Senaste nytt

Stockholm-Oslo-New York, hur hanteras bagaget i Oslo?

agehall

Medlem
Jag har tänkt på att SAS säger att alla måste ta ut bagaget i OSL om de ska vidare. Gäller detta även om man ska vidare till EWR med SAS, eller tänker de att alla ska vidare med inrikesflyg?

Jag kommer att flyga denna rutt i höst och har då en natt i OSL innan jag åker vidare. Måste jag då släpa ut mina väskor eller kan SAS behålla dem över natten?
 

Dr. Miles

Expert
Om du flyger intl-OSL-intl, behöver du inte hämta ditt incheckat bagage i Oslo.

Jag bekräfta att den fungerar.
 

jth

Medlem
Om du har en natt i Oslo bör du nog poängtera att de ska checka bagaget hela vägen vid incheckningen dock. Risken är ju annars att de förutsätter att du vill ha din väska över natten. Håller med om att det inte bör vara något problem.
 

Jacob

Medlem
Har du en internationell anslutning i Oslo skickas bagaget givetvis direkt till slutdestinationen, allt annat hade varit konstigt.

Men frågan är hur det fungerar när ditt anslutningsflyg är nästa dag, jag är inte helt säker på vad svaret är på den frågan.

Vissa flygplatser i världen tillåter att bagaget förvaras i bagagesystemet över natten. Det finns ju flygplatser som t.o.m uppmuntrar detta och erbjuder "early check-in" kvällen innan för att göra köerna till check-in kortare på morgonen.
Singapore Changi är ett mönsterexempel på detta.

Andra flygplatser erbjuder inte alls detta, misstänker att det främst är en säkerhetsfråga. Jag har ett svagt minne att jag läst att Arlanda inte förvarar väskor över natten i bagagesystemet i terminal 5.
 

sungtae

Medlem
Jag har lyckats checka bagage på arlanda kvällen innan. Det var två år sedan på ARN-MUC-ICN med Lufthansa. Kom från Luleå på kvällen med separat biljett. Gick över till T5 och körde self-service och bag drop, inga problem. Kunde åka in till stan och umgås med vänner, och sedan vara på Arlanda vid 7 (departure 7.45) nästa morgon. Fick dock bara boarding till München, men Lufthansa har ju printers airside så det var inga problem.
 
Toppen