Senaste nytt

Ny bilpoolsaktör i Stockholm: car2go

RickardG

Medlem
Eftersom du inte förstår nånting så vet jag inte riktigt vad jag ska börja med, annat än kanske att jag skrev om car2go och det spårade ur att handla om kort. Jag vet inte hur man får er kortdiskussion flyttad till en annan del av detta forum.

Ja, car2go tog dubbelt betalt av mig.
Ja, jag har försökt få dem att föra tillbaka pengarna.
Ja, jag har kontaktat kortutgivaren.
Ja, de har TILLFÄLLIGT satt tillbaka pengarna och kan dra tillbaka dem om de hittar nån anledning till det.
Ja, jag trodde att ett seriöst företag enkelt skulle föra tillbaka pengarna, som alla andra företag jag haft att görna med, när de gjort fel.
Ja, med stor sannolikhet är min ekonomiska situation i detta avseende ok.
Ja, jag ser det som en stor risk att andra råkar ut för liknande (finns fler exempel på det när man söker på nätet)
Ja, jag tyckte det var lämpligt att varna andra för car2go (INTE FÖR KORT)
Ja, jag verkar vara den ende som diskuter car2go.

Nej, jag diskuterade aldrig kort utan bristerna hos car2go, men detta gömdes i en bissar off-topic-diskussion. Allt har handlat om kort. Had eni så svårt att förstå att jag skrev om car2go och inte om kort? Eller var det medvetna missuffattningar?

Det är en välkänd taktik på internet att försöka vrida jobbiga och för företaget pinsamma diskussioner till att handla om nåt annat, mindra farligt.
Ok, då hade jag trots allt förstått rätt, att du inte lidit ekonomisk skada tack vare att du betalat med ett kreditkort, och att din frustration "bara" handlar om att Car2go verkar ha betett sig minst sagt tråkigt. Om allt går som det brukar så bör då din kortutgivare nu ta över eventuell fortsatt kontakt med car2go.
 

Morgan

Medlem
Ett konstruktivt förslag: även om du kanske inte vill vara kvar som kund hos Car2go kan jag tänka mig att den svenska kundtjänsten har enklare att ge dig tex 60 fria minuter än att ge tillbaka pengar, testa det om du vill slippa polisspåret, även om jag i princip tycker det är fel lösning.

Men jag, som många andra, tackar för varningen och kommer prioritera Drivenow lite högre de gånger jag nyttjar bilpool.
 

Bryant

Medlem
Jag har reklamerat en resa hos car2go pga dålig information från deras kundtjänst (lång story).

Någon dag senare fick jag ett bra svar på mina mejlade kommentarer kring hanteringen när jag ringt in.

Nej, de förde inte tillbaka några pengar till mitt kort. Däremot så fick jag summan som ett tillgodo på car2go vilket var minst lika bra för mig. Plus att de slängde med ett antal fria minuter.

Har du kollat ditt konto hos car2go så att du inte "drabbats" av samma sak?
 

gdaily

Medlem
Jag vet inte vad det var som var så svårt att förstå med "Jag HAR använt ett kreditkort" samt även "Jag försökte diskutera car2go"
Andras räd är alltså att jag ska använda ett kreditkort som jag redan använder? Ska jag strunta i det menar du?

Finns det ingen administratör som kan flytta er kortdiskussion till rätt tråd.

Jag trodde denna tråd skulle handla om car2go.
Håller med om att någon admin gärna får bryta ut kortdiskussionerna, för de är intressanta.

Men jag tycker du har en tråkig attityd, vi försöker ju hjälpa dig. Du skrev i ditt inlägg

De dröjde så länge med debiteringen på bankkortet att jag hunnit stänga kortet för internet- och utlandstransaktioner (som man ju ska göra).
Jag ringde kundservice, och där sa man att jag skulle överföra pengar till ett konto på Danske Bank och ange kundnummer. Det lät ju bra. Kort därefter blockerades mitt konto. Kundservice kunde varke förstå eller hjälp.

Du använder ordet bankkort, inte kreditkort, är det då så konstigt att vi tror att du använt ett bankkort? Vidare så skriver du "stänga kortet för internet- och utlandstransaktioner. Det visste jag inte ens att jag kunde göra med mina kreditkort, vilket låter bra. Får jag fråga vilket kort du har använt, så kanske jag kan nyttja samma funktion?
 

anjak

Medlem
@Bo Gran tittar man på deras Facebook sida verkar det som dom har spärrat dig eftersom du enligt dom sprider osanningar och att dom dessutom har hanterat ditt ärende. Så det verkar som det är ord mot ord mellan er.
 

Palazzi

Medlem
Intressant tråd :)

Tråkigt att vissa personer upplevt problem med car2go. Har inte testat själv....
Problemet med återföring av pengar tycker jag mig dock ha upplevt på flera bolag man trott var seriösa. Som tidigare påpekats....kreditkort hos t.e.x AMEX och problemet är ur världen.

Problemet med att komma i kontakt med företag är tyvärr också vanlig, o en kostnadsbesparing från deras sida. Vill inte konsumenten betala summor man kan driva en nöjbar (för samma konsument) verksamhet på så måste man dra in på vissa saker.

Car2Go är dock på intet sätt ett brevlådeföretag. Inte mer än någon biluthyrare, och betydligt mindre än vårt kära IKEA (som förövrigt knusslar väldigt lite med återbetalningar).

Företagets ekonomi ser dock katastrofal ut, o soliditeten halveras varje år. Branschen har normalt goda marginaler, men det är nog svårt att slå sig in på marknaden.
Kan egentligen inte se hur detta blir ett konsumentproblem.....möjligen slipper man betala hyran om de konkar.
 

Morgan

Medlem
Car2Go är dock på intet sätt ett brevlådeföretag. Inte mer än någon biluthyrare, och betydligt mindre än vårt kära IKEA (som förövrigt knusslar väldigt lite med återbetalningar).
Där håller jag inte med dig: de traditionella biluthyrarna och Ikea har kontor/butiker man kan besöka och reklamera, medan Car2go och Drivenow bara nås per telefon, så jag skulle hellre ha en konflikt med Hertz än med Drivenow rent principiellt :)
 

ekf

Medlem
Vidare så skriver du "stänga kortet för internet- och utlandstransaktioner. Det visste jag inte ens att jag kunde göra med mina kreditkort, vilket låter bra. Får jag fråga vilket kort du har använt, så kanske jag kan nyttja samma funktion?
OT-svar: Coop MMM har jag för mig har både regionspärr och onlinespärr (har sagt upp kortet, så kan inte kolla). Skandias bankkort och kreditkort har åtminstone regionspärr... inte för att det är en vattentät spärr, men i alla fall...
 

gdaily

Medlem
Skulle kanske nämnt att de kort som intresserar mig är "the usual suspects", nämligen SAS-Amex, SAS-Mastercard, BA VISA Entercard och SJ Prio Mastercard.
 
Toppen