Senaste nytt

Japan (Hilton-hopping) mikro-recension.

Tostarp

Medlem
Har tagit med familjen på lite Hilton-hopping i japan under 14 dagar och kommit halvvägs. En av döttrarna (17) är tokig i manga/sushi/kimonos etc, så det är huvudtemat. Alla nätter är betalda nätter för ett ’vanligt rum’, men ej ’pre-paid’.

Del 1:

Hilton Tokyo Odaiba
Trevligt hotell och ett bra läge. Nära till transport och shopping. Exec-lounge mycket trevlig med utomhusdel. Provat på deras restaurang och den var bra (men dyr). Frukost kan intas på två olika ställen och båda är klassiska hilton bufféer och inget speciellt. Köpte två ’bay-view’ rum, men fick Ingen uppgradering. HH-honors uppmärksamhet är mycket dålig. Det står små ’HH’-skyltar överallt, men ingen av personalen bryr sig. Tex så har frukosten två olika köer, men om man går i HH-kön så får man bara snällt order om att ställa sig längst bak i den andra?

Hilton Odawara resort
Fantastisk utsikt, men det är också allt. Rent och snyggt, men ett av dom sämre Hilton jag varit på. Tom familjen var uttråkad efter två dagar. Exec-loungen är flådig, men väldigt intetsägande. Motivation till detta dåliga betyg är tyvärr väldigt många men som exempel:
Vi fick uppgradering till ett ’Japanskt’ rum, vilket innebär att man får en ’extra del’ i rummet som består av en bastmatta och ett lågt bord, inget mer. Dvs 9m2 som man inte kan använda till någonting förutom att lägga resväskorna på (finns fö inget annat ställe att lägga dom på!). Och inget skrivbord.
Inte en enda stol i rummet, vilket gör att man kan inte använda den trevliga balkongen.
Bad-avdelningen har en fantastisk utomhusdel på säkert 500m2, men det finns inga stolar/bord/liggstolar. Efter en fråga trollade dom fram 2st plaststolar ala Biltema, men dom undrade hela tiden vad vi skulle använda dom till!
Utomhus utanför cafe-delen på bottenvåningen finns det ett fåtal stolar och bord, men man får inte lov att använda dom om man inte är ett förbokat sällskap?
Att använda hotellets minigolfbana visade sig kosta över SEK300!
Man måste åka skyttel-buss + tåg för att komma till någon sorts bebodda trakter.
Mestadels väldigt oengagerad personal, även om undantag fanns.
HH-honors uppmärksamhet är obefintlig. Tex har frukostmatsalen en ’HH-del’, men vi fick inte lov att sitta där. ’Only for very special members sir’, var det stående svaret!
Undvik, undvik, undvik. Ni kommer bara att bli förbannade om ni hamnar här.

Hilton Osaka
Klassiskt Hilton med läge precis vid centralstationen. Frontdeskmanager slog knut på sig själv för att hitta två fina rum till oss. Vi fick vänta i nästan en hel timme, men till slut fick vi två mycket fina rum med ’egen’ trappa till exec-lounge. Mycket proffesionellt och trevligt hotell. Tilltalad med namn hela vistelsen. Exec-loungen är klassik med bordsservering och lite exklusivitet, även om det dök upp en bullrig Amerikan i kortbyxor första kvällen. Frukosten kan väljas fritt mellan exec-lounge och huvudfrukost därnere. Jag har bott här själv för 3-4 år sedan och det var likadant då. Dvs full leverans ända in i detaljerna.

Del 2 kommer om några dagar.

PS:
Blev precis lite sur då vi är på väg till Hilton Tokyo Bay och priset på nätterna har sjunkit med mer än hälften. Loggade in på HH-kontot för att kolla lite och fick då erbjudande om att det var ’special-pris’ för Japan+Korea just nu och det rummet jag nu betalar nästan SEK4000 (per rum per natt!) är just nu runt SEK1200. Surt, men typiskt Hilton. Jag ska bråka lite med dom när vi är framme...
 

Tostarp

Medlem
Del 2:

Hilton Tokyo Bay

Hotellet ligger invid Disney-komplexet är är lätt att ta sig till och från. Intill ligger ett mycket trevligt shoppingcenter a’la Södra USA där man kan gå omkring och hitta på olika saker.

Vid incheckning accepterade jag en uppgradering för extra SEK150 per rum för att få ett sk ’Happy-Magic’ rum. Detta pga av att minsta dottern är bara sju år och gillar Disney. Detta bestod av att rummen var målade i olika färger och att det fanns en detalj man kunde ’plinga’ på inne i rummet. Dvs inget märkvärdigt, men ändå i dotterns smak.

När vi skulle äta frukost, så tvärvägrade matsalen att låta döttrarna äta frukost gratis (jag är HHG så hustrun och jag fick gå in gratis) och vi avkrävdes på nästan SEK1000 för två barn-frukostar.

Första morgonen försökte vi använda hotellets pool, men backade då dom ville ha nästan SEK700 per person för att få gå in. Ingen barnrabatt gällde heller, vilket gjorde att det skulle gå lös på 2400 spänn för att få doppa tårna i vattnet i ca två timmar. Vi gick och shoppade istället.

