Senaste nytt

Väldigt besviken på Solid

Avgeek

Medlem
Jag befinner mig i dagsläget utomlands. Jag fick min plånbok med cirka 900 USD stulet inkl mina kort o.s.v. Skittråkigt och jag är osäker på hur detta har hänt, men gissar på pickpocket i folkmassa. Gör en polisanmälan med hjälp av hotellet. Jag ringer sedan Amex och berättar om detta. De frågor om jag har "växlingskvitto", varpå jag nämner att jag haft dessa pengar under längre tid och att jag inte behåller kvitton. Hon säger då att det inte är någon ersättning alls som utgår då man inte har ägarbevis (?) - alltså ett kvitto. Jag tror inte att jag någonsin sparat ett kvitto från bankomatuttag, och jag växlar aldrig pengar på Forex eller liknande om det verkligen inte behövs.

Jag kollade igenom Amex Elite-villkoren och ser ingenting som står om detta under "personlig egendom", alltså under undantagen, däremot står det lääääängst ner att man behöver "ägarbevis". Tycker detta är presenterat på ett ytterst oseriöst, oprofessionellt och fult sätt. Är detta ett krav tycker jag att det tydligt ska framkomma när man läser under "personlig egendom".

Nu får jag bita i det sura äpplet och förlora pengarna, men jag har iaf lämnat in klagomål hos Amex.
 

kaktusen

Medlem
Har du ingen hemförsäkring? Vanligtvis går man genom denna först innan man använder kortets försäkring. Cash ersätts via hemförsäkringen utan "ägarbevis". Belopp som ersätts varierar beroende på försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Kevinator

Medlem
Kan man inte titta på bank- eller Amex-utdraget för ett digitalt ägarbevis? Jag har själv tidigare använt mig av digitalt bankutdrag i ett försäkringsärende för att bevisa kontantuttag.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Avgeek

Medlem
Då är det ju inte jättekonstigt för försäkringsbolaget sida om man ser objektivt på det. Man måste väl alltid visa upp kvitto på saker man hävdar har blivit stulna?
Javisst! Jag står inte emot att de vill ha kvitto, jag står emot det faktum att det inte framkommer tydligt i försäkringsvillkoren
 
Javisst! Jag står inte emot att de vill ha kvitto, jag står emot det faktum att det inte framkommer tydligt i försäkringsvillkoren
Jag har inte läst försäkringsvillkoren, utan bara det som finns på AMEXs hemsida. Där står det ju att det är inget försäkringsavtal, utan bara en beskrivning av försäkringen. Tycker också det framgår klart på sidan 9 vad som behövs, till exempel en rapport från polisen och ägarbevis. Blev du lika upprörd när du behövde en polisanmälan / polisrapport? För det står ju inte heller under "personlig egendom".

Sen frågan som tidigare ställdes, detta borde ju väl rimligtvis gå på din hemförsäkring?
 

wenne87

Medlem
Stå på dig, de har inte ens koll på sina egna villkor. jag har själv lyckats genom att kunna bevisa att jag "uppenbarligen" har rätt. Efter några omgångar och påtryckningar så ger dem med sig. Men bra att ytterligare en klagat till Amex, för större inkompetens i sveriges försäkringsbranch än damerna på Solid existerar nog inte....
 
Stå på dig, de har inte ens koll på sina egna villkor. jag har själv lyckats genom att kunna bevisa att jag "uppenbarligen" har rätt. Efter några omgångar och påtryckningar så ger dem med sig. Men bra att ytterligare en klagat till Amex, för större inkompetens i sveriges försäkringsbranch än damerna på Solid existerar nog inte....
Jag förstår att det är surt att förlora 5000 kronor. Däremot så är det ju inte ok att säga att det är pga försäkringsbolagets inkompetens detta sker. Trådskaparen uppfyller inte alla villkor (i detta fall visa upp ägarbevis). Man måste också visa upp polisanmälan, har man inte gjort polisanmälan är det ens egna fel, inte försäkringsbolagets fel.
 
Toppen