Senaste nytt

Varning - AVIS saknar helt kundtjänst i Sverige

agehall

Medlem
Av olika skäl brukar jag allt för ofta hyra bil hos AVIS. Detta har resulterat i att jag fått en voucher för en gratis weekendhyra som jag försökt använda.

AVIS har ett ganska udda upplägg på denna voucher. Istället för att den används som betalning, så betalar man hyran till fullo när man hämtar ut bilen samt lämnar vouchern. När bilen sedan återlämnas så ska beloppet krediteras.

Jag använde min voucher i Sverige i mitten på Juni och när jag nu får kreditkortsräkningen står givetvis beloppet för hyran kvar, trots att jag lämnat min voucher enligt konstens alla regler.

Mitt första infall är förstås att ringa AVIS kundtjänst för att lösa detta. Det visar sig dock vara svårt. Ingen svarar och efter ca 2h i telefon ger jag upp. Dagen därpå ringer jag dem igen och efter ett par timmar till i telefon ger jag upp och väljer ny hyra i telefonmenyn. Då svarar de på under en minut! Där får jag dock inte mycket hjälp - det enda de kan göra är att tala om att kundtjänst bara har öppet 10-13 (eller vad det nu var)! WTF!? Pratar vi ett stort internationellt bolag som pysslar med konsumenter eller Kalles Ruffel & Båg på hörnet?

Jag fortsätter ringa under flera dagars tid och spenderar ganska många timmar i telefonkö. En dag får jag alternativet att bli uppringd när det blir min tur, vilket jag nappar på. Två dagar senare har fortfarande ingen ringt så jag ringer igen.

Nu kommer jag fram, men inte till kundtjänst utan samtalet kopplas till uthyrningsstationen på Arlanda som inte kan göra mer än att be uthyrande kontor höra av sig. Problemet är ju bara att det är Avis centralt som ska hantera det hela eftersom det är de som ska kreditera mitt kort.

Jag har under denna process gång även insett att Entrecard (betalade med mitt BA-visa) är helt ointresserade av att hjälpa till. De tycker bara att jag ska lösa problemet med AVIS direkt. Hade jag betalat med AmEx så hade problemet troligen varit löst nu.

Detta står även i skarp kontrast till SIXT kundtjänst som jag var tvungen att nyttja i förra veckan då biluthyraren på Azorerna vägrade ge mig min förbetalda hyrbil. Det tog visserligen en timme för dem att lösa problemet, men de svarade direkt och var otroligt hjälpsamma.
 

Moco

Medlem
Skamligt. Men bortsett från AmEx fungerar reklamation via kortutgivare generellt sett mycket dåligt i Sverige. Det är lätt att få uppfattningen att det är enkelt, men jag vill påstå att de flesta svenska banker/utgivare oftast är totalt ointresserade av att hjälpa till. Har råkat ut för en liknande situation med Hertz och Handelsbanken stod helt handfallna och visste inte hur de skulle göra innan de till slut sa rakt ut att de inte orkade hjälpa mig. Det löste sig dock genom Hertz efter mycket om och men.

Dåligt. Finns det NÅN biluthyrningsfirma som är bra ur alla aspekter egentligen?

Nej, tyvärr inte.
 

silwer

Medlem
Fråga: vilken mailadress brukar ni använda för att skriva till AVIS och gnälla att ni inte fått era extra kampanj-eurobonuspoäng för bilhyra? Hyrde i USA, men har självklar inte fått de extra 6000 poängen eller vad det nu var.
 

Holloman

Medlem
Hertz har liknande öppettider om man har frågor om avslutad hyra. 10-13 och stängt tisdag har jag för mig att det är. Uruselt tycker jag.
 

agehall

Medlem
Bisarrt.
Förstår heller inte hur Entercard inte kan "hjälpa till". Det är ju deras skyldighet enligt Konsumentkreditlagen?!

Deras svar var "Fyll i reklamationsblanketten på vår hemsida och faxa/skicka in så behandlar vi ärendet." Det är helt meningslöst enligt mig eftersom jag isåfall måste betala fakturan innan de behandlar mitt ärende. Med AmEx så skulle svaret ha varit "Håll på det beloppet tills vi utrett frågan!" utan att behöva fylla i någon blankett.

Dåligt. Finns det NÅN biluthyrningsfirma som är bra ur alla aspekter egentligen?
För mig har Sixt gjort ganska mycket rätt, men andra har haft riktigt usla erfarenheter av dem också, så det finns ingen firma som klarar sig helt klanderfritt.
 

AABack2ARN

Medlem
Verkar ju riktigt dåligt. Skall uppenbarligen vara glad att jag aldrig (peppar peppar) behövt bråka med en hyrbilsfirma. Har haft ett (1) ärende under alla år och det tog Holiday Autos hand om hur galant som helst.

Och så ett ärende (bilen ej fulltankad vid uthämtning) med Alamo som jag aldrig brydde mig om att bråka om när jag tänker efter :(
 

Kricka

Medlem
Det är kanske bättre att hyra via förmedlare, typ Holiday Autos etc.? Möjligen har de
ett större kundfokus än biluthyrarna själva ? Nackdelen är väl då bl.a. poängintjäning,
vilken går bort men då det ofta (oftast?) ändå är problem att få poängen så besparar
man sig även den frustrationen.
 

Homer

Medlem
Fråga: vilken mailadress brukar ni använda för att skriva till AVIS och gnälla att ni inte fått era extra kampanj-eurobonuspoäng för bilhyra? Hyrde i USA, men har självklar inte fått de extra 6000 poängen eller vad det nu var.

Nämns ju i nästan varje tråd som handlar om Avis, men here we go again customerservice.avisgroup@bsc.avis-europe.com skriv på Engelska.

Jag använde min voucher i Sverige i mitten på Juni och när jag nu får kreditkortsräkningen står givetvis beloppet för hyran kvar, trots att jag lämnat min voucher enligt konstens alla regler.

...och du kollade att kvittot verkligen visade 0 att betala när du lämnade igen bilen?
Det ska det göra när man använder dessa vouchers, den räknas av när du lämnar igen bilen.

F.ö. ska dessa hyror gå att boka online men det har jag aldrig lyckats med.
 
Last edited:
Toppen