Senaste nytt

Som På Räls - etapp 1

Winquman

Medlem
Bakgrund

Jag har alltid gillat tåg. När jag så äntligen hade både pengar och semester till det så kände jag att det var läge att börja avverka de intressanta tågstreckorna i Europa. Detta årets resa är etapp 1 av ett projekt som jag misstänker kommer pågå i flera år.

Etapp 1 består av 3 delar, plus ett par positioneringsmoment med flyg. Den täcker in 5 längre resor med snabbtåg med 5 olika bolag, alla i högsta möjliga "kabinklass".

Tanken är att jag i denna tråd kommer att posta rapport del för del (eller resa för resa om jag hinner), plus eventuellt en del liveuppdateringar utefter vägen. Möjligen kommer jag sedan att sammanställa dethela till en enda rapport för de som hittar hit i efterhand och vill ha en lättare översikt.
 

In_Sweden

Medlem
Spännande
Du får väldigt gärna dela med dig om rutten och bolagen i förväg, även om jag förstår att du kanske håller det som överraskningar.
God tur!
 

Winquman

Medlem
Del 1 - jämförelsepunkten: Göteborg-Stockholm

Västtrafik till Göteborg C
Operated by Göteborgs Spårvägar

Klockan ringer vid 06:00 denna söndagsmorgon, och efter att ha stapplat in i duschen en sväng lyckas jag plänta ner det sista från förra reserapporten och skicka iväg den innan jag ger mig av ut genom dörren.

Spårvagnshållplatsen är nästan övergiven denna morgon, och jag får spendera 8 minuter väntandes ute i den friska luften. Det närmsta till lounge som finns här är Thai-kiosken vid hållplatsen, och den öppnar inte förrän 11 (dessutom misstänker jag att de förväntar sig att man köper något om man ska hänga där).

177d9307019516958103cedb3697eebe.jpg

Spårvagnen ankommer så till slut, en M31 på linje 7 för en gångs skull. Skönt med lite bättre benutrymme än det blir på de M28/M29 som ofta trafikerar sträckan.

Göteborg C

a2daa5655e5991a67cee468dc854de2e.jpg

Går av vid Drottningtorget och går med raska steg mot stationen.

c1af35942f556dd48e7a8bef930e60cd.jpg

Passerar SJ loungen en snabb sväng, men som vanligt är den inte öppen när jag ska åka tåg (åker allt som oftast 05:55-tåget på vardagar, och loungen öppnar 05:45 - så det blir liksom aldrig läge). Blir heller inget kaffe innan avgång då kön till den stora Espresso House går långt ut i väntehallen, och de andra två filialerna är stängda såhär på söndagsmorgonen.

e5f6a17c4579c788c78342d8f504d46b.jpg

Istället går jag och väntar vid tåget, trots att det är mer än 15min till avgång och dörrarna aldrig öppnas tidigare än 10min före avgång.

SJ X2000 Göteborg-Stockholm

a494c7b414923c95f27fae04148fa6c4.jpg

Idag blir det vagn 2. För en gångs skull en poängresa, då jag bokade den här etappen med kort varsel - skulle egentligen åkt Blåtåget.

6121a2a5015cfaf71e27e42749b870e4.jpg

Dörrarna öppnas 9 minuter innan avgång.

Vi sätter av från Göteborg exakt på utsatt tid, och får en standardmässig presentation av resan, följt av information från vår värdinna i första klass om frukostserveringen. Idag kör hon tre hela genomgångar genom tåget, där jag tidigare bara sett exempel på en eller två. Först för att kolla biljetter, sedan för att dela ut frukostlådan, och sist en omgång till för att dela ut bröd och kaffe. Det betyder att det tar ca 10min mellan att jag får min låda och brödet.

2f36ac8cfafd7b1fc4b0805ffb6f2709.jpg

Frukostlådan är en halvtråkig standardfrukost, dock med både trevlig yoghurt och trevlig ost.

2ba0f16f119de9c29d2b3537e00ff7ee.jpg

Stort plus med SJs frukostlåda enligt mig är träbesticken. Jag tycker att det är väldigt charmigt. Skulle varit kul om SAS ville testa något sånt istället för de trista plastbesticken i plus.

Som en sidonotering funderar jag på om de har bättre toalettpapper i första klass jämfört med andra klass. Det håller oväntat bra kvalitet för en publik toalett. Hann dock inte jämföra med någon toalett på annan plats i tåget.

Stockholm C

7dcb3260fc8717720a97feff67412bad.jpg

Kunde som tur var ta mig upp på Klarabergsvägen direkt utanför dörren, annars brukar jag tycka att avstigningen vid spår 18 lämnar en del att önska - blir ofta väldigt trångt på platformen direkt och kan ta många minuter innan man kommer ut.

Efter att ha spenderat några timmar med att inhandla förnödenheter och annat var det så dags att återvända till centralen för vidare transport.

