Senaste nytt

Bombdåd i Thailand (bl a i Hua Hin, Phuket) igår 2016-AUG-11.

Dr. Miles

Expert
Det blev flera terrordåd i Thailand natten till idag 12 aug 2016.
4 personer dog och över 30 personer är skadade hittills. :(

Numerous bombs in the South after Hua Hin blasts | Bangkok Post: news
Bombs rattle Phuket's Patong, Phangnga | Bangkok Post: news
Numerous bombs in the South after Hua Hin blasts | Bangkok Post: news
Fire engulfs Lee Mart supermarket in Trang | Bangkok Post: news


Ovanligt att Hua Hin drabbas av denna sorts terrordåd. Jag kommer inte ihåg att de blev drabbade av terrordåd förut (i alla fall sista 20 åren).

Hoppas att ingen här och deras familj inte har blivit drabbade.
 

Ozz

Medlem
Startade sekunderna efter dig en tråd i samma ämne som jag bett moderator stänga/ta bort.

Det blir så overkligt verkligt när man ser bilder från "sina grannkvarter" i Phuket och en viss olustkänsla infinner sig i kroppen denna morgonen eftersom vi åker på semester österut på måndag. Nu skall vi till Bali en sväng först men landar i Phuket om ett par veckor. Man får hoppas att det lugnar ner sig men som det känns nu så känns det jävligt olustigt.

Ytterligare några länkar: Phuket News Phuket Gazette Expressen Aftonbladet
 

Johan67

Medlem
Oerhört trist att sådant här händer och det verkrar dessutom bli allt oftare.

Jag blir skärrad eftersom jag kunde ha varit där, i Orlando, i Paris, i Bryssel etc.

Hur änker Ni övriga när Ni är på väg eller redan på resa?
 

johhenrik

Medlem
Oerhört trist såklart. Däremot har jag inte sett någon källa på att detta är ett terrordåd. @Dr. Miles vad har du hittat?
If it walks like a duck? Det ligger såklart i Thailands intresse att inte kalla detta terrorism utan vanligt lokalt käbbel. 11 bomber på olika ställen i landet, premiärministern säger det är "ett försök att skapa kaos och förvirring", ja, det låter som terrorism i mina öron. Men sen är ju iofs definitionen av terrorism inte klarlagd heller internationellt.
 
If it walks like a duck? Det ligger såklart i Thailands intresse att inte kalla detta terrorism utan vanligt lokalt käbbel. 11 bomber på olika ställen i landet, premiärministern säger det är "ett försök att skapa kaos och förvirring", ja, det låter som terrorism i mina öron. Men sen är ju iofs definitionen av terrorism inte klarlagd heller internationellt.
Det är väl en ganska stor skillnad. Maffian som försöker ta kontroll, IS som utför dåd mot turister eller galna kristna som vill bomba muslimer. Att då direkt stämpla det som terrordåd är ju väldigt spekulativt. Detta på ett forum där man helst inte skall spekulera alls, utan ha 3 oberoende källor (alternativt avherald som ses som facit). För mig känns det konstigt att då ha terrordåd i rubrik och ett antal gånger i texten.
 
Hemskt. Jag hoppas nu verkligen att det inte är något som trappas upp. På SVT i morse spekulerades det om grupperingar som antingen var missnöjda med söndagens valresultat eller möjligtvis rebeller från Pattani (södra Thailand). Oavsett vilka det är som ligger bakom är det ytterst obehagligt med strategiska attacker mot turistresmål.
 

Abbs

Medlem
Det är väl en ganska stor skillnad. Maffian som försöker ta kontroll, IS som utför dåd mot turister eller galna kristna som vill bomba muslimer. Att då direkt stämpla det som terrordåd är ju väldigt spekulativt. Detta på ett forum där man helst inte skall spekulera alls, utan ha 3 oberoende källor (alternativt avherald som ses som facit). För mig känns det konstigt att då ha terrordåd i rubrik och ett antal gånger i texten.
Tror du har en skev uppfattning om vad terrordåd är. Alla ovan nämnda grupper är kapabla till att utföra terrordåd. Om det ej är ett terrordåd, vad är det då? Vardagsbombning?
 

Magino

Medlem
Det är väl en ganska stor skillnad. Maffian som försöker ta kontroll, IS som utför dåd mot turister eller galna kristna som vill bomba muslimer. Att då direkt stämpla det som terrordåd är ju väldigt spekulativt. Detta på ett forum där man helst inte skall spekulera alls, utan ha 3 oberoende källor (alternativt avherald som ses som facit). För mig känns det konstigt att då ha terrordåd i rubrik och ett antal gånger i texten.

USA skulle kalla detta för domestic terrorism?
 
Toppen