Senaste nytt

Jag blir tokig på numreringen av Stockholms tunnelbanelinjer

Juraj

Medlem
På den gröna linjen stämmer linjenumren med ändhållplatserna på dem södra grenarna (17 Skarpnäck, 18 Farsta strand och 19 Hagsätra). Det är på den västra grenen där man tappar logiken. Och visst för alla hållplatser där vissa tåg vänder innan ändhållplatserna.

Så jag håller med, antingen ska numren motsvara ändhållplatserna (och alltid, inte bara i låg- eller högtrafik) eller ska man inte använda numren.
 

tågnörd

Medlem
Precis. Om de absolut måste ha nummer så skulle det inte skada om de hade ett nummer som tydligt motsvarade en ändhållplats. Tex att linje 19 västerut alltid går till Hässelby strand. Om tåget slutar i Åkeshov så är det alltid linje 18 osv.

Det är tydligen för enkelt så det duger inte...
Vi får se hur de löser det när Hagsätragrenen blir Blå linje. Om man då lägger till ett nummer så kan ju man ju få unika nummer åt både söder och väster för de två som blir kvar: 16 Skarpnäck-Hässelby strand, 17 Åkeshov-Skarpnäck, 18 Hässelby strand-Farsta, 19 Farsta-Hässelby strand tex.
I rusning går 16X till Alvik, 18X till Hökarängen, 19X till Vällingby.
 

Nemo

Medlem
Vi får se hur de löser det när Hagsätragrenen blir Blå linje. Om man då lägger till ett nummer så kan ju man ju få unika nummer åt både söder och väster för de två som blir kvar: 16 Skarpnäck-Hässelby strand, 17 Åkeshov-Skarpnäck, 18 Hässelby strand-Farsta, 19 Farsta-Hässelby strand tex.
I rusning går 16X till Alvik, 18X till Hökarängen, 19X till Vällingby.
Finns redan officiella förslag på numrering.
http://bygg.stockholm.se/PageFiles/799993/framtidens-spartrafikkarta-nytunnelbana.pdf
 
Att det finns "kortare" linjer som endast går i högtrafik är i sig inget konstigt. Linje 14 går som bekant till Fruängen, men i högtrafik så går varannat tåg endast till Liljeholmen, och lite då och då hela vägen till Telefonplan, samma sak gäller linje 13 som ibland går till Sätra. Att samma sak sker på gröna linjens tre linjer följer ju bara samma mönster.
 
nja, där är det inte någon ny numrering, bara visar hur Hagsätragrenen blir en del av blå linje samt hur de nya linjerna skall dras (och utan att den gula linjen fick gul färg).
Som tillägg till denna karta kan man nämna att gula linjen kommer att fortsätta från Odenplan mot Gullmarsplan.
Det var väl till och med hela vägen till Farsta Strand eller Skarpnäck?
 
Ok, såg först nu att jag blivit taggad i denna tråd, och ska försöka reda ut linjenummer/sträckor

Gröna linjen: ett tåg avgår Hagsätra som linje 19 till Alvik, där byter det linjenummer till 18 och går till Farsta strand. I Farsta strand behåller man linjenumret men destinationen är Hässelby strand. I Hässelby strand byter man linjenummer igen och blir linje 19 till Hagsätra. Osv... Detta gäller vissa tider främst på natten. Anledningen är att man på detta sätta sparar in ett antal tåg, dvs lägre underhållskostnader.

På gröna linjen är det DESTINATIONEN som styr utropen till i motsats på röda och blå linjen där det är LINJENUMRET som styr utropen i tågen.

Därför skyltas på natten tågen från Norsborg till Tekniska Högskolan som linje 14, för att det ska bli rätt utrop efter Östermalmstorg, dvs Nästa Stadion, hade man skyltat som linje 13 från Norsborg till Tekniska hade pratorn sagt Nästa Karlaplan istället. På samma sätt är när vissa tåg går från Mörby centrum till Sätra har de linjenummer 13 från Mörby för att det ska bli rätt utrop efter Liljeholmen. OM det skulle gå tåg från Ropsten till Telefonplan måste de tågen ha linjenummer 14 från Ropsten.
 

Juraj

Medlem
Sedan blev jag också nyfiken på varför det är vissa stationer (som t.ex. Alvik) där tågen stannar några sekunder längre än på andra stationer och där föraren alltid (ALLTID!) gör ett utrop? Varför görs inte förarutrop på alla stationer då? Är det statistiskt mer sannolikt att man blir klämd av dörrarna just på Alvik så att föraren måste varna för det?
 

kaktusen

Medlem
Jag måste vara abnormal men jag har aldrig någonsin brytt mig om linjenumret. Jag åker mot destinationen dit jag ska och bryr mig inte det minsta vilket nummer linjen har. Att åka fel händer väl en gång varannan år men beror då på att man stirrar på telefonen eller har druckit tre flaskor vin.
 
Alvik är en station som det är regleringstid dvs tåget ska invänta rätt avgångstid. Från Hässelby är det Vällingby, Åkeshov, Alvik, Odenplan, T-Centralen och Gullmarsplan. Och SL har bestämt vilka stationer det ska göras extra utrop på: Alvik, Fridhemsplan, T-Centralen, Slussen och Gullmarsplan.

Idag används en app i en Samsungmobil som ger föraren en avgångstid för varje station! När du startat tåget från t ex Odenplan räknas tiden ned i sekunder när du ska avgå från Rådmansgatan. Så regleringstid på vissa stationer håller på att förlora sin betydelse eftersom det går att anpassa farten och uppehållen i lågtrafik att ingen kör från en station före avgångstid.

Under högtrafiktiderna fungerar appen bra eftersom gröna linjen har en intervall på 120 sekunder mellan tågen, då gäller det att hålla avgångstider och inte öppna dörrarna igen eller vänta på senkommande i trappor/rulltrappor.
 
Toppen