Detta är min första reserapport och kan kanske ses mer som övning inför en (tror jag) intressantare resa under nästa vecka som jag kommer skriva om sedan. Har missat att ta bilder på en del saker, och säker missat annat också. Kom gärna med feedback på om jag missat saker eller om det är något speciellt du skulle vilja se mer av till nästa rapport. Nåväl, då kör vi då
Bakgrund
Jag hade ett par dagar att döda under min semester, och jag jag hade så en idé om att jag ville besöka Madurodam en sväng. Madurodam är en miniatyrstad som finns i Haag, ett ganska stort bygge utomhus.
Om jag då ändå skulle resa till Schiphol så tänkte jag att jag får göra något roligt av det, och kikade en sväng på vilka bolag jag kunde boka business med för ett rimligt pris någon månad i förväg. Valet hamnade så på Swiss på ditresan och Lufthansa på hemresan.
Landvetter
När jag kommer ut till Landvetter så får jag för ovanlighetens skull styra vänster istället för min vanliga högersväng vid ingången som tar en mot SAS-diskarna. På Landvetter hanteras Swiss incheckning tillsammans med Brussels, och de verkar använda Menzies för handling på Landvetter. Det är ingen kö till Business-disken (men en ganska omfattande sådan till ekonomi), så jag tar mig snabbt fram och kan checka in.
Jag får mina boardingpass (ett för varje leg), och får frågan om jag vet var Menziesloungen ligger. Det är tydligen den som agerar businesslounge för Swiss på Landvetter. Tyvärr får jag inget fodral till boardingpassen, hade hoppats på det.
Går genom fast track, även den helt utan kö, och får som vanligt ta mig igenom en slumpkontroll med svabbning av min väska. Tydligen inga sprängämnen med mig idag heller. Genar snabbt ut genom lite lite gömda utgången innan taxfree-butiken och går med raska steg bort mot loungerna. Trots erbjudande om Menziesloungen (som jag aldrig besökt) så blev det SAS-loungen då jag fått uppfattningen om att maten överlag håller lite bättre klass där - och jag var i det här läget betydligt mer lunch-sugen än fika-sugen.
Dagens rätt blev lax, potatissallad och örtsås med ett glas rosé. Lagom tills kaffet var avslutat var det läge att bege sig mot gate.
Swiss Göteborg-Zürich
Swiss-flighten till Zürich flygs denna dag av Helvetic Airways i en Embraer 190. Då jag kom till gaten en stund efter boarding hade påbörjats var det ingen kö vid gate längre, men det fanns tydliga skyltar om prioboarding så jag misstänker att det efterlevdes.
Flygplanet är konfat 2+2, vilket betyder 1+1 i business - dvs både gång och fönster. Det tycker jag är väldigt skönt eftersom jag gillar fönsterplatser, men vill ogärna störa den som sitter utanför om jag behöver resa mig upp av någon anledning. Nackdelen med detta flyget är det väldigt bristfälliga utrymmet mellan sätena, klart lurigt att få plats med benen även mig mig som inte är jättelång.
Före start delas tidningar, vatten och våtservett ut till alla i business. Det är 7 rader business idag, helt fullt, med snygg grå garding bakåt. Det påpekas också tydligt i högtalarna att toaletten fram är för business endast.
Strax efter start severas mat på en bricka, och därefter dryck. Maten var varm och mycket god, till dryck blev det champagne. Brickan som maten kom på var ganska liten, och hade en tendens att vilja glida omkring på bordet när jag hanterade maten.
Stort plus ur mitt perspektiv är osten på stenskiva som serveras till maten, väldigt charmigt och gott om man som jag gillar ost. Ett tag efter maten servertats severades det en efterrätt separat. Dock fick jag själv ta initiativ och be om kaffe.
Överlag trevlig flygning - väldigt bra mat, men bitvis lite förvirrad service ombort. Bland annat tappade de bort min kaffebeställning. Jag kan också sakna en meny - jag hade gärna viljat veta vad jag faktiskt åt för något.
Zürich
Vid landning blir det efter mycket taxande till slut tydligt att det är buss till terminalen som gäller. Efter en djup suck så börjar jag förbereda mig mentalt för att trängas på en trång buss i 15min. Men så händer det, vi 14 i businessclass får en egen buss som kör iväg direkt när alla 14 kommit ombord. Fantastisk service!
