Senaste nytt

Önskar tips på resor för att behålla sin TopBonus Guld status

DanielKif

Medlem
Har för ett tag sedan statusmatchat mig till ett Topbonus Guldkort hos AirBerlin.
Jag skulle behöva lite förslag på resor, med Stockholm som utgångspunkt, man kan göra för att behålla den. Har ett år på mig och kan mycket väl lägga ett antal weekends på att behålla statusen.
Billigt är bra, men inte nödvändigt.
Hit me!
 

SNIFF

Medlem
AB lade precis om sitt bonusprogram, https://www.airberlin.com/en/site/affiliate/landingpages/062016_Tarifuebersicht_airberlin.pdf
Krav: 50000 miles eller 60 enkelresor.

1. Det finns någon mileage multiplier på AB som gör att du kan välja en sträcka om man pendlar för att få dubbla miles. Om du hittar en billig sträcka med AB som du kan tänka dig att åka flera gånger, så kan du välja den sträckan som din utvalda sträcka för 2x-milage.

2. Från deras hemsida. Request Rejected
"With the introduction of the new airberlin fare structure, there will be a launch campaign for the Economy Classic Fare on domestic and European flights. For flight bookings made from 12 July 2016 for flights until 31 December 2016 in the Economy Classic Fare on Domestic and Europe flights, topbonus members will collect 25 % more award and status miles."

Kan vara värt att göra resorna i år i alla fall. Antar att du redan nu får 50% i exec bonus + 25% i kampanjbonus.
Så 1,25*1,50 = 1,875, på Economy Classic Fares.
Domestic/Europe => 500/1000 => 650/1250(+25% kampanj) => 975/1875(+50% gold bonus) miles inrikes/utrikes i Europa. Om du hittar en resa du kan göra flera gånger så kan du ju ta din 200% multiplier. => 1950/3750.

Du kan nog utan svårigheter få 8000 poäng om du åker en ToR inom EU till ett rätt billigt pris om du bokar lite i förväg.
Annars behöver du en hel del resor inom Europa för att nå 50000 miles eftersom det nu är fixed milage.

upload_2016-8-2_19-45-24.png
 

DanielKif

Medlem
Tack @SNIFF för en utförlig redogörelse.
Vad menar du med 8000 poäng?
Jag hittar billiga resor till både Berlin och Wien.
Economy light som ger 500 miles t/r för under 700:- och Economy Classic som ger 2500 miles t/r för ca 1100:-

Stämmer det att Economy Classic då skulle ge 2500(inkl 25% kampanjen i år) = * 1,5(guld bonus) = 3750 miles * 2(utvald sträcka) = 7500 miles
 

SNIFF

Medlem
Tack @SNIFF för en utförlig redogörelse.
Vad menar du med 8000 poäng?
Jag hittar billiga resor till både Berlin och Wien.
Economy light som ger 500 miles t/r för under 700:- och Economy Classic som ger 2500 miles t/r för ca 1100:-

Stämmer det att Economy Classic då skulle ge 2500(inkl 25% kampanjen i år) = * 1,5(guld bonus) = 3750 miles * 2(utvald sträcka) = 7500 miles
Spontant, ja. Skulle fråga dem för att vara säker.
 

Jay

Medlem
Etihads "The Residence" ger 400%. En T/R till Asien och guldet är ditt ;)
Nejmen det mest ekonomiska sättet lär vara att kvalificera med segment men det kanske inte är aktuellt?
 

SNIFF

Medlem
Jag fattar inte dock hur jag kan söka på ITA efter biljetter med AB som är Economy Classic. Alla deras bokningsklasser, ABCDEFGH...Z kan vara Economy Light, Classic osv. Men det är fare basis som avgör värdet i miles.

Någon som har en lista på fare basis man kan söka på? @Dr. Miles kanske?
 
Stämmer det att Economy Classic då skulle ge 2500(inkl 25% kampanjen i år) = * 1,5(guld bonus) = 3750 miles * 2(utvald sträcka) = 7500 miles
Så generösa är de nog inte enligt topbonus.airberlin.com/group/tb/my-route (man måste vara inloggad för att komma åt sidan):
  • No additional promotional offers (e.g. double miles promotion) can be combined with "My route".
  • The extra miles apply to standard miles and not to promotion miles that you earn e.g. with the Gold or Silver Bonus.
 
Toppen