Senaste nytt

Barnfamiljer kommer behöva boka säten med Ryanair

Johanna

Medlem

AABack2ARN

Medlem
Helt rätt. Det finns många andra bolag att välja på om man nu inte vill nyttja Ryanair och deras fasoner. Tyvärr kanske det ger ideer till andra bolag :(
 

Johanna

Medlem
Inte mer än rätt tycker jag. I detta fallet har de ju också all rätt i att de anklagar kunderna.
Jag tycker också att de har rätt men om jag var kommunikatör för ett företag hade jag nog valt att formulera mig annorlunda.

Jag förstår inte hur man tänker som barnfamilj. Man vet hur det fungerar men tänker att det gäller inte oss., eller?
 

Rebel

Medlem
Inte mer än rätt tycker jag. I detta fallet har de ju också all rätt i att de anklagar kunderna.

Jag förstår inte hur det kan vara rätt??? När jag köper biljett så köper man ju barn biljett till barnen. Då borde ju systemet vet att detta är ett barn och den kan ju då vara föräldrar. Hur svårt kan det vara om vi har bilar som kör själva?? Sen är det ju bara att systemet sätter den bokningen ihop.
Ska jag betala extra för det?? Om Ryan behöver mera pengar för att gå runt så öka biljett priset, men alla så extra kostnader är bara fel.
Vad är nästa steg, betala extra för att få sitta i din stol??
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror utmaningen är att Ryanair ser ett ökat antal familjer som inte får sitta tillsammans för att det helt enkelt inte finns tillräckligt med platser bredvid varandra när den automatiska sittplatsallokeringen utförs. Det blir sedan ett himla liv ombord då föräldrarna kräver att få sitta bredvid sina barn (tror dessutom att barn under 12 måste sitta med målsman). Ombordpersonalen måste flytta på personer som i värsta fall betalat för sin sittplats och tjafs uppstår och den ultrasnabba turnaroundtiden hålls inte...

Men jag håller med om att det borde gå att göra smidigare även med automatik.

Samma historier utspelar sig ombord på alla andra flygbolag - kan påminna mig om minst två olika trådar här på BC där detta med att flytta på sig för att hålla ihop familjer diskuteras.
 

Johanna

Medlem
Nu vill jag inte slå dig på fingrarna men det är ju det som står i artikeln. Eller har jag läst mellan raderna? Att få ihop familjerna utan att flytta på dom som betalat för att få sin favoritplats.
 

AABack2ARN

Medlem
Ouch. Det där small till snyggt på fingarna ;)

Jo det är absolut det som står i artikeln med undantag för att det hotar deras korta turnaround-tider. Att de inte "kan" flytta på passagerare som betalt för sin sittplats är skitsnack men de vill inte eftersom de då skulle behöva betala tillbaka pengar för dem som inte fått motsvarande plats. Och det ökar kravet på kundtjänst och minskar vinsten från just tjänsten att sälja förbokat säte.
 

Agö

Medlem
Ouch. Det där small till snyggt på fingarna ;)

Jo det är absolut det som står i artikeln med undantag för att det hotar deras korta turnaround-tider. Att de inte "kan" flytta på passagerare som betalt för sin sittplats är skitsnack men de vill inte eftersom de då skulle behöva betala tillbaka pengar för dem som inte fått motsvarande plats. Och det ökar kravet på kundtjänst och minskar vinsten från just tjänsten att sälja förbokat säte.
Hela affärsmodellen bygger ju på kort turn around och maximalt utnyttjande av flygplanen. Precis som den förra nyheten om maximalt visst antal handbagage (samma anledning förstås) är detta ännu en klockren grej av ett bolag som drivs affärsmässigt.
 
Jag förstår inte hur det kan vara rätt??? När jag köper biljett så köper man ju barn biljett till barnen. Då borde ju systemet vet att detta är ett barn och den kan ju då vara föräldrar. Hur svårt kan det vara om vi har bilar som kör själva?? Sen är det ju bara att systemet sätter den bokningen ihop.
Ska jag betala extra för det?? Om Ryan behöver mera pengar för att gå runt så öka biljett priset, men alla så extra kostnader är bara fel.
Vad är nästa steg, betala extra för att få sitta i din stol??
Fast köper man biljetter på Ryanair vet man väl vad som ingår?
 
Toppen