Senaste nytt

"Sy ihop" bonusresa med FlyingBlue

Award380

Medlem
Valde att skrota resan via Anchorage då jag inte känner mig så sugen på att spendera 8 timmar i Economy. Försöker istället boka Seattle till Los Angeles via Sacramento, med Alaska och Delta. Kombinationen dyker upp på Alaskas hemsida som giltig award, men när jag ringer till FlyingBlue så fick jag förklaringen att det inte kunde bokas pga married segments. Stämmer verkligen detta, eller var det bara agenten som vägrade göra sitt jobb?

Verkar struligt att få till något med manuell hantering...går det inte via hemsidan?
 

Dr. Miles

Expert
Försöker boka en bonusresa med FlyingBlue från Los Angeles till Seattle med Alaska Airlines.

Problemet är att det inte finns bonusplatser på Alaska Airlines direkt, utan endast när man söker upp segmenten separat, dvs LAX-ANC och därefter ANC-SEA. Teoretiskt så ska det innebära att resan räknas som en vanlig enkelresa då bytet är under 24 timmar, men när jag ringde och försökte boka så ville agenten ta betalt för två separata enkelresor, dvs dubbla priset.
Jag tror att Flying Blue agenten har rätt den här gången.
Många amerikanska flygbolag har lite udda regler när det gäller layover och stopover inrikes.
Layover över 4 timmar vid byte inom USA & Kanada räknas som stopover.


Alaska Airlines skrev:
Alternate Transportation means transportation by an airline licensed by
the Department of Transportation and/or the NTA(a) or other
transportation which, at the time the arrangement is made, is planned to
arrive at the passenger's next scheduled stopover (of 4 hours - no longer)
https://www.alaskaair.com/~/media/Files/PDF/contract-of-carriage/International Tariff.pdf

American Airlines skrev:
Stopover - a deliberate interruption of travel for more than 4 hours constitutes a domestic stopover unless specified otherwise.
Conditions of Carriage − Support − American Airlines

Delta skrev:
Stopovers
One stopover is allowed per roundtrip Award Ticket under certain circumstances. A stopover is
defined as a stay of more than 4 hours between domestic flights and more than 24 hours
between domestic and international or all international flights.
http://www.delta.com/content/dam/delta-www/pdfs/skymiles/SM_MemGuide.pdf

United skrev:
A stopover for a single, one-way trip within the U.S. or between the U.S. and Canada is defined as longer than 4 hours in the connecting city.
Regional Premier Upgrades | United Airlines
 
Toppen