Senaste nytt

Bästa svenska mobilabonnemang för resande?

palmen

Moderator
Håller på att byta telefon och börjar se över mina val vad det gäller operatör i Sverige och vad som erbjuds vid resa som är relativt centralt för mig och många här.
Det kommer ju även en lag under 2017 som gör det billigare med surf inom EU.

Har ni några tips på bästa operatör i Sverige där det blir billigt att surfa i USA och Asien?

När jag tittat runt verkar faktiskt Telia passa mig bäst hur mycket jag vill det eller ej. Med deras största surfpaket får man 100MB surf om dagen inom EU samt kan beställa surf i världen för 199 tror jag det var för 1GB i en vecka.
Jag har alltid avstått Telia innan för jag ogillat hur gammaldags de varit. Något bolag som erbjuder motsvarande i dagsläget?
Tele2 gör det inte och deras priser i Asien är skrattretande. Jag har dock haft Tele2 i snart 20 år så det tar emot att byta.
 

fcx

Medlem
Telia är rätt bra med deras fasta pris för en vecka (där även samtal ingår), men om man är borta i mer än en vecka så blir det rätt dyrt.

Tele2 har ju istället datapaket som räcker 30 dagar (exempelvis 500 MB i USA för 249 Sek).

Många länder är undantagna från Telias veckopris, exempelvis Japan.
 

Dr. Miles

Expert
Telenors abonnemang Telenor Frihet ingår fri surf inom EU samt Norge, Island &Schweiz. Så länge surfmängden inte överstiger din kvot.

Telenor skrev:
Våra abonnemang Telenor Frihet gäller för privatkunder och inkluderar samtal och meddelanden från annat EU/EES-land till svenska telefonnummer samt lokala nummer inom besökt EU/EES-land, samt användande av inkluderad surfmängd. Gäller ej samtal från Sverige till utlandet, samt samtal med särskild taxa. För övriga samtal se prislista. Surfhastighet upp till 1 Mbit/s utanför Skandinavien. Önskar du ta bort hastighetsbegränsningen kan du byta till löpande debitering, 0,58 kr/MB.
Mobilabonnemang - Våra mobiler och abonnemang - Telenor

De har också paketpris till vissa länder.
Telenor skrev:
Sms:a "SURF1" till 222 149 kr 1 GB 7 dagar
Respass Surf övriga Europa Sms:a "SURF2" till 222 199 kr 0,5 GB 7 dagar
Respass Surf Världen 1 Sms:a "SURF3" till 222 199 kr 0,5 GB 7 dagar
Samtalspass Världen 1 Sms:a "TAL6" till 222 99 kr 60 min 7 dagar
Telenor Respass - Kundservice - Telenor
 

palmen

Moderator
Telia är rätt bra med deras fasta pris för en vecka (där även samtal ingår), men om man är borta i mer än en vecka så blir det rätt dyrt.

Tele2 har ju istället datapaket som räcker 30 dagar (exempelvis 500 MB i USA för 249 Sek).

Många länder är undantagna från Telias veckopris, exempelvis Japan.
Tele2 är helt ok för USA, men till Asien kostar det typ 100 kronor för 50MB.
Telias abonnemang kan man förlänga en vecka till om man önskar. Medveten om att många länder är undantagna men bara Japan av de jag brukar besöka.
Telenor har också surf inom EU, dock begränsat till 1 Mbit/s vilket är väldigt lite.
 
I mitt abonnemang på Tele2 så ingår det 50 Mb surf inom EU. Inte särskilt mycket men det räcker i vart fall för att kolla e-post när jag har transfer på någon flygplats...
 
Toppen