Efter att ha läst lite om Senator-loungen vid E-piren så var det helt självklart att det var dit jag skulle när jag nu har 4 timmar att döda. Det bär således av direkt mot tåget.
Vidare i många långa rulltrappor!
Väl framme i loungen kan jag bara säga att den är fantastisk. Riktigt stor, ljus och härlig stämning. När jag kommer dit är det kanske 4 andra där, vilket såklart bidrar till det positiva intrycket.
Tyvärr var det dåligt väder, så terrassen var stängd.
Istället bär det av direkt till whisky-baren.
Efter en snabb fundering får jag en japansk rekommenderad för mig - smakade riktigt gott.
Sedan lite kaffe och glass.
Spenderade mycket tid med att titta ut genom fönstren, AV-geek som jag är. Dessutom lite häftigt att de har en liten skog på flygplatsen, mellan två landingsbanor. Det har jag nog inte sett någon annan stans.
Framåt kvällsmatsdags beställde jag mat av kocken, som tillagar på beställning (dock samma mat som severas i de andra Senatorloungerna på buffé). Fanns även ett bra snacks- och godisutbud.
Tog en sista whisky (en octomore, efter rekommendation från en vän - god, men kan inte riktigt förstå att man skulle vilja röka cigarr till den - cigarren kan ju knappast smaka något efter den whiskyn), och drog mig sedan tillbaka in i Schengen. Vid passkontrollen frågade de var jag hade landat ifrån, som om att de utgår från att alla som kommer in genompasskontrollen har landat med ett flygplan från non-Schengendestination. Mycket underligt
Swiss Zürich-Schiphol
Nästa flight blir en A320, men betydligt mer utrymme för benen än den förra flighten. Vattenflaska, tydingar och våtservett före start, och sedan servering utan vagn. Bara 2 rader business på den här resan, så kanske därför de körde utan vagn? Väldigt bra service överlag på den här flighten.
Kall mat denna gång (för att det är kortare flygning, eller senare på kvällen?), men ändå fantastiskt god. Återigen ost, trevligt!
Blirinte automatiskt erbjuden kaffe nu heller (kanske bara i Skandinavien man gör så?), men kunde utan problem få en kopp när jag frågade.
Madurodam
Väl på Schiphol landar vi någonstans ute på vichan, och får så spendera 15min på taxningsbanor innan vi till slut når fram till terminalen. Väl av flyget är det ytterliggare 10min gångväg tills jag äntligen kommer ut ur själva terminalen och kan ta riktning mot hotellet.
Rum är bokat på Sheraton, vilket är ca 2 minutyers gångväg inomhus från själva terminalen. Mycket praktiskt.
På onsdagsmorgonen bär det av in till Haag. Tågen går varje halvtimme. De är inte av det modernaste snittet, men helt okej bekvämlighet och verkar ha god tillförlitlighet. Väl i Haag blir det en frisk promenad ut till Madurodam.
Schiphol
Lämnar hotellet på torsdag morgon och vandrar direkt mot Departures 1 på Schiphol, där Lufthansa har sin incheckning vid disk 1. Ingen kö till business-incheckningen.
Tog mig snabbt vidare till säkerhetskontrollen och fast track. Det verkar inte finnas fast track för *G, utan bara för business-pax, såvitt jag förstod. Kunde snabbt klara av säkerhetskontrollenn, och försökte sedan navigera mot "Lounge 26" som damen i incheckningsdisken snällt antecknat på mitt boarding pass.
Efter en del krånglande hittar jag till slut Aspire-loungen, som verkar hantera business hos de flesta StarAlliance-bolag. Däremot ingen *G-logga - det kanske inte finns någon lounge för *G på Schiphol?
Bland de mer oinspirerande loungerna jag sett är det i varje fall, acceptabel frukost men otroligt tråkig insida.
Åt en snabb frukost och gav mig sedan ut i terminalen istället i hopp om trevligare omgivning.
På vägen ut i terminalen passerar jag denna lounge, som onekligen ser betydligt roligare ut. Ska man flyga från Schiphol så ska man nog flyga SkyTeam...
Lufthansa Schiphol-München
CRJ900 är det tydligen som gäller såhär på morgonen mot München. Ingen prioboarding över huvud taget utropas eller skyltas, alla på en gång är det som gäller här.
3 rader i business i 1+1 konfig, 3 pax totalt i business. Lite svårt att se hur det ser ut bak i ekonomi, men verkar väldigt fullt. Tidningar delas ut före start, men ingen dryck. Helt OK benutrymme, och frächt flygplan överlag.
