Senaste nytt

Tokyu Stay?

Kevinator

Medlem
De flesta på forumet verkar stanna på Hilton och andra lyxigare kedjor när man flänger ute i världen. Vi ska besöka Tokyo för första gången vid jul/nyår (9 nätter). Via Hotels.com hittade jag en kedja som heter Tokyu Stay. Bra gästrecensioner, centrala lägen, bra rum och wifi - dvs allt som är viktigt för oss. Pool och lou ge mindre viktiga då vi inte kommer att hänga på hotellet så mkt.

Någon som har erfarenhet av denna mer budgetkedja i Tokyo?

Kedjan finns i Shinjuku, Ginza, Shibuya, Aoyama, etc. Tips på vilket som är bäst för en förstagångsbesökare?
 

Dr. Miles

Expert
Tokyu Stay är en hotellkedja som har inriktat sig till affärsresenärer som stannar lite längre än vanligt i Tokyo området.
Därför de flesta rum har kokvrå, tvättmaskin&torktumlare.
Städning sker mer sällan än vanliga hotell. Bor man under 6 nätter byter de endast handdukar och morgonrockar varje dag men inte sängkläder.
Bor man längre än 7 nätter städar de endast två gånger per vecka.

De är ett dotterbolag av tågoperatör Tokyu Corp (東急電鉄) och Tokyu Corp har har också en annan hotellkedja som heter Tokyu Hotels men de är vanliga affärsresenärshotell.
 
Last edited:

dino_81

Medlem
Bodde på (då) nyöppnade Tokyu Stay Shinjuku i maj 2015 och var väldigt nöjd. Centralt och nära tågstationen Shinjuku.

Prismässigt låg hotell då något under andra likvärdiga hotell i samma området. Jag betalade runt 700:-/natt för ett comfort room. Som @Dr.Miles nämner byts inte sängkläder ut varje dygn men papperskorgar etc. töms varje dag och likaså byts handdukar. Således ingen direkt skillnad mot ett "vanligt" hotell alltså. Och precis som i stort sätt alla hotell i Japan är rummen förhållandevis små men duger absolut för två om man är ett par (dvs. en ganska smal dubbelsäng).

Tokyo är en stor stad så det beror lite på vad ni ska göra. Har ni planerat att besöka olika platser i Tokyo spelar det egentligen ingen roll vart ni bor, ni kommer ändå att bli tvungna att åka en del tunnelbana/lokaltåg/taxi för att ta er runt.

Personligen trivs jag bäst runt Shinjuku med närhet till flera parker och sevärdheter. Att kunna ta en morgonpromenad i Yoyogiparken är väldigt för mig värt mycket. Gillar även området kring Uenostationen. Orkar ni kanske ni kan byta hotell i mitten av vistelsen för att utforska ett nytt område?

IMG_3369.JPG


IMG_3370.JPG


IMG_3371.JPG
 
Toppen