Senaste nytt

Vad krävs för att få Amex Platinum?

Hei, ny her inne og har ett spørsmål. Sikkert besvart tidligere, men søke kunnskaper på svensk er ikke helt min greie :)
Fikk godkjent SAS EB Premium card og lurer på hvor mye som skal til for å få tilbydd platinum. Fikk dessverre ikke godkjent den søknaden, så får den lange veien...
Takk :)
 

Olsson91

Medlem
Sverige - 100-200k inkomst ingen bet anmärkning.
Norge - Inkomst på 2M året ? Har för mig det är väldigt hög gräns i Norge.
 
Takk for svar, men tenkte mest på om det er mulig å "kjøpe" seg til plat. Tenker å bruke det en del for å få opp bonuspoeng, så vis man har årlig omsetning på >100-150k så kan man bli oppgradert til plat.
 

ulagun

Medlem
Hakar på här.
Amextrtåden är så lång att jag bar inte ids läsa igenom hela.
Har nu ledsnat på mitt Diners, som jag upplever allt färre ställen/länder accepterar.
Byter till Amex men ser inte fördelen med Platinum för 4.000 sek mot Premium för 1.000 sek/år.
OK Platinum ger 20.000 baspoäng som tydligen är statusgrundande men inte går att använda. tycker då att Premium för 1.000sek och 10.000 x-trapoäng att använda passar mig bättre.
Har jag missat något?
 

Mikael S

Medlem
"PRISER OG BETINGELSER
Du må ha minimum 1.000.000 kroner i årlig inntekt eller 2.000.000 kroner i plasserbar formue for å få kortet."
 
Beklager dårlig formulering av første post/spørsmål.
Lurer på om det er mulig, og hvis så hvor mye som må brukes på kortet for å bli oppgradert til plat.
 

Mikael S

Medlem
Hakar på här.
Amextrtåden är så lång att jag bar inte ids läsa igenom hela.
Har nu ledsnat på mitt Diners, som jag upplever allt färre ställen/länder accepterar.
Byter till Amex men ser inte fördelen med Platinum för 4.000 sek mot Premium för 1.000 sek/år.
OK Platinum ger 20.000 baspoäng som tydligen är statusgrundande men inte går att använda. tycker då att Premium för 1.000sek och 10.000 x-trapoäng att använda passar mig bättre.
Har jag missat något?

Tror du jämför Premium med Elite, och skillnaden är:
Premium ger 15 eurobonuspoäng per 100 kr.
Elite ger 20 eurobonuspoäng per 100 kr.

Handlar du för mer än 150 000 kr så får du en 2-4-1 voucher med Premium.
På elite får du en vid passage av 150 000 kr och en till vid passage av 300 000 kr.

Elite har även concierge service

Vid tecknade av kortet får du 18 000 poäng för Elite och 12 000 poäng för Premium (om du blir värvad av ngn, se separat tråd).
 

palmen

Moderator
Hakar på här.
Amextrtåden är så lång att jag bar inte ids läsa igenom hela.
Har nu ledsnat på mitt Diners, som jag upplever allt färre ställen/länder accepterar.
Byter till Amex men ser inte fördelen med Platinum för 4.000 sek mot Premium för 1.000 sek/år.
OK Platinum ger 20.000 baspoäng som tydligen är statusgrundande men inte går att använda. tycker då att Premium för 1.000sek och 10.000 x-trapoäng att använda passar mig bättre.
Har jag missat något?
Nu blandar du nog ihop platinum och elite. Det är elite kortet som ger 20k baspoäng. Platinum ger inga eurobonuspoäng utan MR-poäng. Platinum har bättre försäkring framförallt på bilhyra jämfört med premium.

Dina frågor lämpar sig nog bättre i denna tråd om det är Platinum du är intresserad av
http://www.businessclass.se/forum/threads/Är-amex-platinum-rätt-val-för-mig.31859/

Annars någon av alla trådar som jämför Amex elite med premium
 

Hachans

Medlem
Alltså, jag vill lyfta det här lite. Jag gjorde någon undersökning för SAS online eller var det var. Och där fanns det bilder på tre American Expresskort, varav den högsta nivån hette Platinum och inte Elite. Det kan ha varit så att det smugit sig med en bild från de norges utbud, där Platinum verkar ersätta Elite i raden av kort men ha lite andra förmåner. Kanske är det något byte på gång i Sverige?

Mer om erbjudandet hittar du här: https://www.americanexpress.no/vaar...sas-eurobonus-platinum-american-express-card/

Jag vet inte om detta har någon betydelse, men det kändes som att det var stor risk för begreppsförvirring i tråden! :)
 
Toppen