På den här flighten dukar de med duk på bordet tydligen, enda gången jag får det.
Mycket trevlig frukost! Varmt bröd, och de färska bären till mjölken lyfte hel måltiden.
Erbjuden kaffe utan att fråga! Första och enda gången.
München
Buss från flygplanet blev det i München, förutom för herren på rad 1 som blev upphämtad i en svart bil och prompt ivägkörd mot vad jag bara kan anta är en av First-loungerna.
Väl inne i terminalen börjar jag med att kolla på Senator-loungen vid G28, men ger snabbt upp den idén - mycket folk, mörk och tradig lounge utan utsikt över plattan. Tar mig så istället ut till loungen vid K-gaterna.
Ljus och härlig lounge, dessutom väldigt stor och nästan folktom. Definitivt värd den korta tågresan.
Lustig cider serveras i loungen, läskigt grön men helt okej i smaken.
Mellan G och K går det monorail-tåg var 4:e minut. Ingen passkontroll. Så någon större tidsmarginal behövs egentligen inte för att sitta i loungen vid K istället för G.
Lufthansa München-Frankfurt
Prioboarding utropades, men var inte skyltad. Kunde inte se huruvida den efterlevdes då jag var bland de första ombord.
Ombord på denna A320 (med genomsnittligt benutrymme) var det 5 rader business, lite drygt halvfullt. Lite svårt att se beläggningen i ekonomi pga gardinen, men såg inte ut att vara fullt i alla fall.
Boarding färdig i god tid, och tidningar delades ut i business före start.
Matserveringen kommer igång strax efter start. De öppnar en ny, stor champagneflaska för mitt glas, och då var jag bland de sista att bli serverad. Vad gör de med resten av flaskan egentligen?
Det var en ganska stressad servering i det stora hela på denna 25min flight. Maten var okej, men inte mer.
Frankfurt
Väl i Frankfurt hamnade vi vid B, så jag fick vandra över till A för att hitta en Senatorlounge för mitt korta besök på flygplatsen.
Det var en i mitt tycke trevlig lounge, med bra utsikt över plattan. Hann ta en snabb fika i form av en GT och några kakor innan det bar iväg mot min flight hem.
Nackdelen med loungens placering var att jag sedan behövde vandra tillbaka hela vägen till B-gaterna igen, dvs 6 trappor ner och sedan 6 trappor upp i andra änden då det är ständig kö till hissarna. Riktigt frustrerande logistik. Påminn mig om att inte byta på Frankfurt igen.
Lufthansa Frankfurt-Göteborg
Jag var inte ensam om att vilja åka till Göteborg denna dag. Crew var dessutom sent inkomna, så det blev boarding 20min senare än planerat. Välfungerande prioboarding, förutom att det blir buss till flyget - vilket betyder att de familjer med små barn och alla business pax som gått på bussen först hamnar längst in och får gå av sist. Inte ett stort problem för mig, men tycker lite synd om barnfamiljerna i det läget.
En A321 till Göteborg, dessutom helt fullt ombord. Verkar vara ett gäng som fått opup till business också. Tidingar delas ut före start.
Efter start drar kabinpersonalen igång i sin hörna, men stänger inte gardinen mot ekonomi vilket gör att det direkt börjar köa ekonomipax till den främre toaletten - och fortsätter så till och från under hela resan trots sporadiska tillsägelser av crew.
Maten är inte så omfattande som jag hade hoppats med tanke på tiden på dagen (kvällsmat), dock väldigt god. Fanns ingen champagne på denna flight, men dock annat bubbel.
Överlag känns servicen på denna flight mycket som SAS Plus, med tre relevanta skillnader;
1. Servering på porslin, vilket känns väldigt trevligt.
2. Seatblock i mittensättet är obetalbart på en helt fullbokad flight.
3. Ingen automatisk kaffeservering.
Däremot frågar de om jag vill ha något mer att dricka, vilket är en självklar queue för att beställa en kopp kaffe. Succé! Överlag, trevlig personel med ett leende på läpparna.
Slutsatser
Jag kommer nog definitivt välja Swiss igen om jag får chansen. Både i luften och på marken slår de det mesta som jag testat. Jag tycker absolut det är värt en omväg om tiden finns. Vad gäller Lufthansa är jag lite mer tveksam till huruvida det är värt pengarna att åka business, och varken Frankfurt eller München imponerade sådär väldigt mycket (även om München var milsvis trevligare att orientera sig på jämfört med Frankfurt).
