Senaste nytt

Fråga om routing inom vid poängbokning

Faustus

Medlem
Hej, underbara community!

Jag är påväg hem och flyger över först IST och sen via Berlin TXL. Kom på idén att den vore kul att spendera en natt i Berlin men dagen efter (10 augusti) verkar det inte finnas några ankytningar hem till sthlm som jag kan boka med poäng.

En variant hade varit att hoppa på tåget och helt enkelt flyga från Hamburg istället - två flugor i en smäll.. men det tyckte inte eurobonus folket om. Då räknas det som någon form av olovlig open jaw. Försökte påpeka att det går bra att byta flygplatser på andra ställen, men det måste enl. han som jag pratade med vara samma stad. Tycker det lät märkligt. Någon som hört något liknande? Hade jag bara otur? Är jag ett rikspucko?

Jag kan så klart köpa sista sträckan med kontanter men grämer mig ändå lite
 

agehall

Medlem
Då räknas det som någon form av olovlig open jaw.
Nej, Open Jaw lär det inte vara eftersom du vill ha en surface sector mitt i returen. Open Jaw är det bara om du flyger hem från annan ort än destinationen (eller till annan ort än ursprungsorten).

Försökte påpeka att det går bra att byta flygplatser på andra ställen, men det måste enl. han som jag pratade med vara samma stad.

Oftast ja. Det räcker med att flygplatserna är co-terminals, vilket inte behöver innebära samma stad. Titta tex på EWR, JFK och LGA - de är co-terminals men EWR ligger inte bara i en annan stad, det ligger i en annan delstat!

Någon som hört något liknande?
Ja, det låter helt normalt.
 

Dr. Miles

Expert
Hela min routing är
Ut:
ARN => IST => BUS (Batumi ,Georgien)

Hem:
BUS => IST => TXL => ARN

Det är på hemresan jag skulle vilja få till en
BUS => IST => TXL ... HAM => ARN

Är detta alltså generellt inte tillåtet?
Då går det inte. Du får inte byta mellan flygplatserna som inte är Co-terminals.

T ex om bytet (inom 24 timmar förstås) hade varit mellan Berlin Tegel (TXL) och Berlin Schönefeld (SXF) hade det accepterats i och med Tegel och Schönefeld är Co-terminals.
Men Berlin Tegel och Hamburg Fuhlsbüttel (HAM) är inte Co-terminals därför det är ogiltig routing.
 

henke12

Medlem
Var kan man läsa om routingregler hos Eurobonus?
Planerar en resa
Sverige -> Australien (Open Jaw) Nya Zeeland - > Sverige

Kan man resa via USA? (Förutom United till Australien)
 

Dr. Miles

Expert
Var kan man läsa om routingregler hos Eurobonus?
Planerar en resa
Sverige -> Australien (Open Jaw) Nya Zeeland - > Sverige

Kan man resa via USA? (Förutom United till Australien)
Inlägg från en annan tråd:

SAS EuroBonus bonusresor via en tredje zon | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
I teorin kan du flyga t ex :
Stockholm-London-Auckland (med Air New Zealand via Los Angeles), Auckland-Bangkok-Stockholm utan att bryta reglerna.
Om det godkänns av SAS är dock en annan sak.
 

Fredrik_

Medlem
Relaterat till detta undrar jag hur länge en mellanlandning får vara? Är det max 24h eller skulle man kunna förlänga den?
 
Toppen