Senaste nytt

Fler flighter till Stockholm, färre till Bergen och Stavanger

Homer

Medlem
SChedule.jpg
 

Morgan

Medlem
Det som anländer som BA774 kanske avgår som BA771 07:20 och BA786 som BA775 ?

Såhär ser tidtabellen ut för första/sista flighterna

LHR-ARN
BA774 18:20-21:50
BA786 19:55-23:25


ARN-LHR
BA 771 07:20-09:15
BA 775 08:45-10:35
Fast relativt idag så låser de ju upp ett plan 16 timmar, 786 blir väl 771 som det är idag?

De hinner ju en vända till mallis med svenska charterresenärer under natten :)

Eller till Madrid motsvarande Iberias tider från Göteborg...
 
  • Gilla
Reactions: olo

Homer

Medlem
Fast relativt idag så låser de ju upp ett plan 16 timmar, 786 blir väl 771 som det är idag?

De hinner ju en vända till mallis med svenska charterresenärer under natten :)

Eller till Madrid motsvarande Iberias tider från Göteborg...

Jag tvivlar på att 23:25 07:20 ger tillräcklig vila, men det där har diskuterats tidigare
och det fanns inget enkelt svar, det beror på andra faktorer också

European short-haul crew overnight - FlyerTalk Forums
BA's short-haul cabin crew - what's a typical day / week like? - FlyerTalk Forums
 
Svårt att se att de kan använda kärran mer effektivt under natten. Dels har vi curfew på Heathrow, på det har vi slot-tider, och jag tror inte BA är speciellt sugna på fifth-freedom heller (dåligt av många anledningar—efterfrågan, personal, praktiska saker m m)

Om det är samma flygplanstyp så bör det inte spela någon större roll vilken som flyger tillbaka först. Det är väl mest rimligt att de skickar tillbaka först ankommande plan och besättning först, allt annat lika.

Det är nog möjligt att det kan vara tillräckligt med vila, givet att de kanske bara flyger tillbaka till London och inte vidare sedan. Som @Homer säger är det där ytterst komplext på Euro short-haul. Utan mer omfattande insyn tycker jag att man aldrig blir klok på hur det slingas personal, men det finns nog en bra logik.

Hur som helst, kul med en till BA flight till Stockholm. :)
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror vi räknat på hur de slingar personal på den gamla tidtabellen samt hur d gör i Göteborgsfallet. I praktiken skall personalen ha minst 13 eller 14 timmar från ankomst till avresa. Så personalen på det plan som anländer 23:40 lämnar Arlanda cirka 15:00.

Jag tror de kommer ha tre besättningar över natten i Stockholm (Uppsala) med den nya tidtabellen.
 
Jag tror vi räknat på hur de slingar personal på den gamla tidtabellen samt hur d gör i Göteborgsfallet. I praktiken skall personalen ha minst 13 eller 14 timmar från ankomst till avresa. Så personalen på det plan som anländer 23:40 lämnar Arlanda cirka 15:00.

Jag tror de kommer ha tre besättningar över natten i Stockholm (Uppsala) med den nya tidtabellen.

Jag vet i alla fall att jag läst någonting kring det när Göteborg gick över till övernattande, och att det två var två övernattande besättningar (om jag minns rätt) för 1 övernattande plan. Om jag nu inte är helt ute och cyklar?
 
Toppen