Bakgrund
Jag hade ett par dagar att döda under min semester, och jag jag hade så en idé om att jag ville besöka Madurodam en sväng. Madurodam är en miniatyrstad som finns i Haag, ett ganska stort bygge utomhus.
Om jag då ändå skulle resa till Schiphol så tänkte jag att jag får göra något roligt av det, och kikade en sväng på vilka bolag jag kunde boka business med för ett rimligt pris någon månad i förväg. Valet hamnade så på Swiss på ditresan och Lufthansa på hemresan.
Landvetter
När jag kommer ut till Landvetter så får jag för ovanlighetens skull styra vänster istället för min vanliga högersväng vid ingången som tar en mot SAS-diskarna. På Landvetter hanteras Swiss incheckning tillsammans med Brussels, och de verkar använda Menzies för handling på Landvetter. Det är ingen kö till Business-disken (men en ganska omfattande sådan till ekonomi), så jag tar mig snabbt fram och kan checka in.
Jag får mina boardingpass (ett för varje leg), och får frågan om jag vet var Menziesloungen ligger. Det är tydligen den som agerar businesslounge för Swiss på Landvetter. Tyvärr får jag inget fodral till boardingpassen, hade hoppats på det.
Går genom fast track, även den helt utan kö, och får som vanligt ta mig igenom en slumpkontroll med svabbning av min väska. Tydligen inga sprängämnen med mig idag heller. Genar snabbt ut genom lite lite gömda utgången innan taxfree-butiken och går med raska steg bort mot loungerna. Trots erbjudande om Menziesloungen (som jag aldrig besökt) så blev det SAS-loungen då jag fått uppfattningen om att maten överlag håller lite bättre klass där - och jag var i det här läget betydligt mer lunch-sugen än fika-sugen.
Dagens rätt blev lax, potatissallad och örtsås med ett glas rosé. Lagom tills kaffet var avslutat var det läge att bege sig mot gate.
Swiss Göteborg-Zürich
Swiss-flighten till Zürich flygs denna dag av Helvetic Airways i en Embraer 190. Då jag kom till gaten en stund efter boarding hade påbörjats var det ingen kö vid gate längre, men det fanns tydliga skyltar om prioboarding så jag misstänker att det efterlevdes.
Flygplanet är konfat 2+2, vilket betyder 1+1 i business - dvs både gång och fönster. Det tycker jag är väldigt skönt eftersom jag gillar fönsterplatser, men vill ogärna störa den som sitter utanför om jag behöver resa mig upp av någon anledning. Nackdelen med detta flyget är det väldigt bristfälliga utrymmet mellan sätena, klart lurigt att få plats med benen även mig mig som inte är jättelång.
Före start delas tidningar, vatten och våtservett ut till alla i business. Det är 7 rader business idag, helt fullt, med snygg grå garding bakåt. Det påpekas också tydligt i högtalarna att toaletten fram är för business endast.
Strax efter start severas mat på en bricka, och därefter dryck. Maten var varm och mycket god, till dryck blev det champagne. Brickan som maten kom på var ganska liten, och hade en tendens att vilja glida omkring på bordet när jag hanterade maten.
Stort plus ur mitt perspektiv är osten på stenskiva som serveras till maten, väldigt charmigt och gott om man som jag gillar ost. Ett tag efter maten servertats severades det en efterrätt separat. Dock fick jag själv ta initiativ och be om kaffe.
Överlag trevlig flygning - väldigt bra mat, men bitvis lite förvirrad service ombort. Bland annat tappade de bort min kaffebeställning. Jag kan också sakna en meny - jag hade gärna viljat veta vad jag faktiskt åt för något.
Zürich
Vid landning blir det efter mycket taxande till slut tydligt att det är buss till terminalen som gäller. Efter en djup suck så börjar jag förbereda mig mentalt för att trängas på en trång buss i 15min. Men så händer det, vi 14 i businessclass får en egen buss som kör iväg direkt när alla 14 kommit ombord. Fantastisk service!
Efter att ha läst lite om Senator-loungen vid E-piren så var det helt självklart att det var dit jag skulle när jag nu har 4 timmar att döda. Det bär således av direkt mot tåget.
Vidare i många långa rulltrappor!
