Senaste nytt

Betala för lounge-access i Istanbul?

Milkman

Ny medlem
Jag undrar vad det finns för möjligheter att betala för att få komma in i en Lounge? Specifikt tänker jag på Istanbul-Loungen. Kommer vara 6-7h i Istanbul i september, och 24h i januari för en transfer till Tokyo, och eftersom jag kommer släpa med mig skidutrustning till Japan ids jag inte bege mig ut i Istanbul, utan planerar att uppehålla mig på flygplatsen.

Jag har inga guldkort eller liknande, så jag undrar om man kan köpa in sig i Loungen, och vad det i sådana fall kostar? Hur länge får man stanna där då?
 

Alx

Medlem
Vad jag vet så släpper TK bara in *G medlemmar och resenärer med business class biljetter i sin lounge. Det finns två andra lounger som däremot högst sannolikt ger access mot betalning om du saknar kreditkort som ger access. De heter: Prime Class CIP lounge samt HSBC club lounge. Båda ligger bredvid varandra.

Om jag hade haft 24 timmars uppehåll skulle jag aldrig i livet stanna på Ataturk. Trots att jag gillar nya TK loungen, så blir det otroligt långtråkigt efter några timmar. En taxi kostar nästan ingenting så skidorna torde vara ett mindre bekymmer.

Btw, välkommen till businessclass.se!
 

Milkman

Ny medlem
Tackar, då får det åtminstone bli ett besök där under stoppet i höst.

Det tål att tänkas på hur jag skall göra med uppehållet i Istanbul. Även om man lägger saker och ting i en taxi så är det ändå ett rent helvete att bära skidutrustning med sig...
 

Palazzi

Medlem
Finns väl förvaringsmöjligheter på Ataturk precis som på alla andra flygplatser (mot betalnings förstås). Lås in skidutrustningen och ta Alx råd: Åk in till Istanbul ! :)

BTW. Kul med skidresa i Japan! Jag har tävlat mycket i Utförsåkning fram tills för 2år sedan när skador satte stopp för karriären. Japan är nog det enda stora skidlandet jag ännu inte testat....men skulle vara roligt! :)
 

Alx

Medlem
Varför inte förvara skidor, väskor m.m. på hotellet? För du har väl inte tänkt att vara i Istanbul 24 timmar utan hotell? Det finns jättemånga löjligt billiga hotell både inne i Istanbul och ute vid flygplatsen. Absolut inte värt att snåla in på de småpengarna det kostar. Flygplatsen är ingen höjdare på natten och de lounger jag refererade till har inga riktiga sovmöjligheter.
 

agehall

Medlem
En sak man ska komma ihåg; om du betalar dig in i en lounge, så kan du räkna med att de inte vill att du ska spendera allt för många timmar där. 3-4h brukar vara vad de accepterar om du betalar cash för att komma in.

Jag är osäker på om det går att betala sig in i någon av loungerna på IST. TKs lounge går det inte i, men det *kan* gå i någon av de andra.

Under din 24h layover kan du kolla om du kan få åka på sightseeing med TK inne i IST. (Förutsatt att du reser med dem då)
 

Kricka

Medlem
Om man skall besöka shoppinggatan Istiklal Caddesi så får man räkna med cirka 50 TRY
(turkiska lira) med taxi enkel väg från Ataturk. Alla bilar verkar köra med taxameter och
Ser ut som en taxi. På dagen tar det 30-40 minuter medans det under kvällen kan ta 90 -
110 minuter enkel väg.
 
Toppen