Senaste nytt

Pilot för en dag..

Casimir

Ny medlem
Hur är det att vara flygare i dagens samhälle? jag fick möjligheten att bekanta mig närmare under en dag.

Klockan är 05:30 på en kall april morgon och piloten som jag ska hänga med idag hämtar upp mig och vi åker mot arlanda terminal 5.
första flygningen idag för mig är morgon flighten till Oslo, och vi rör oss mot planet efter en halvtimme lång briefing med besättningen. planet för idag är enligt kapten och styrman SAS's nyaste 737-700, SE-RER.

när vi paserar den långa kön som väntar på att få boarda planet får jag en väldigt självgod känsla, åh nej, nu låter jag ond.. well.
anyway det första jag märker när jag kommer till Cockpiten är hur trångt jag kommer få det i jumpseat hela dagen. Jumpseaten var bara en metallbricka som man fällde ned från sidan av väggen. men det kunde jag låta hindra mig från dagens flygningar.

nu var det bara fem minuter kvar till boarding och det var dags för en runda runt flygplanet med kapten.
han visade alla områden på flygplanet som man måste kolla innan varje flygning, som bland annat: Slats, Flaps och vingen i allmänt, Landningstället fram samt bak, motorerna och roder ETC.

sedan, boarding inga konstigheter. sedan började det roliga..
för att kunna följa med i konversationen med tornet fick jag ett par hörlurar som även agerade som hörselskydd.
Hörselskydd? ja, Hörselskydd. efter att ha åkt så många gånger i kabin vilket man då oftast gör så blir man väldigt förvånad över hur mycket det låter framme i cockpit.

vi taxar ut på bana 08 och lyfter strax därpå mot skyn, och sedan mot norge.

vi blir erbjudna en standard SAS frukost bestående av macka, yogurth med musli samt juice, Helt ok, inga konstigheter här. sedan njuter jag bara av utsikten. inte den på marken för det är bara träd, men horisonten.
DSC01059.jpg
Roligt!

vi landar i Oslo en stund senare lite efter tidtabell och stannar vid gaten
Just på Oslo resan lyckades jag inte knäppa så mycket bilder, men vänta! det kommer mer detta var bara första resan.


Arlanda-Rom fiumicino


Under Stoppet i Arlanda hinner jag fixa en bättre bild av cockpit som ni ser:
DSC01049.jpg
Start från Arlanda, no problem.
nu väntade en 3 timmar lång resa till rom och fantastiska landskap.
Ja, där satt man lycklig som jag vet inte vad eftersom Jag är en flygnörd. dock blir man lite uttråkad av att sitta 3 timmar på en metall bricka helt rakt upp.

När vi flög igenom europas tättrafikerade luftrum var det kul att gissa ifrån vart alla plan kom från när man hörde deras brytning.
när vi flög över alperna blev man helt tagen av det vackra landskapet, går inte att beskriva.
DSC01053.jpg DSC01054.jpg

Jag har valt att dela upp den här storyn i två för det blir annars för mycket skrivande till för lite tid.

del 2, comming soon . .
 

Palazzi

Medlem
Jag har väntat på ett sånt här reportage! :) Jag har inte suttit med i Cockpit på ett passagerarplan de senaste 15 åren iaf, så det är kul att få sig en liten påminnelse.

Jag flyttar till Sverige om 2mån och funderar på att flyga lite själv (tyvärr inte i en 737-700;)). Det är en speciell känsla att sitta där framme i cockpit:eek:

PS. Såg du när jag vinkade från alperna?;)
 
Att vara pilot och jobba med något som man älskar att göra är en förmån som jag är glad över att få göra varje dag.
Jag är väldigt glad att jag inte längre jobbar på shorthauls. För det är riktigt slitigt med tidig morgon och sen kväll.

Nu var det ett par år sedan jag deadhead på en 737-700 men vill minnas att stolen sitter bakom CMD stolen?.
 

GOTATH

Medlem
Väldigt intressant. Någon gång får man kanske plats cpt vid inchekning. En kursare fick det i julas och jag är lite lagom avundsjuk:p Ser fram emot del 2!
 
Kul med cockpit!
I mars skulle jag åka med LH A320 MUC-ARN, jag kom från BUD. Vi var sena från BUD o jag fick springa till gate. Då jag tillslut kom fram va kärran överbokad & nästan färdig boardad , jag erbjöds hotel och ombokning till dagen efter. Jag blev upprörd och sa att jag behöver åka hem. Då tittar gatekvinnan på min väska, hon pekar på ett SAAB Viggen märke jag har påklistrat och frågar om jag jobbar inom flyget. Jag sa att jag är utbildad flygmekaniker(Gjorde lumpen som flygmek på Viggen 1999/2000) Hon tar upp en telefon, ringer ett samtal och säger sedan att hon ordnat plats åt mig. LH Kaptenen har erbjudit mig plats i cockpit!!! Min kabinväska fick en bagagetagg och jag fick ett boardingoass där det stod jumpseat. Det hela slutade med en riktigt trevlig och oförglömlig resa på jumpseat på flightdeck ned A320 till ARN. A320 har ett förvånansvärt rymligt flightdeck och jumpseatstolen var en rejäl pjäs placerad strax bakom, mellan piloterna. LH kaptenen var nära pensionen och en gammal F-4 Phantom fighter jockey. Mycket trevlig människa som berättade om spännande kurvstrider han upplevt som ung pilot under 1970-talet mot bla Draken & Viggen över Östersjön. Han gillade verkligen SAABs militära jetflygplan och gubben med fru ska till Linköping 03 juni och besöka svenska flygvapnets stora flygdag. Tunnan, Lansen , Draken & Viggen kommer bli hans höjdpunkter där.
Boardingkortet har jag självklart sparat!
 
Last edited:
Toppen