till USA än tvärtom.
 
Tänk på att inga kortförsäkringar gäller för din polare för biljett betald med ditt kort så välj till avbeställningsskydd.
 

palmen

Moderator
Det är inte POS som gör biljetter dyra från USA utan de skatter och avgifter man åker på.

Samma biljett med start i Sverige jämfört med start i USA. YQ är nästan det dubbla och fare basis är nästan 3 ggr så hög. Hade Stockholm som sales city på båda dessa sökningar
upload_2016-8-15_22-53-45.png


upload_2016-8-15_22-53-56.png
 

AABack2ARN

Medlem
Det var en attans skillnad i YQ beroende på resans startpunkt. Är soppan så mycket dyrare i Nordamerika?

På interkontinentala sträckor - beroende på avreseort - är det hos SAS SEK1190, NOK1010, USD403 (business) och USD248 (övriga klasser), HKD200...

Men det verkar för övrigt gälla flera amerikanska bolag. Samma prisskillnader för United ser jag.
 
Toppen