Senaste nytt

Amex iphone app

Kevinator

Medlem
Är det någon som vet hur länge det dröjer för en köptransaktion att dyka upp i Amex-appen? 2 dgr har gått och inga transaktioner registrerade.. :(
 
I 99% av fallen så tar det två dagar för en transaktion att synas online och i appen (för mig, baserat på transaktioner gjorda huvudsakligen i Sverige och USA). Dvs det man köpt på måndag, syns i appen på onsdag. Ingenting kommer dock in på söndagar, utan på måndag ser man köp gjorda på fredag och lördag.

Ibland kan det hända att man ser en transaktion redan dagen efter (det kanske rör köp tidigt på morgonen). Enstaka transaktioner tar längre tid, men sällan mer än 3-4. En enda gång råkade jag ut för ett köp (i Norge) som tog hela 8 dagar innan den syntes.
 
Är det någon som vet varför det tar så lång tid för en transaktion att synas? Jag gick från ICA Mastercard till Amex och blev lite besviken på att det tar flera dagar innan jag kan se mitt köp.
 

Kevinator

Medlem
Är det någon som vet varför det tar så lång tid för en transaktion att synas? Jag gick från ICA Mastercard till Amex och blev lite besviken på att det tar flera dagar innan jag kan se mitt köp.

2 bankdgr tar det oftast är min erfarenhet. Det är inte som de andra bank- eller kreditkorten där transaktionen syns direkt. Oklart varför Amex inte klarar av detsamma.
 

Moco

Medlem
Det har med systemen och inrapporteringen att göra. Skulle dessutom tippa på att det är väldigt gamla grejer i botten.
Fördröjningen ligger ofta hos tredje part/inlösare som mer eller mindre rapporterar manuellt.
I Europa sköts allt från England. Transaktioner i England syns ofta vid batchuppdateringen efter midnatt GMT.
Titta på hemsidan t.ex. Den har i det stora hela sett likadan ut sedan lansering ~ 20 år...

Om än kanske inte perfekt, visar denna bild hur det fungerar: Kortnätverk – Wikipedia
 
Man ska inte heller glömma att en riktig bank har lite andra behov att räkna på och presentera realtidstransaktioner, och har säkert lagt en massa pengar på system som sen även kreditkorten kan dra nytta av "gratis".

Kreditkortsnätverken använder dessutom "reservationer", dvs preliminära transaktioner som skapas i realtid och som belastar kontots saldo, men som kan ändras eller tas bort när transaktionen rapporterats in "på riktigt" efter några dagar. Det är viktigt när man har en specifik, satt kreditgräns. För Amex, som i teorin inte har någon kreditgräns, blir det inte riktigt lika viktigt att varje given sekund veta hur stort skuldsaldo man har.
 
Toppen