Senaste nytt

Sen incheckning ökar chansen till upgrade?

Funderade lite över om det finns något som helst sammanhang mellan när man väljer att checka in och chansen till att bli uppgraderad vid gaten?
Checkar man in 24 timmar innan så tänker jag att de ökar sannolikheten att man följer med planet och att de är de personer som checkar in sent som norpar åt sig uppgradering vid överbokade flyg?

Nu har jag lyckats bli uppgraderad vid gaten ett par gånger trots att jag i stort sett alltid checkar in så fort jag får en notis i telefonen att det är möjligt. Någon som vet om det finns någon som helst påverkan mellan inchecking och upgrade?
 

ELOS

Medlem
Hej jag checkar aldrig in förrän 90 min före avgång just av den anledningen. Det + guldkort åtminstone på Swiss och Lufthansa brukar ge stor chans till uppgradering.
 

palmen

Moderator
Utan att veta skulle jag gissa på att status går före vid uppgradering i gate än om man har ett högt boardingnummer.
När vi åkte hem från Barcelona förra året var det en EBD som blev uppgraderad till business och det var personen som checkade in först (en minut innan mig). Om det var random vem som uppgraderades eller om de gick på boardingnummer eller något annat låter jag vara osagt.
 

Tostarp

Medlem
Kan intyga att det funkar ibland. Senast för en månad sedan checkade jag medvetet in vid disk i absolut senaste stunden för en resa CPH-PVG. Blev uppgraderad i incheckningen från + till Business. Vid ombordstigning såg jag att + var absolut knökfull och att jag antagligen var typiskt överbokad. Det fanns platser både i Go och i Business. Är EBG.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Kan intyga att det funkar ibland. Senast för en månad sedan checkade jag medvetet in vid disk i absolut senaste stunden för en resa CPH-PVG. Blev uppgraderad i incheckningen från + till Business. Vid ombordstigning såg jag att + var absolut knökfull och att jag antagligen var typiskt överbokad. Det fanns platser både i Go och i Business. Är EBG.
Det kan ju lika gärna ha varit så att de 6 timmar tidigare hade gått igenom passagerarna och ansåg att du skulle ha denna uppgradering, dvs den kunde lika gärna ha kommit om du valde att checka in själv vid ett tidigare tillfälle.

Personligen har jag på senaste år fått en upgrade vid gate, fick plus till hong kong istället för go. Ingen aning om varför när go inte var fullt och vid incheckning ca 1h innan så var jag fortfarande placerad i go.
 

JohanA

Medlem
Bara för att man blir uppgraderad när man checkar in sent (sist?) betyder det inte att DET var anledningen.

När jag fått opup på LX longhaul har det alltid skett före online check in öppnar.

När jag fått opup på LH har det varit vid gate eller ombord.

På SAS vid gate.

Ser inget signifikant samband mellan boarding no och opup. Bara att överbokad kabin hjälper!
 

Jonas C

Medlem
Utan att veta skulle jag gissa på att status går före vid uppgradering i gate än om man har ett högt boardingnummer.
När vi åkte hem från Barcelona förra året var det en EBD som blev uppgraderad till business och det var personen som checkade in först (en minut innan mig). Om det var random vem som uppgraderades eller om de gick på boardingnummer eller något annat låter jag vara osagt.
Han kanske hade en högre bokningsklass på sin biljett?
 
Efter att ha läst igenom svaren så känns de som att det är mer än slump om man blir uppgraderad eller inte sen minskar det säkert inte chansen i alla fall om man checkar in sent så kanske skall börja göra de då jag ändå ser någon anledning till att checka in tidigare då jag redan valt plats sen tidigare.
 
Toppen