Hela hotellet är extremt lyhört och man kan höra en toalett spola tre rum bort. Jag knackade runt lite och upptäckte snabbt att dörrar, golv, väggar och tak var gjorda i masonit, vilket förklarade lyhördheten.


Tjaa, vad ska man säga? Äldsta dottern utryckte det nog bäst: -”Som Ullareds camping med en Hiltonskylt ovanför dörren!”. Jag kan inte komma ihåg när jag kännt mig så blåst senast. Med ett pris på nästan SEK4000 är det ett under att Hilton kan gå med på att ha sitt namn över dörren? Dvs hela hotellet är ett gigantiskt skämt.



Hilton Narita airport

Ett klassiskt ’flygplatshotell’ med snabb och effektiv service. Vi blev direkt uppgraderade vid incheckning till två sviter längst upp. Pang, pang, pang så räcktes nycklar, internetvoucher och gym/spa access över med ett leende.

Vi använde hotellets olika faciliteter under nästa dag med förlängd utcheckning och blev mycket nöjda. Speciellt frukosten var bra säkert med tanke på att det bor många flygplansbesättningar där.

Hotellet har mycket väl fungerande skyttelbussar både till Narita tågstation, Narita flygplats och till ett shoppingcenter i närheten som vi testade allihop.



Så var äventyret i Japan över för denna gången :)
 

SNIFF

Medlem
Intressant rapport, tråkigt att en del verkar vara oengagerade!

Fanns det någon anledning till att ni inte provade Hilton i Shinjuku? Jag skulle maila alla hotellen där du upplevt att det faktiskt inte var så bra och be om en förklaring. Undrar om det varit bättre för HHD.
 

Dr. Miles

Expert
Fanns det någon anledning till att ni inte provade Hilton i Shinjuku?
Om man ska åka till Disneyland/Disneysea, Shinjuku är inte så bra läge.
Om det inte är på helger, måste man gå genom rusningstid i Tokyo, vilket avråder jag starkt om man reser med 7 åring.
 

SNIFF

Medlem
Om man ska åka till Disneyland/Disneysea, Shinjuku är inte så bra läge.
Om det inte är på helger, måste man gå genom rusningstid i Tokyo, vilket avråder jag starkt om man reser med 7 åring.
Ja, det så klart. Inser nu att det kanske var det som var poängen med detta hotell... :p
 

Tostarp

Medlem
a) Jag har varit HHD i mååånga år innan, men är sedan två år bara HHG och har inte riktigt lärt mig vad man kan göra med HHG ännu? Med HHD så kunde man säga ifrån på skarpen, men jag känner att jag inte riktigt har den makten längre.
b) Har också insett att Odawara och TokyoBay är väldigt inriktade på Japaner (Bröllop och Disney). Så här efteråt har jag insett hur dålig Engelska det var på dessa hotellen. Jag tror helt enkelt inte personalen vet vad HH är (eller att dom ens kan läsa dom Engelska bokstäverna på skylten). Jag tror inte jag överdriver om det bara var en av tre bakom disken som ens förstod Engelska. På Odawara pratade inte ens 'operator' Engelska...
c) Observera att inget av hotellen har gjort något formellt fel, därför är det väldigt svårt att klaga konkret.
 

Dr. Miles

Expert
Hilton Tokyo Bay

Hela hotellet är extremt lyhört och man kan höra en toalett spola tre rum bort. Jag knackade runt lite och upptäckte snabbt att dörrar, golv, väggar och tak var gjorda i masonit, vilket förklarade lyhördheten.
För skojs skull läste jag recensioner av Hilton Tokyo Bay på en japansk hotellbokningssajt.
Där skrev några faktiskt att det var lyhört och de kunde höra vad rumsgrannen sysslade med...


ヒルトン東京ベイ クチコミ・感想・情報【楽天トラベル】
 

flmartin

Medlem
Tack för intressant läsning.
Var utomhuspoolen också avgiftsbelagd, eller var det enbart inomhusdelen?
Hur är vädret nu?
 

Tostarp

Medlem
Hemma igen.
Förtydligande ang poolen så var det utomhusdelen som kostade pengar. Inomhusdelen (klassisk, tråkig 25m) var gratis (eller fick jag den gratis som HHG, vet inte?).
Vädret låg hela resan på mellan 24-29 grader, med regn imellanåt. Det var någon orkan neråt Taiwan som gjorde vädret ostablit och extremt svårförutsägbart. Vissa dagar helt klarblå himmel och väldigt varmt i solen.
 
Fanns det någon anledning till att ni inte provade Hilton i Shinjuku? Jag skulle maila alla hotellen där du upplevt att det faktiskt inte var så bra och be om en förklaring. Undrar om det varit bättre för HHD.

Jag tycker att det var fantastisk servicenivå på Hilton i Shinjuku! Se till att få ett executiverum bara. Jag har haft ett vanligt deluxe twin vilket bara var mediokert.
 
Toppen