Arlanda Express Stockholm-Arlanda

dfc13e4dbc969f563923cc39cc671634.jpg

Följer raskt skyltarna mot Arlanda Express genom en lite lätt kaotisk Centralstation då det tydligen precis varit någon form av elfel.

5b5a581c0df812c7bc6c7a14df2efeb6.jpg

Tar mig precis ombord på ett tåg innan det avgår prick i tid, 1720.

0b40fc970a3a9426d606836e4c3b10e0.jpg

Tåget är detsamma som när trafiken startade för 17 år sedan, och det märks på inredningen. Inte att det är ofräsht, men lite lätt gammalmodigt.

048891533070f8e9a0d4625e837742a2.jpg

Stolarna är enkla men bekväma, och saknar både bord och eluttag. Mycket folk långt bak i tåget, nästan tomt långt fram.

I sviterna efter elfelet blir vi stående rätt länge vid röd signal kring tomteboda. Det gör att vi blir en 7-8 minuter sena. Enligt deras webbsida borde jag alltså kunna få ut en ny resa.

Arlanda

0e08a02503df59cbc443259d72783cef.jpg

Väl på plats blir det direkt till Radisson Blu Sky City för incheckning. Jag hade bokat billigaste rummet på en dream deal, men blev uppgraderad till ett businessclassrum. Bland de bättre investeringarna jag gjort, de där Rezidor-aktierna, både gått upp rejält i värde och gett mig flera uppgraderingar.

b9e4fe824137880c4e3571e1dedaa049.jpg

De snålar inte med storleken på sina bc-rum heller. Nu sitter jag och äter alldeles för dyr halvdålig pasta på något hak i Sky City. Imorgon blir det positionering ner till kontinenten, och nästa tågresa blir på tisdag.
 

Winquman

Medlem
Spännande
Du får väldigt gärna dela med dig om rutten och bolagen i förväg, även om jag förstår att du kanske håller det som överraskningar.
God tur!
Det går nog förbli en överraskning en liten stund till, men ni kan ju försöka gissa efterhand ;)
4 legs kvar, två på tisdag och två på onsdag.
 

Winquman

Medlem
Del 1b - Turken: Positionering till kontinenten

Arlanda

Morgonen skiner in genom en glipa mellan gardinerna och telefonen hummar en lugn larmsignal. Klockan är 0500, och det är dags att lämna den varma sängen för en snabb dusch följt av utcheckning.

Jag är vid utcheckningen 0530, och får vänta några minuter medans mannen i receptionen checkar in några asiater som har någon form av problem med sin anslutning och därför behöver ett rum. Norwegian ska de tydligen flyga. Jag känner ett sting av medlidande.

Jag checkar ut och äter en snabb frukost - det ingår ju, och torde ändå vara snäppet bättre än det som serveras i loungen.

Vid strax efter 6 är jag frmme vid inchecknkngsdisk 44 i terninal 5 och får direkt hjälp att checka in på min Turkish-flight till Istanbul. Får en nödutgångsplats efter förfrågan. Förr checkade jag aldrig in vid disk, men numera tycker jag att det är lite kul att testa vad de ger för typ av service vid incheckning med *G eller business. Dessutom är det ändå väldigt sällan kö som *G.

Flighten ska gå från gate 19, men jag bestämmer mig ändå för att gå igenom den norra säkerhetskontrollen då jag ska smita förbi loungen en sväng, och slipper då gå samma väg två gånger. Automatspärren öppnas snällt med mitt boardingkort, tydligt tecken på att herren vid incheckningsdisken lycksdes lägga in mitt eurobonus.

Efter ett snabbbesök i loungen bär det av till passkontroll och gate 19. Ingen kö genom passkontrollen. Boarding utropas enligt principen alla-på-en-gång, vilket inte riktigt var ett problem efter "alla" i det här sammanhanget var ganska lätträknade.

Turkish Airlines Stockholm-Istanbul

Jag uppskattar att flyget är fyllt till ungefär 1/4, och reflekterar lite snabbt över risken att de ska börja lägga ner linjer som kan påverka min bokning i december. Flyget är ett A320, och de tre främsta raderna har riktiga businessclasssäten. Själv tar jag plats på 9F.

846f4518625abf56b31cf3a16c412c8b.jpg

Maten som serveras är en varm (!) frukost.

a1ad88fc39a8c6cfc03f3036c21e93c9.jpg

Maten serveras på plasttallrik, med metallbestick. Mycket bättre frukost än vad exempelvis SAS plus levererar.

Istanbul

60d54eb459ccf6f0aed92cb3476e1b21.jpg

Väl framme blir det direkt till CIP loungen. Lite lätt kaotiskt ute i terminalen, känns som det är mer folk här än vad den är byggd för.

598f0c09bba208efe61e0ab4ba71e20f.jpg

ffdd7948a086601c8b9a4572f83d2ae6.jpg

Mycket lugnare och skönare här i loungen, där jag hunnit äta hemmagjord ravioli och en del tårtor. Snart blir det att testa oliverna.

Om några timmar bär det av ett skutt västerut innan tågandet kan komma igång på allvar.
 
Toppen