Senaste nytt

SAS interkontinental ankomstlounge på Arlanda - Hur utnyttja?

fcx

Medlem
En diskussion om ett helt annat ämne ledde fram till en fundering.

Som ankommande på en interkontinental flygning med SAS till Arlanda så har man rätt till lounge vid ankomst. Detta är en förmån som funnits ganska länge, och gäller:
  • Som EBG/EBD, oavsett klass.
  • Vid resa i Business/Plus, oavsett status.
Frågan är dock hur man tar sig till loungen om Arlanda är den slutgiltiga destinationen, eftersom det är transfer security på Arlanda vid ankomst utanför Schengen. Kommer man igenom den med boardingkort från ankommande flyg?

Någon med erfarenhet?
 

fcx

Medlem
Är osäker på under vilka premisser man har tillgång till lounge vid ankomst, men visst finns det en väg från F-gates precis efter passkontrollen tillbaka till airside Schengen ungefär vid gate F5 (där Schengen transferbussen går).
http://www.swedavia.se/PageFiles/116/ARN_Terminal 5_20-05-16.pdf

Jo, det är korrekt att det finns en gång från F-non schengengates till F-schengengates. Vid ankomst kommer du dock inte till gateområdet utan efter passkontrollen är man direkt ute landside i bagagehallen.

Vill man tillbaka till gaterna måste man antingen ut genom tullen och sedan ordinarie security, eller ta transfer security precis vid passkontrollen.
 

Agö

Medlem
Hmm. Gjorde sådan transfer från Hong Kong och vidare till Oslo i april. Minns faktiskt inte om jag visade boardingkort vid transfersäkerhetskontrollen.
 

sweflyer

Medlem
Finns det inte en liten diskret trappa på höger sida när man kommer från passkontrollen och går ut mot bagageområdet? Aldrig testat, men den är skyltad som att man kommer tillbaka till gateområdet om jag inte minns fel
 

olo

Medlem
Jag har nyttjat den vägen från Hongkong för vidare färd mot Göteborg. Jag blev insläppt på T5, men det var lite diskussion eftersom GOT-kärran går från T4. När jag påpekade att den var försenad och hävdade att jag ville shoppa lite på T5 kom jag igenom.
Helt osannt var det inte för mitt resesällskap köpte ett par strumpor på väg till loungen...

TS fråga är mycket relevant, för visst är reglerna sådana, men vet Swedavia om det..?
 

fcx

Medlem
Finns det inte en liten diskret trappa på höger sida när man kommer från passkontrollen och går ut mot bagageområdet? Aldrig testat, men den är skyltad som att man kommer tillbaka till gateområdet om jag inte minns fel

Jo, och då kommer man till säkerhetskontrollen och vakterna där.
 

Homer

Medlem
Jag har nyttjat den vägen från Hongkong för vidare färd mot Göteborg. Jag blev insläppt på T5, men det var lite diskussion eftersom GOT-kärran går från T4. När jag påpekade att den var försenad och hävdade att jag ville shoppa lite på T5 kom jag igenom.

Det där är ju sällan något problem och har diskuterats många gånger här
Komma in i SAS lounge på Arlanda terminal 5 när man ansluter till inrikes? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Men att komma igenom säkerhetskontrollen utan boardingkort för avgång från ARN är ju en helt annan situation.
 
  • Gilla
Reactions: bnr

olo

Medlem
Det där är ju sällan något problem och har diskuterats många gånger här
Komma in i SAS lounge på Arlanda terminal 5 när man ansluter till inrikes? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Men att komma igenom säkerhetskontrollen utan boardingkort för avgång från ARN är ju en helt annan situation.
Jo, jag vet. Jag har säkert gjort 20-talet ingångar på T5 med BP för T4, men jag upplevde transfersäkerhetskontrollen som kinkigare. Och framförallt så vet jag därav att de kontrollerade boardingkort.
 
Toppen