Senaste nytt

SAS slarv under strejken, ersättning EU261?

Snörök

Medlem
Hej!

Jag tycker att detta ärende bör gå under ersättning för EU261 men det tycker inte SAS.

Under SAS-strejken bokades min Paris-resa om till Turkish Airlines via Istanbul. Inga problem så långt, bara 8h försening och jag vet att Strejk anses som extraordinär händelse vilket gör att ersättning inte betalas ut.

Men när jag ska checka in på Turkish på Arlanda tidigt på morgonen så finns inte min bokning med. Det visar sig att SAS inte bekräftat min bokning pga slarv. Då blir jag ombokad via Tallinn-Frankfurt-Bryssel (övernattning) och sedan Paris för att komma fram 16h senare. SAS hänvisar till att strejken orsakade stress hos personalen så att de glömde bekräfta min biljett. Detta finns skriftligt. Jag anser inte att det kan vara anledning till att inte betala ut ersättning, om så är fallet kan de ju i princip hänvisa till vilken strejk som helst i Världen och att deras personal är stressad.

Vad anser ni? Är det bara att ge upp ärendet att få ut ersättning enl. EU261?

Mvh

Snörök
 
Jag tycker det låter som någonting som borde gå under ersättning. Att göra fel på grund av stress för att ha mycket att göra är ingen extraordinär omständighet i sig, eftersom det är någonting SAS borde kunnat fixa (likt ett tekniskt fel). Att strejken dessutom var på gång och någonting SAS kände till ett tag, borde dessutom stärka ditt fall.

MEN, så har vi den juridiska grundprincipen... Det är en sak att ha rätt, och en annan att få rätt.

Troligen kommer du inte att ha det lätt att få rätt mot SAS här, då just denna applikation nog inte prövats innan. De kommer nog (tyvärr) neka med hänvisning till strejk, fram till ett avgörande i domstol...
 

agehall

Medlem
Jag tror det är kört i praktiken. (Jag tycker du borde ha ett case, men jag ser inte hur du ska kunna driva det framgångsrikt.)

Om du aldrig hade en biljett till TK-kärran, så har du inte blivit ombokad till den utan du blev tekniskt sett ombokad till det du faktiskt fick flyga. Med andra ord är ombokningen orsakad av strejken och du har inget case. :(

Har du däremot ett biljettnummer till TK-flighten, så är situationen en helt annan...
 

bnr

Medlem
Om du aldrig hade en biljett till TK-kärran, så har du inte blivit ombokad till den utan du blev tekniskt sett ombokad till det du faktiskt fick flyga. Med andra ord är ombokningen orsakad av strejken och du har inget case. :(
Väldigt bra poäng och lätt att missa, har gjort misstaget själv tidigare.
Lätt att man misstar en reservation/bokning/PNR för en biljett, när de olika sakerna i själva verket är långt ifrån synonymer.
 

Snörök

Medlem
Jag tror det är kört i praktiken. (Jag tycker du borde ha ett case, men jag ser inte hur du ska kunna driva det framgångsrikt.)

Om du aldrig hade en biljett till TK-kärran, så har du inte blivit ombokad till den utan du blev tekniskt sett ombokad till det du faktiskt fick flyga. Med andra ord är ombokningen orsakad av strejken och du har inget case. :(

Har du däremot ett biljettnummer till TK-flighten, så är situationen en helt annan...


Sådärja. Allmänna reklamationsnämnden beslutade att SAS gjort fel och 400€ är på väg till kontot. Det trodde jag inte.
 
Toppen