Väl framme i loungen kan jag bara säga att den är fantastisk. Riktigt stor, ljus och härlig stämning. När jag kommer dit är det kanske 4 andra där, vilket såklart bidrar till det positiva intrycket.
Tyvärr var det dåligt väder, så terrassen var stängd.
Istället bär det av direkt till whisky-baren.
Efter en snabb fundering får jag en japansk rekommenderad för mig - smakade riktigt gott.
Sedan lite kaffe och glass.
Spenderade mycket tid med att titta ut genom fönstren, AV-geek som jag är. Dessutom lite häftigt att de har en liten skog på flygplatsen, mellan två landingsbanor. Det har jag nog inte sett någon annan stans.
Framåt kvällsmatsdags beställde jag mat av kocken, som tillagar på beställning (dock samma mat som severas i de andra Senatorloungerna på buffé). Fanns även ett bra snacks- och godisutbud.
Tog en sista whisky (en octomore, efter rekommendation från en vän - god, men kan inte riktigt förstå att man skulle vilja röka cigarr till den - cigarren kan ju knappast smaka något efter den whiskyn), och drog mig sedan tillbaka in i Schengen. Vid passkontrollen frågade de var jag hade landat ifrån, som om att de utgår från att alla som kommer in genompasskontrollen har landat med ett flygplan från non-Schengendestination. Mycket underligt
Swiss Zürich-Schiphol
Nästa flight blir en A320, men betydligt mer utrymme för benen än den förra flighten. Vattenflaska, tydingar och våtservett före start, och sedan servering utan vagn. Bara 2 rader business på den här resan, så kanske därför de körde utan vagn? Väldigt bra service överlag på den här flighten.
Kall mat denna gång (för att det är kortare flygning, eller senare på kvällen?), men ändå fantastiskt god. Återigen ost, trevligt!
Blirinte automatiskt erbjuden kaffe nu heller (kanske bara i Skandinavien man gör så?), men kunde utan problem få en kopp när jag frågade.
Madurodam
Väl på Schiphol landar vi någonstans ute på vichan, och får så spendera 15min på taxningsbanor innan vi till slut når fram till terminalen. Väl av flyget är det ytterliggare 10min gångväg tills jag äntligen kommer ut ur själva terminalen och kan ta riktning mot hotellet.
Rum är bokat på Sheraton, vilket är ca 2 minutyers gångväg inomhus från själva terminalen. Mycket praktiskt.
På onsdagsmorgonen bär det av in till Haag. Tågen går varje halvtimme. De är inte av det modernaste snittet, men helt okej bekvämlighet och verkar ha god tillförlitlighet. Väl i Haag blir det en frisk promenad ut till Madurodam.
Schiphol
Lämnar hotellet på torsdag morgon och vandrar direkt mot Departures 1 på Schiphol, där Lufthansa har sin incheckning vid disk 1. Ingen kö till business-incheckningen.
Tog mig snabbt vidare till säkerhetskontrollen och fast track. Det verkar inte finnas fast track för *G, utan bara för business-pax, såvitt jag förstod. Kunde snabbt klara av säkerhetskontrollenn, och försökte sedan navigera mot "Lounge 26" som damen i incheckningsdisken snällt antecknat på mitt boarding pass.
Efter en del krånglande hittar jag till slut Aspire-loungen, som verkar hantera business hos de flesta StarAlliance-bolag. Däremot ingen *G-logga - det kanske inte finns någon lounge för *G på Schiphol?
Bland de mer oinspirerande loungerna jag sett är det i varje fall, acceptabel frukost men otroligt tråkig insida.
Åt en snabb frukost och gav mig sedan ut i terminalen istället i hopp om trevligare omgivning.
På vägen ut i terminalen passerar jag denna lounge, som onekligen ser betydligt roligare ut. Ska man flyga från Schiphol så ska man nog flyga SkyTeam...
Lufthansa Schiphol-München
CRJ900 är det tydligen som gäller såhär på morgonen mot München. Ingen prioboarding över huvud taget utropas eller skyltas, alla på en gång är det som gäller här.
3 rader i business i 1+1 konfig, 3 pax totalt i business. Lite svårt att se hur det ser ut bak i ekonomi, men verkar väldigt fullt. Tidningar delas ut före start, men ingen dryck. Helt OK benutrymme, och frächt flygplan överlag.
På den här flighten dukar de med duk på bordet tydligen, enda gången jag får det.
