Senaste nytt

TSA Pre clearance på inrikes i USA utan "anmälan"

Holloman

Medlem
Jag flög med familjen från Fort Lauderdale till Newark för ett par veckor sen. När vi passerade kontrollpunkten innan säkerhetskontrollen (där de kollar boardingkort och skriver på det) påpekade kontrollanten att min fru och ena sonen hade TSA pre clearance och inte behövde ta av skorna med mera. Hon satte en liten tag på deras boardingkort och sa åt dem att visa upp dem för kontrollanterna i säkerhetskontrollen för att slippa ta av sig respektive ta fram laptop etc. Jag visste att det existerade, men jag trodde att man behövde anmäla sig på något sätt för att komma med i programmet. Jag och den andra sonen hade inte fått motsvarande märkning. Jag gissar att det kan ha att göra med att han hade nytt pass/ESTA och jag nytt ESTA mesans äldste sonen och min fru reste på "gammalt" ESTA. Nästa ben mellan Newark och Arlanda hade de inte fått någon sådan märkning. Är det någon som vet hur det ligger till. Sker det någon slags slumpmässig tilldelning för att minska köerna eller är det som jag gissar att det det kan hänga ihop med att man har ett ESTA som använts tidigare?
 
  • Gilla
Reactions: Ebg

AABack2ARN

Medlem
Tror inte det hänger ihop med ESTA utan snarare slumpen eller någon annan algoritm - om ni inte har status hos ett amerikanskt bolag. Har sett diskussioner om att man nyttjar "TSA Pre" för att minska köerna.

Både jag och frun har det senaste året fått "TSA Pre" på boardingkorten utfärdade av American Airlines. I vårt fall kan det ha att göra med status hos American Airlines för att slumpen skulle utse oss 4 resor i rad känns lite för bra för att vara sant.
 

Juraj

Medlem
Jag fick det för två år sedan. Minns inte detaljerna men jag tror att det också var i Fort Lauderdale. Hade ingen status då. Det var definitivt inte ESTA då jag reste på visum. Personalen sa inget, jag fick ingen tag heller, utan bara hamnade i preclearance-kön. Var både förvånad och glad. Minns också att jag läste om det senare och fick veta att man behövde anmäla sig till programmet.
 

agehall

Medlem
Det delas slumpmässigt ut till passagerare, så har man tur kan man få det även om man normalt sett inte borde kunna ha det. Det har absolut inget med ens ESTA att göra.
 

fcx

Medlem
Om man reser med de bolag som är anslutna till precheck så kan man bli "slumpad" att ingå i precheck även om man själv inte är ansluten till programmet. Om man är flera passagerare på samma PNR så är det inte säkert att alla får precheck. Givetvis kan man gå i vanliga kön om man vill.

Sedan så är det ibland samma "ingång" till fast track och precheck (hände mig senast på LAX), så även om man inte har fått precheck på boardingkortet så slipper man öppna väskan etc.
 

AABack2ARN

Medlem
Det delas slumpmässigt ut till passagerare, så har man tur kan man få det även om man normalt sett inte borde kunna ha det. Det har absolut inget med ens ESTA att göra.

Första gången jag såg "TSA Pre" på en resa så fick frun det men inte jag. Därefter har vi bägge fått det på samtliga resor med American även vid utresa från London Heathrow ;)
 

AABack2ARN

Medlem
Den här resan så var slumpen inte längre på vår sida avseende "TSA Pre". Inte ett enda boardingkort fick vi med detta. :(

Jag tror dock det har med att göra att man nu gjort verklighet av hotet att inte längre slumpa ut detta utan att enbart resenärer som betalat för tjänsten kan få det - men det är ingen garanti att man får det varje gång.
 
Jag fick det mellan Dallas och Chicago med United, checkade in vid disken och är Eurobonus Diamond. Kollegan som checkade in i automat med Diamond fick det inte, och kollegan som checkade vid disken men inte är Gold fick det inte.
 
Toppen