Mycket trevlig frukost! Varmt bröd, och de färska bären till mjölken lyfte hel måltiden.
Erbjuden kaffe utan att fråga! Första och enda gången.
München
Buss från flygplanet blev det i München, förutom för herren på rad 1 som blev upphämtad i en svart bil och prompt ivägkörd mot vad jag bara kan anta är en av First-loungerna.
Väl inne i terminalen börjar jag med att kolla på Senator-loungen vid G28, men ger snabbt upp den idén - mycket folk, mörk och tradig lounge utan utsikt över plattan. Tar mig så istället ut till loungen vid K-gaterna.
Ljus och härlig lounge, dessutom väldigt stor och nästan folktom. Definitivt värd den korta tågresan.
Lustig cider serveras i loungen, läskigt grön men helt okej i smaken.
Mellan G och K går det monorail-tåg var 4:e minut. Ingen passkontroll. Så någon större tidsmarginal behövs egentligen inte för att sitta i loungen vid K istället för G.
Lufthansa München-Frankfurt
Prioboarding utropades, men var inte skyltad. Kunde inte se huruvida den efterlevdes då jag var bland de första ombord.
Ombord på denna A320 (med genomsnittligt benutrymme) var det 5 rader business, lite drygt halvfullt. Lite svårt att se beläggningen i ekonomi pga gardinen, men såg inte ut att vara fullt i alla fall.
Boarding färdig i god tid, och tidningar delades ut i business före start.
Matserveringen kommer igång strax efter start. De öppnar en ny, stor champagneflaska för mitt glas, och då var jag bland de sista att bli serverad. Vad gör de med resten av flaskan egentligen?
Det var en ganska stressad servering i det stora hela på denna 25min flight. Maten var okej, men inte mer.
Frankfurt
Väl i Frankfurt hamnade vi vid B, så jag fick vandra över till A för att hitta en Senatorlounge för mitt korta besök på flygplatsen.
Det var en i mitt tycke trevlig lounge, med bra utsikt över plattan. Hann ta en snabb fika i form av en GT och några kakor innan det bar iväg mot min flight hem.
Nackdelen med loungens placering var att jag sedan behövde vandra tillbaka hela vägen till B-gaterna igen, dvs 6 trappor ner och sedan 6 trappor upp i andra änden då det är ständig kö till hissarna. Riktigt frustrerande logistik. Påminn mig om att inte byta på Frankfurt igen.
Lufthansa Frankfurt-Göteborg
Jag var inte ensam om att vilja åka till Göteborg denna dag. Crew var dessutom sent inkomna, så det blev boarding 20min senare än planerat. Välfungerande prioboarding, förutom att det blir buss till flyget - vilket betyder att de familjer med små barn och alla business pax som gått på bussen först hamnar längst in och får gå av sist. Inte ett stort problem för mig, men tycker lite synd om barnfamiljerna i det läget.
En A321 till Göteborg, dessutom helt fullt ombord. Verkar vara ett gäng som fått opup till business också. Tidingar delas ut före start.
Efter start drar kabinpersonalen igång i sin hörna, men stänger inte gardinen mot ekonomi vilket gör att det direkt börjar köa ekonomipax till den främre toaletten - och fortsätter så till och från under hela resan trots sporadiska tillsägelser av crew.
Maten är inte så omfattande som jag hade hoppats med tanke på tiden på dagen (kvällsmat), dock väldigt god. Fanns ingen champagne på denna flight, men dock annat bubbel.
Överlag känns servicen på denna flight mycket som SAS Plus, med tre relevanta skillnader;
1. Servering på porslin, vilket känns väldigt trevligt.
2. Seatblock i mittensättet är obetalbart på en helt fullbokad flight.
3. Ingen automatisk kaffeservering.
Däremot frågar de om jag vill ha något mer att dricka, vilket är en självklar queue för att beställa en kopp kaffe. Succé! Överlag, trevlig personel med ett leende på läpparna.
Slutsatser
Jag kommer nog definitivt välja Swiss igen om jag får chansen. Både i luften och på marken slår de det mesta som jag testat. Jag tycker absolut det är värt en omväg om tiden finns. Vad gäller Lufthansa är jag lite mer tveksam till huruvida det är värt pengarna att åka business, och varken Frankfurt eller München imponerade sådär väldigt mycket (även om München var milsvis trevligare att orientera sig på jämfört med Frankfurt).